Mitt hyreshus har en innergård med schersminer som en häck mot gatan. Det är 9 buskar som ingen har brytt sig så mycket om de senaste decennierna, mer än att kapa dem rakt av varje sommar!!
I år blommade den ena busken med några få blommor.
Jag har läst och läst om hur dessa ska beskäras men har fortfarande några frågor. I de flesta forum står att de ska beskäras på vårvintern, men jag hittar även att de kan beskäras under JAS.
Kan jag beskära dem nu? Vad blir skillnaden jämfört med om jag väntar till våren?
HUR ska de beskäras? Förklara gärna pedagogiskt för en novis som jag :)
Beror på syftet med beskärningen. Om du ska formklippa dem, om de sticker ut i gatan, om någon gren spretar ut på oönskat sätt - beskär nu så består effekten. Om du ska föryngra dem, har några gamla grenar som inte blommar längre, om den är gles på ett oönskat sätt - skär på vårvintern. Då stimuleras den att skjuta nya skott och förtäta sig.
Om de kapats mycket de senaste åren behövs antagligen inen annan beskärning än att ta bort delar som växer så att de är i vägen. Vill man att en schersmin ska blomma tar man bara bort de gamla grenarna som inte ger så mycket blom.
Det är inget hokus pokus med blomning på träd och buskar. Det är helt enkelt så att grenar måste ha en viss ålder för att bli fertila, dvs blombärande. Om man skär mycket varje år bildas många nya unga grenar som inte får fertil ålder och därför inte blommar. Lämnar man dem obeskurna blommar de under många år, till dess att de blir gamla och kan skäras bort till förmån för yngre.
Hej
Jag har också en Schersmin (Smultrondito), som har en par tre år på nacken. Aldrig beskurit och den blommar bra. Tror väl att jag bara ansar bort det som är dött nästa vår, jag har varit dålig på att beskära buskar, kan inte så mycket så jag låter det bara vara...Måste kanske skärpa til mig lite!
Hälsn Tepa
Privat gör jag som du Tepa. En vår skar jag ur mina schersminer på allt som såg lite luggslitet och gammalt ut och förväntade mig att de skulle sätta fart och skapa nytt och frodigt under säsongen.
De är fortfarande efter flera år ganska glesa... Men om jag något år jordförbättrar för dem så tror jag att de får vad de behöver för att komma igen!
Cillavan
18-09-2011, 14:42
Hej!
Jag passar på att fråga jag med!
Min smultronschersmin är lite för stor, vill skapa en uteplats där. Kan man bara kapa av hela alltet? Det gör inte så mycket om den inte vill blomma på nåt år, men jag vill ju inte att den ska dö! Den är väldigt fin men lite för stor. Jag provade också att skära av några grenar, men den blev gles och ful förra året. Nu är den bättre men inte lika fin som från början.
Aqvakul
18-09-2011, 14:59
Visst kan du kapa ner den, men skär helst över ett sidoskott.
Om du vill göra den smalare är en bra beskärningstid nu (i de flesta delar av landet). Både i grenklyka och ända nere vid marken. reslutatet kommer inte resultera i sprut med nytt frodigt, beskärningen kommer att bestå över en tid.
När man samtidigt glesar busken nu kan den bli väldigt gles. Skär du ned alltihop kan hända att den inte kommer igen eller att den aldrig blir fin igen. Det är på tidiga vårar man kan skära ned och ändå få kraftigt växande buskar.
Hej
Det är bästa tid beskärning JAS ( juli Augusti September ) period , på grund att sår healing snabb så vi minskar chansen till ohyra och sjukdom att attackera mina växter .
H.Bassam
Jo, men inte om du vill ha snabb återväxt av en buske, t ex föryngring. Då är vårvintern bättre.
mimidolls
27-03-2014, 17:30
Min smultronschersmin växer jättedåligt och blommar inte...jo nån blomma har det blivit men inte många.
Om man klipper ner den växer den mer då eller är det bara så att den blir tätare?
Har gödslat med kogödsel och ett år gödsla vi med algomin (tror jag det hette)
Vilket gödsel rekomenderar ni?
Hej
Det är bra om man beskära, det kommer nya grenar som man toppa dem o dem ger bra blommor, du vet för att de ska ge bra blommor behöver de:
1 sol som blommor knopp behöver för att utveckla.
2 bra jord som passar dem.
3 gödsling på vår och under sommar, men om man ger dem mycket kogöpdsel och Algomin båda har mycket kväve så de ger mycket grönskar och lite blommor, så du måste sluta med dem några år och använda istället gödsel som heter( PK gödsel) den gödsel har inte kväve så den ska minska grönskar och ger mycket blommor.
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.