Molngrabb
08-09-2011, 23:08
Jag har två frågor, en om vitlök och en om solrosfrön.
När är det lämpligt att så vitlök?
Sen undrar jag hur jag bäst tar till vara på mina solrosfrön så att de kan sås nästa år? Jag har "huggit av huvudena" och nu ligger de i garaget för att torka.
8 grader ska jordtemperaturen ha när man sätter vitlök. Det ska inte hinna komma blast, men de ska hinna rota sig innan vintern.
Hur du ska göra för att torka solrosfrön finns det säkert någon annan som vet. Jag brukar mina solrosor stå kvar för att fåglarna ska få mat. Några frön hamnar alltid på marken och de gror av sig själv till våren. Om jag vill, kan jag bara flytta plantorna till den plats där jag vill ha dem.
Torka solroskappslar i garaget det blir för fuktigt och de möglar ta in dom i rumsvärme det har jag gjort nu !Själv brukar jag ta en näve fågelsolrosfrön och slänga i landet precis innan frosten så har jag nya solrosor i vår :)Vitlök ska man också sätta i sista minuten precis när det börjar bli frost och de ska inte ha gröna groddar då ,nu är det för varmt både för solrosfrön och vitlök ,det ska vara lite bet i luften först