Jag funderar på att ha pärlspånt och tapet i badrummet när jag renoverar det.
Det är en liten korsvirkeslänga från 1800-talet så kakel känns så fel.
Självklart blir det kakel i och runt duschen men sen vill jag ha panel på halva
väggen och en fin gammaldags tapet ovanför.
Problemet är att hitta en snygg våtrumstapet så är det någon som vet om
det fungerar med en vanlig, avtorkbar tapet.
Tänker på försäkringsbolaget om något skulle hända...Torvan
ingrids
09-09-2011, 11:44
För försäkringsbolaget är tätskiktet det viktiga, inte tapeten. Om det inte blir så fuktigt på ditt badrum kanske du själv är villig att ta risken att behöva tapetsera om tidigare än du tänkt.
malcolm
09-09-2011, 11:45
Jag funderar på målad glasfiberväv till mitt badrum.
mamamaggan
09-09-2011, 12:06
Det har vi på toan vid sommarstugan. I duschen har vi en våtrumsmatta och vid toan har vi panel på halva väggen med målad glasfiberväv ovanför.
Kanske kan vara en idé.
Tack, det låter bra att det fungerar!
Kommer inte göra underarbetet själv då det finns risk att det finns
fuktskador då det är så dåligt hemmabygge.
Den här tapeten funderar jag på då den påminner så om en tapet
vi hade i gästrummet när jag var barn och som jag älskade.
Kan fortfarande se mamma och pappa bråka när den skulle upp
då den inte var den lättaste med all mönsterpassning =)
citrontapet
Chamomille
09-09-2011, 13:18
Du kan tom ha tapet i duschen, men då väv som du grundar fast sen målar
Jag är rätt säker på att du kan använda vanlig tapet i resten av badrumet då det inte räknas som en våtzon.
För säkerhets skull, prata med ett företag som utför det och som du känner förtroende för. De ska kunna svara på dina frågor.
Här kan du läsa mer:
http://www.gvk.se/branschregler
malarmaster
10-09-2011, 06:38
i alla nybyggda badrum gäller våtrumskrav som är lite olika beroende på materialval. i ett timmerhus som brukar röra på sig skulle jag inte rekommendera kakel/klinker. här finns bara två godkända system.
1. våtrumsmatta/våtrumsvägg
2.våtrumsmatta/väv målad med godkänt våtrumssystem.
Reglerna är skärpta sedan något år tillbaks o nu är kravet inte bara vattentätt utan ångtätt.
observera att alla väggytor måste vara tätskicktade o uppfylla kraven. bakom t.ex en träpanel måste det finnas tätskickt.
en uppbyggnad av ett badrum som du beskriver kan vara att du vävsätter/målar hela badrummet i ett godkänt system(om du vill ha annat i duschhörna följes regler för det materialet.)
panel uppsättes med hjälp av lim,(absolut inte spik/skruv då du ju fördärvar tätskicktet),tapet sättes med avsett lim. väljer du en tapet som är fuktkänslig tänk på mögelrisken,bra ventilation krävs.
Ulf
Hej
Min förslag om man har fuktiga vägg , man ska använder bada lim och små spikar för mera säkerhet , om lime fastnar inte bra , spikar gör det.
H.Bassam
malarmaster
10-09-2011, 17:15
CITAT (Bassam @ 10-09-2011, 17:10)

Hej
Min förslag om man har fuktiga vägg , man ska använder bada lim och små spikar för mera säkerhet , om lime fastnar inte bra , spikar gör det.
H.Bassam
inte godkänt,du får inte perforera tätskicktet,idag limmas det mesta upp,skåp tvättställ m.m ulf
kerstin z5-6
10-09-2011, 19:06
Nya regler nu-du kan -men om får du inget ut på försäkring om du får en skada.Ingen spik!
Tack för tipsen! Som tur är brukar jag säga att kvinnans bästa vän är
superlim och latexfog...min dotter höll inte riktigt med.
Tills hon en dag skulle på fest och sulan på favoritskorna hade släppt=)
Så här kommer limpistolen fram, tänker också göra tätsikt i hela badrummet
och tapeten är vattenfast så den borde hålla ett tag i alla fall.
Det finns ett litet fönster med så jag kan vädra om ventilationen inte är så bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.