Peztis
Jag har två rosenspireor som jag tycker står lite dumt till, den ena är precis vid uteplatsen och täcker halva gången så man går in i den hela tiden.

Jag är i begrepp att gräva upp hela den rabatten och möblera om den efter att jorden har förbättrats med gödsel och kompost, i stort sett alla blommorna står redan planterade i krukor så det är bara att lyfta upp dem. Men inte dessa rosenspireor alltså.

Fråga 1,
Vad gillar den att bli uppgrävd nu i september, ska ju plantera om den i stort sett omedelbart.

Fråga 2,
Läste att man delar den på våren. Undrar vad som händer om jag passar på nu när jag ändå gräver upp dem?

Fråga 3,
Hur stort rotsystem har de, egentligen? Har fått för mig att det inte är så där hopplöst för jag kan inte se mycket rottrådar runt om. Eller så har jag inbillat mig att alla trådarna tillhör tujahäcken intill medna det eg inte gör det...? g.gif

Så tacksam för snabba svar, står nästan med grepen i handen! Ska bara hitta den där lilla extra orken, ni vet.
MissLeia
Min erfarenhet är att de är odödliga och jag skulle inte tveka en sekund att gräva upp och dela nu. Jag har möblerat om mina stackars buskar av alla de slag ett upprepade antal gånger de senaste åren och just rosenspirean har aldrig tagit stryk eller ens slokat typ. Senast 2 veckor sedan jag drog runt mina och de ser finfina ut idag.

Beträffande rotsystem så är min erfarenhet att det kan vara ganska massiva historier. Dock så misshandlar jag ganska ordentligt vid uppgrävande och inte ens det har inverkat nämnvärt.
Gröna mormor
Jag har flyttat min rosenspirea ett par gånger, både på våren och på hösten. Det har fungerat hur bra som helst.
Peztis
Ni har inte klippt ned nu va? Jag tänkte slå ett snöre runt alla grenarna så att det blir lite behändigare.

Och tack för svaren! Jag har i stort sett tömt rabatten nu, endast spireorna och en stor j-a ros kvar.

Och allt ogräs...

Sedan kommer saneringen av prickklocka - hemska blomma! Ok, den är söt när den blommar men den invaderar ju totalt och efter blomning är det bara skräpigt.
Gröna mormor
CITAT (Peztis @ 09-09-2011, 15:29) *
Ni har inte klippt ned nu va? Jag tänkte slå ett snöre runt alla grenarna så att det blir lite behändigare.

Och tack för svaren! Jag har i stort sett tömt rabatten nu, endast spireorna och en stor j-a ros kvar.

Och allt ogräs...

Sedan kommer saneringen av prickklocka - hemska blomma! Ok, den är söt när den blommar men den invaderar ju totalt och efter blomning är det bara skräpigt.

Nej jag klippte inte ner den, men grävde en bra bit runt om för att få med så mycket fina rötter som möjligt.
Peztis
Nu är det uppgrävt allting! Har blandat ned en massa gödsel och imorgon blir det plantering.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon