lotlin
känner att det kliar i plånboken och jag vill köpa någon ny trädgårdsbok.
ge mig tips!
vilka böcker har ni fastnat för det senaste?

//i behov av inspiration.

lotta
ingrids
Jag är en sucker för "New Garden Paradise - The New Garden Paradise, Great Private Gardens of the World." Har själv inga problem med att det är storslaget och storstilat, för mig är inspiration att läsa trädgårdsp*rr, inte handfasta råd, men jag vet att det inte är så för alla. På ett mer jordnära plan blir jag inspirerad av "Gabriellas trädgård" och Karel Chapeks "Ett år med min trädgård," helst när jorden klibbar på spaden och jag mest är sur smile.gif Såg just att du for efter nyare böcker, så det här kanske dessutom var lite för daterade tips ...
Gröna mormor
Om du inte redan har "Trädgårdens form, en inspirationsbok" av Margareta Diedrichs, för den kom ut 2009, så rekommenderar jag den å det varmaste smile.gif
EKLO
Och jag som mest odlar grönsaker återkommer ständigt till Lena Israelssons böcker, men läser också ofta kratchmers bok om jord och gödning - men det är ju mer hardcore kunskap.

För inspirationen gillar jag Israelssons Kål och krasse, och Ulla Molins bok om hur hon byggde upp sin berömda trädgård.
Motti
Jag skulle vilja rekomendera "Första Trädgårdshjälpen "av Gunnel Karlsson (från gröna rum )och Sussane Hultin .Den har hjälpt mig mycket i mitt odlande och där får man först och främst svar på alla fågor man har en jättebra Trädgårdsbok på alla vis smile.gif
lotlin
tack för tips!
härligt med inspiration.

lotta
merlin68
Trädgårdskonstens historia 3000 år av Penelope Hobhouse.
En underbar "tegelsten" till bok, massor av inspiration, bilder, ritningar och fakta. Räcker hela vintern biggrin.gif
Krolliljan
Jag läser just nu Gertrude Jekyll´s Colour schemes for the flower garden.Inspirerande bok men kanske inte så lättläst .

merlin68
CITAT (Krolliljan @ 12-09-2011, 21:15) *
Jag läser just nu Gertrude Jekyll´s Colour schemes for the flower garden.Inspirerande bok men kanske inte så lättläst .

HUR fick du tag på den?!?!. Har letat efter den länge. Är inte så lite avis nu giggle.gif
ingrids
Colour schemes for the flower garden finns i nytryck på bokus bla.
batski
CITAT (merlin68 @ 12-09-2011, 16:54) *
Trädgårdskonstens historia 3000 år av Penelope Hobhouse.
En underbar "tegelsten" till bok, massor av inspiration, bilder, ritningar och fakta. Räcker hela vintern biggrin.gif

Åh låter fett intressant! tummenupp.gif

Är det förresten nån som vet nån bra bok med inriktining på japanska trädgårdar? Gärna med en massa fina bilder tongue.gif
merlin68
CITAT (ingrids @ 13-09-2011, 16:33) *
Colour schemes for the flower garden finns i nytryck på bokus bla.

Tack för info
tummenupp.gif
Krolliljan
CITAT (merlin68 @ 12-09-2011, 22:30) *
HUR fick du tag på den?!?!. Har letat efter den länge. Är inte så lite avis nu giggle.gif

Jag köpte min på Adlibris
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon