Full version: Färdigmat
Red Top
Färdigmat kan ju vara väldigt bra för den som inte har möjlighet eller kan laga mat själv. Men ibland tycker jag företagen går över gränsen, för vad som är rimligt att sälja färdiglagat.

Det senaste exemplet jag stött på är det här:

[attachment=64605:F_rdigko...gg_thumb.jpg]

Har du något du reagerat över?
*Stintan*
giggle.gif
gnon49
Köpte färdigstuvade potatis en gång. Smakade blää.
Cacki
CITAT (Red Top @ 09-09-2011, 15:58) *
Färdigmat kan ju vara väldigt bra för den som inte har möjlighet eller kan laga mat själv. Men ibland tycker jag företagen går över gränsen, för vad som är rimligt att sälja färdiglagat.

Nä, nu tror jag att folk blivit galna! Finns det verkligen efterfrågan på något sådant?
En sak som jag också har väldigt svårt att förstå att folk vill handla, det är de där kokta konserverade potatisarna i glasburk.
Carl

Färdiga pannkakor! Hemskt

netaave
Pannkakor o våfflor är väl typiskt onödigt biggrin.gif
*Stintan*
CITAT (netaave @ 09-09-2011, 16:18) *
Pannkakor o våfflor är väl typiskt onödigt biggrin.gif

Ungefär lika onödigt som färdig smet biggrin.gif
netaave
CITAT (*Stintan* @ 09-09-2011, 16:24) *
Ungefär lika onödigt som färdig smet biggrin.gif

Ja för i den ska man oftast tillsätta ägg o smör, lika jobbigt som att tillsätta det till mjöl o mjölk när man gör det frånn skratch, o grädda får man ju lik förbenat
gunsta
CITAT (Carl @ 09-09-2011, 16:18) *
Färdiga pannkakor! Hemskt

Jag köper ofta Coops färdiga pannkakor, tycker dom är bra, och det är praktiskt här på landet där vi saknar spisfläkt, dessutom innehåller dom ingen mjölk.
Piccante
omelettsmet på tetrapak. Dels är ju det jobbiga i hela omelettmakandet att steka omeletten och dels innehåller smeten massa tillsatser för att den ska hålla sig länge och inte skära sig.
Vem kan inte vispa ett ägg???
Red Top
Omelett och pannkakssmet har jag oxå svårt att förstå.

En sak jag undrar över med äggen är, varför de är skalade och förpackade i en massa onödig plast. Är inte äggskalet nog som förpackning?

Men det är ju "snällt" att de skickar med salt. I ytterligare en liten plastförpackning. wink.gif

Jag trodde ICA ville göra sken av att vara miljövänliga.
Peztis
Herrejisses...

Finns bara En anldning till att man skulle köpa det och det är väl i så fall om man köpte lunchmat: en brödbit, kokta ägg, en tub majonnäs, färdigskalade räkor. Voilà! Räckmacka!
*Stintan*
CITAT (Peztis @ 09-09-2011, 19:16) *
Herrejisses...

Finns bara En anldning till att man skulle köpa det och det är väl i så fall om man köpte lunchmat: en brödbit, kokta ägg, en tub majonnäs, färdigskalade räkor. Voilà! Räckmacka!

Bergis löskokt biggrin.gif
andersen
Kommer att tänka på Konserverad gröt.
Rihane

Trodde jag såg fel när jag såg dom kokta färdigskalade äggen igår.
Annars roas jag av dom färdiga mixerna där man bara ska tillsätta mjölk, smör och ägg.
Meriona
Färdigkokta ägg har jag aldrig sett här, inte än i alla fall. Skulle aldrig köpa heller, en äggkartong är värd sin vikt i guld! tongue.gif
hattstugan
Kokt skalat ägg köptes i hinkar till en restaurang där jag jobbade! Varför vet jag inte! Är inte riktigt klokt hur som!
mamamaggan
CITAT (hattstugan @ 09-09-2011, 21:36) *
Kokt skalat ägg köptes i hinkar till en restaurang där jag jobbade! Varför vet jag inte! Är inte riktigt klokt hur som!

På restauranger använder man väl ägg som formats för att få lika stora skivor av dem som kokta ?

Jag tycker nog att pannkakor är onödigt , påsar med salladsblad av olika sorter för över 100 kr kilot likaså.
omk
He he ... Det skulle inte förvåna mig ett dugg, om det snart såldes "Färdigblandad köttfärs; det enda Du behöver göra, är att rulla köttbullarna och sen steka dem" !
cool.gif
Red Top
Det finns redan färdigrullade färska köttbullar att köpa.

Jag undrar vad de har blandat i för att hålla dem runda i förpackningen. g.gif
zaaritha
Kan kanske vara bra, för dem som ej hinner tillaga middag eller lunch!
Men ---är man diabetiker2--så är det socker i allt färdiglagat!
Fattar ej varför?
Måste det vara socker i ALLT?
omk
CITAT (Red Top @ 09-09-2011, 23:59) *
Det finns redan färdigrullade färska köttbullar att köpa.

JASÅ !!! Menar du allvar ?? Ha ha, helt otroligt ....
Beträffande "rondören" så är det säkert nån gelatin eller nån kemikalie.

Jag tror förresten att jag förstått varför vi numera blir så gamla. Vi har ätit för mycket mat med konserveringsmedel !!

CITAT (zaaritha @ 10-09-2011, 00:03) *
Men ---är man diabetiker2--så är det socker i allt färdiglagat!
Fattar ej varför?
Måste det vara socker i ALLT?

En gnutta socker befrämjar faktiskt de flesta smaker, men jag håller med ! Man kan väl sockra själv om man tycker att det behövs, precis som man saltar, om det behövs !
Men oftast tycker jag att allt färdiglagat / halvfabrikat innehåller alldeles för mycket salt !! Urk !!
Anna-Karin Lundberg
Nu måste jag lägga till en sak som passar här, nåt jag såg på mataffären: Kvick, hette det. Det var snabbvaianten, koktiden var halverad mot vanliga fall.

Och det var HAVREGRYNSGÖT!!!

Alltså en katong torra havregryn som man fick gröt på halva tiden, 1 minut i micron istället för 2, tänk vad snabbt man få gröt då!
Cacki
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 10-09-2011, 08:03) *
Nu måste jag lägga till en sak som passar här, nåt jag såg på mataffären: Kvick, hette det. Det var snabbvaianten, koktiden var halverad mot vanliga fall.

Alltså en katong torra havregryn som man fick gröt på halva tiden, 1 minut i micron istället för 2, tänk vad snabbt man få gröt då!

rotfl.gif
Red Top
CITAT (Anna-Karin Lundberg @ 10-09-2011, 08:03) *

Inte konstigt att nutidsmänniskan blir stressad. rotfl.gif Inte ens gröten får ta den tid den normalt tar. Vilken lycka att tjäna en hel minut.
malcolm
Jag undrar över varför det finns snabbmakaroner, har man verkligen så bråttom att man inte kan koka i åtta minuter istället för tre..?
gunsta
CITAT (malcolm @ 11-09-2011, 11:49) *
Jag undrar över varför det finns snabbmakaroner, har man verkligen så bråttom att man inte kan koka i åtta minuter istället för tre..?

Tycker som du att dom inte är någon höjdare s a s, men här ute på landet har vi ingen köksfläkt och då blir det väldigt immigt och fuktigt i vårt lilla kök om vi kokar 'vanlig' pasta - så vi använder snabbmakaronerna mer än vad vi borde göra smile.gif.
Myosotis

rotfl.gif -cry-.gif Ska man skratta eller gråta? Folk är ju inte kloka!!! thumbdown.gif

Det mest idiotiska jag kan komma på just nu är att folk nuförtiden inte köper hel kyckling utan bara bröstfiléer eller sånt, de kan helt enkelt inte tillaga det annars. Eftersom det inte går att sälja exporterar man resterna, jag såg det på tv en gång, till Ghana! Pga den långa transporten och den allt annat än obrutna fryskedjan blev det en massa bakterier i. Folk köpte det på torget sen, halvfrysta block av köttbitar och is, och många blev magsjuka samtidigt som lokala producenter gick i konkurs. Bara för att vi vill köpa plastförpackade färdigstyckade delar.
Jubbe063
CITAT (Myosotis @ 11-09-2011, 17:41) *
rotfl.gif -cry-.gif Ska man skratta eller gråta? Folk är ju inte kloka!!! thumbdown.gif

Det mest idiotiska jag kan komma på just nu är att folk nuförtiden inte köper hel kyckling utan bara bröstfiléer eller sånt, de kan helt enkelt inte tillaga det annars. Eftersom det inte går att sälja exporterar man resterna, jag såg det på tv en gång, till Ghana! Pga den långa transporten och den allt annat än obrutna fryskedjan blev det en massa bakterier i. Folk köpte det på torget sen, halvfrysta block av köttbitar och is, och många blev magsjuka samtidigt som lokala producenter gick i konkurs. Bara för att vi vill köpa plastförpackade färdigstyckade delar.

Fast å andra sidan är det ju bra ur andra perspektiv med skyckdetaljer på kyckling. är det klubborna man är ute efter och behöver 30 klubbor känns det ju onödigt att behöva köpa 15 hela kycklingar. Samma med bröstfiléer, finns tillfällen när man bara vill ha den delen och då praktiskt att kunna köpa den direkt än att behöva köpa en stor mängd hela kycklingar... Jämför med gris eller nötkött. Behöver du två eller tre julskinkor när släkten kommer på besök så köper du ju inte två hela grisar utan du köper ju bara skinkorna för sig.

Men något som är väldigt onödigt är alla dessa idiotiska färdikokta potatisar, ägg och de smaksatta mjölkerna som marknadsförs till barn (jordgubb, banan, choklad et). tar ju typ 2 sekunder att smaksätta mjölk själv
herkules
eftersom snabbmaten bevisligen efterfrågas och säljs så är den väl inte onödig? färdig pannkakssmet är ju helt suveränt, sen får det väl vara precis hur enkelt som helst att röra ihop egen?
Carl

Snabbmat är vidrigt i mina ögon. Tillagas den dessutom i MICRON vilket gud förbjude. Så blir det oätbart. Bara bukfylla för att överleva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon