IreneH
Köpte idag ett par förpackningar med papegojtulpaner.
Kommer de år från år, eller är de såna man måste "ta hand om"?
ingrids
Har snokat runt en del kring tulpaner som återkommer år efter år men jag har inte hittat några papegojtulpaner som någon beskrivit som återkommande. De kan nog komma igen ett par år men när det gäller de lite mer extravaganta tulpanerna blir återblomningen sällan lika spektakulär som första året.
Peztis
Är det inte så att alla tulpanlökar är ettåriga men att de sätter sidolökar och sedan är det dessa som blommar (förhoppningsvis) nästa säsong?

Har för mig jag har läst det någonstans...
Jubbe063
CITAT (Peztis @ 09-09-2011, 18:56) *
Är det inte så att alla tulpanlökar är ettåriga men att de sätter sidolökar och sedan är det dessa som blommar (förhoppningsvis) nästa säsong?

Har för mig jag har läst det någonstans...

Ja, du har helt rätt. Varje knöl lever bara en säsong. Löken sätter rötter på höst/vinter, skickar upp blomma vår/sommar, sen går kvarvarande energi till att tillveka ny lök och den nya löken fortsätter sen att samla näring fram till sommarvilan,,,, och sen börjar det om på nytt igen....

Krokusar gör likadant. Däremot är Narcisser och Allium mfl fleråriga där löken lever och växer hela tiden.
Camelian
Vill bara rekommendera Odlas egen sida: http://www.odla.nu/artiklar/ute/blomsterlok/lite-om-tulpaner
Tror att artikeln besvarar frågan.
ingrids
Återkommande, långlivade, "lämpliga till förvildning" och ibland till och med "perenna" är det jag sett användas om tulpaner som snällt sätter sidolökar av ungefär samma kvalitet som ursprungslöken mer än tre år, ofta i fem år eller mer. Skulle själv uppskatta om det fanns en enhetlig beteckning och fler handlare brydde sig om att ange den informationen.
kerstin z5-6
Intensivgödning stax innan under o strax efter blom ger större chanser, Vissar sorter är lättare att få att återkomma som den gamla Apeldoorn.De andra är hårt driva o orkar sällan blomma om
IreneH
Tack så jättemycket för alla svar! smiley_small_hug.gif
Då ska jag inte hoppas på för mycket, men kommer nog ge dem lite näring ibland, och hoppas i alla fall litet på att de kommer tillbaka.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon