Bimbo
Hej allihop! Har ställt frågan förut, men inte fått något svar så jag tjötar på...

När man har lysrörsbelysning på sina förkultiveringsbabysar - ska den stå på jämt, eller ska de sova nån gång... wub.gif

Undrar Bimbo
TeliaNet
hej.
har precis idag fått hem min nokalux ID armatur.
växter behöver vila för att må bra så låt dem vila 6-8 timmar/dygn.
vilo tiden använder de till att tillgodo ta sig ljuset under dagen.
Betty
CITAT (Bimbo @ 05-03-2004, 13:18)
När man har lysrörsbelysning på sina förkultiveringsbabysar - ska den stå på jämt, eller ska de sova nån gång... wub.gif

Ha på extrabelysningen ca 15 timmar/dygn - använd timer. Ha extrabelysningen ca 10 cm ovanför bebisarna. smile.gif
Bimbo
Tack, tack.... Ska åka hem och bädda för mina bebisar och ge dem en timer! smile.gif

Bimbo
TeliaNet
akta bebisarna för för mycket ljus.
jag har 6500 lumen 3 dm över växterna.
även lysrören ger värme ifrån sig.
angylp
CITAT (TeliaNet @ 06-03-2004, 18:50)
akta bebisarna för för mycket ljus.
jag har 6500 lumen 3 dm över växterna.
även lysrören ger värme ifrån sig.

Har också köpt och monterat 2 st fullspektrum lysrör i garaget. Kommer att sätta dem ungefär 20cm ovan bebisarna. En fråga är dock hur varmt omgivningen ska vara. Vi har ett uppvarmt garage men när det är som kallast så kan temperaturen i garaget sjunka till 2 grader varmt. Gör det något ? Hade nu tänkt att försöka få fröerna att gro på fönsterbänken i köket men att flytta dem till garaget när det väl kommit igång. Funkar det ?
kerstin z5-6
Beror på vad du sår , perenner kan gå bra men det borde vara + 7 nattetid och varmare på dagen -Tomater o sommarblommor gillar det inte
angylp
CITAT (kerstin z5-6 @ 07-03-2004, 17:32)
Beror på vad du sår , perenner kan gå bra men det borde vara + 7 nattetid och varmare på dagen -Tomater o sommarblommor gillar det inte

Idag sådde jag luktärter, tomater, jordgubbar, penséer, violer samt prynadsgräs. Finns det någon lösning i så fall ? Inköp av uppvärmt miniväxthus ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon