Peztis
Detta har bara dykt upp i rabatten. Någon som vet vad det är? Känns rätt så bekant...
[attachment=64606:IMG_5016_1.JPG]
Jultorpet
Min första tanke är månviol, Lunaria rediviva, men bladen ser väldigt stora ut i jämförelse med funkian?
Eva 33c
Har du haft Kaukasisk förgätmigej, Brunnera macrophylla nångång? Gissning bara...
Peztis
Nej, inte jag. Men man vet ju aldrig vad fåglar eller kattens päls tar med.

Men har inte de ganska små blad? Som ormöga, typ. Dessa är nästan 20 cm stora.
Gröna mormor
Jag hade också en sådan och fick veta att det är en sorts ogräs, så den åkte bort.
Ser att du har ödleblad i bakgrunden. Hur håller du den i schack? Mina sprider sig numera som ogräs och tar över hela rabatten snart! Funderar på att gräva upp allt, men dom är ju så vackra!
Peztis
Haha! Du skrämde mig nästan, vad är det jag har mer i denna förbenade rabatt som ska ta över allt? fear.gif För krig mot prickklocka redan.

Men det måste var funkiorna du menar. Dem vårdar jag ömt!!!

Eftersom jag inte vet med bestämdhet vad de stora bladen är för något så får de fltta till utkanten av tomten så får jag se hur den utvecklas.
Den hade rötter som hade vita avlånga knölar, kanske 5 x 1 cm.
Gröna mormor
CITAT (Peztis @ 10-09-2011, 12:14) *
Haha! Du skrämde mig nästan, vad är det jag har mer i denna förbenade rabatt som ska ta över allt? fear.gif För krig mot prickklocka redan.

Men det måste var funkiorna du menar. Dem vårdar jag ömt!!!

Eftersom jag inte vet med bestämdhet vad de stora bladen är för något så får de fltta till utkanten av tomten så får jag se hur den utvecklas.
Den hade rötter som hade vita avlånga knölar, kanske 5 x 1 cm.

Ja! Nu ser jag att det är funkior. Skall kanske skaffa mig nya glasögon smile.gif
Eva 33c
CITAT (Peztis @ 10-09-2011, 09:54) *
Nej, inte jag. Men man vet ju aldrig vad fåglar eller kattens päls tar med.

Men har inte de ganska små blad? Som ormöga, typ. Dessa är nästan 20 cm stora.

Nej de har stora blad, 20 cm blir de utan vidare.
Gåsis
Kan det inte vara en sån där som blommar med gula blommor, luktar lite speciellt om bladen och frösår sig? Problemet är att jag helt tappat namnet...krissla, ålandrot eller nåt?

/Åsa
Peztis
Gåsis, jag tycker att det "känns" som att den får gula blommor... vet inte hur jag ska förklara det. biggrin.gif

Tyvärr är det varken krissla eller ålandsrot, den första har mycket smala blad och den andra har för spetsiga blad.
Jultorpet
CITAT (Peztis @ 15-09-2011, 08:03) *
Gåsis, jag tycker att det "känns" som att den får gula blommor... vet inte hur jag ska förklara det. biggrin.gif

Tyvärr är det varken krissla eller ålandsrot, den första har mycket smala blad och den andra har för spetsiga blad.

Nja, jättekrisslan, Inula magnifica, har sådana där jättestora blad, som dasslock, och den är väldigt lik ålandsroten, Inula helenium. Det som mest skiljer dom åt är väl egenligen att den ena är mer hårig än den andra har jag för mig. De första bladen som kommer nedtill ser ut ungefär så där. Var lite inne på Inula själv men tycker att bladkanterna inte ser så tandade ut som på Inulan.

Sen finns det ju svärdskrissla, Inula ensifolia, kanske den du tänkte på, den är småväxt och har smala blad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon