Nu har jag grävt upp en hel rabatt, den såg hemsk ut!
Nu ska jag bara försöka plantera ned allt igen men på ett bättre sätt.
Så här ser det ut nu, bara jord och en ros där utmed tujahäcken som jag inte har grävt upp.
[attachment=64610:IMG_5021_1.JPG]
I mitten är det en grop på en dry diameter och där ska det bli en damm precis som jag hade det innan - det var jag så jättenöjd med! Behöver bara byta ut dammduken och skrubba stenarna rena.
Bakgrunden är en tujahäck och den vetter mot sydöst ungefär. Det innebär att det som är till höger i bild är ungefär i söder. Tujahäcken skuggar alltså en del så det är inte sol hela dagen förutom den lilla tappen till vänster i bild.
Mina funderingar just nu är att utmed uteplatsen som skymtar tillvänster om bilden så ska jag sätta en rad med kärleksört, lite som en häck.
Den lilla tappen där till vänster är precis vid trappan upp till huset, fick idag en idé om att där skulle jag göra en liten köksträdgård, dvs med timjan, gräslök, persilja osv. Har ju mer i landet men det ligger ju en liten bit ifrån.
Funderar på att precis utmed häcken och till höger i bild plantera mina hostor. Där har tidigare ormöga trivts enormt vilket gör att jag tror hostan borde funka där med.
Det här är de växter jag har att tillgå (dvs de jag har grävt upp och ska ned igen):
Hosta (fyra olika sorter)
Rosenspirea (två stora buskar jag tänkt att dela)
Höstflox (rosa och cerise)
Astilbe (vit samt laxrosa)
Solhatt (rosa)
Temynta (rosa)
Rosor (rosa, vet ej sort)
Ros "The Fairy"
Julros (vit)
Violviva (rosa-lila)
Praktbrunört
Ormöga
Skuggbräcka
Sedan har jag ju annat att flytta från andra platser ifrån trädgården såsom:
Brudslöja
Fingerborgslomma
Bergenia
Näva
Alunrot
Revsuga
... och en del annat...
Rosenspirean, ska jag verkligen plantera ned dem igen i denna lilla rabatt?
Funderade på att dela upp dem i småbitar och plantera dem utmed tujahäcken.
Tisp och tankar?