Angeline
Har en ny brudorkidé, pillade nyss bort lite kompost eftersom jag tyckte att komposten var för långt upp på plantan... och då ser jag plötsligt 3 jättesmå kryp (bruna och avlånga). Pillade sedan lite mer och hittade en mega liten likadan fast vit. Vad sjutton kan det vara? De kommer från komposten, ser inget på bladen. Hjälp mig vad ska jag göra?!
Red Top
Jag vet inte vad det är för kryp, men vill du bli av med dem kan du ta ut orkiden ur krukan, skölja "komposten" i vatten och sedan sätta tillbaks allt i krukan igen.
lilla mamma
Spola helt rent och byt komposten för guds skull. Är de runda är det risk för sköldlöss.
Kolla här på Odla vilket medel som passar till orkideer för mina brukar dö hur jag än gör..
Angeline
CITAT (Red Top @ 10-09-2011, 00:09) *
Jag vet inte vad det är för kryp, men vill du bli av med dem kan du ta ut orkiden ur krukan, skölja "komposten" i vatten och sedan sätta tillbaks allt i krukan igen.

Kan det inte vara såna där envisa saker som man måste ha bekämpningsmedel mot?

Köpte ny kompost igår och planterade om min gamla brudorkidé i den, märkte nu på morgonen att den också hade småkryp i sig, tar då och häller lite av den nya komposten från påsen i en burk för att se om det är kryp i den, och det var det. De är pyttesmå (typ som en liten liten brödsmula och det är såna som också finns i den nya orkidén men som jag inte planterat om, men i nya orkidén finns också några lite större kryp ). Hur gör jag nu? Kan det vara sånt där som följer med i komposten men som är ofarligt för orkidén? Eller ska jag gå tillbaks med komposten (Blomsterlandet) och även köpa nått bekämpningsmedel? Men i så fall vilket?

Vill inte att detta ska spridas till mina andra blommor för då får man verkligen mycket att göra!
Angeline
CITAT (lilla mamma @ 10-09-2011, 10:33) *
Spola helt rent och byt komposten för guds skull. Är de runda är det risk för sköldlöss.
Kolla här på Odla vilket medel som passar till orkideer för mina brukar dö hur jag än gör..

Vilken huvudvärk crying.gif

Hittade att provadopinnar skulle vara bra, får sätta det i alla mina blommor. Men nu finns det ju även i den nya komposten, får alltså gå tillbaks med den då? Men hur vet jag att de är "farliga" och inte något som brukar vara i komposter? Sökte på sköldlöss men hitta ingen bild som passar in på mina kryp...
Angeline
Har nu även hittat mögel i orkidékomposten från Blomsterlandet, ska gå tillbaks med den. Tänker även kräva att de står för något medel för att få bort ohyran som kommer från den komposten!
lilla mamma
Bra ide´.
Har du kvar burken- ta med den med
Angeline
Gick tillbaks med komposten till Blomsterlandet, visade vad jag uppfattade som mögel och småkrypen som kröp där i, hon trodde inte det var skadedjur eller att de var farliga för växten men nått djur är det ju... innan jag gick till affären hittade jag provado i ett skåp, så nu har jag stoppat ner sånt i alla blommor jag har, får hoppas att det hjälper. Har inte bytt kompost på någon av orkidéerna (just eftersom den ena blommar och den andra bytte kompost igår så jag vill inte hålla på att böka med den för mycket), tänkte göra det när djuren är borta (bra, dåligt?). Stoppade ner en halv provado i orkidéerna... ska jag kanske stoppa i en halva till?

Fick tillbaks pengarna från Blomsterlandet och åkte till Plantagen och köpte hasselfors orkidéjord istället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon