sjöbäcken
10-09-2011, 08:49
Hej!
Min far ska plantera hortensia och har köpt rododendronjord att plantera i. Men så köpte han gödning också och har fått rådet att de inte får stå i kalk. Så läser han på gödningen och den innehåller calcium. Är det i detta fallet detsamma som kalk..? Vilken är den bästa gödningen för hortensia? Hönsgödsel? (Vet att de ska gödslas på våren.)
sjöbäcken
10-09-2011, 09:08
Hmmm...denna frågan skulle hamnat under en annan rubrik,men nu får den ligga en stund så får vi se om jag får några svar...
Piccante
10-09-2011, 09:13
Svar ja och nej. Jag är inte bra på markkemi så jag vet inte de exakta processerna där. Men kalk är kalciumkarbonat och det neutraliserar syror och höjer pH i marken.
Kalcium i ren form är nödvändigt för växter eftersom det är ett va de viktigaste
spårämnena. Nu är jag osäker på om rent Kalcium verkligen påverkar pH lika mycket eller om det är karbonatjonerna i kalk som höjer pH?
Hej
'
De är samma .
H.Bassam
kerstin z5-6
10-09-2011, 16:03
Hortensia ska ha hönsgödsel eller roddegödsel på våren inte nu, om den planteras på hösten
Den är kalkskyende så calcium-nej.
Däremot går blåkorn tex bra,men ingen höstgödsel
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.