charlotte_13
10-09-2011, 11:27
De nya bladen på mitt satsumasträd, som i övrigt ser väldigt fint ut, rullar ihop sig. Vad beror detta på? Det står ju fortfarande ute (Skåne) och det har ju regnat en hel del denna sommar, har det med det att göra?
Hej
Det händer på grund att det blir kalt ute , du ska ta den inne nu.
H.Bassam
charlotte_13
10-09-2011, 12:44
Men nattemperaturen har ju inte varit under 10 grader här än och det ska den ju klara?
Alexander-VG-zon3
10-09-2011, 17:05
Ja Satsuma är ganska köldtåliga (om den invintrat så tål den även ett par frostnätter i kruka under hösten).
Kan du ta bild på bladen ? Ser du någon ohyra på?
Lånar tråden lite för det ligger så nära. Mina citrusar (frösådda citron och grape) de krullar sig inte men en del av bladen blir buckliga.
Inga kryp el liknande utan jag tänker att det måste vara jord, näring, belysning, värme... eller något...?
Orsak?
Och en sak till: kan man se skillnad på citron och grape? Nu menar jag så klart plantorna. Frukten ser t o m jag skillnad på!
charlotte_13
10-09-2011, 17:55
Här kommer bild, inget "jättekrull" (fint ord), men de viker sig inåt alla nya, så något känns konstigt.. OCH inga kryp, nej.
Alexander-VG-zon3
10-09-2011, 19:13
Så får en del av mina också har aldrig sett det som ett tecken att nåt är fel, rullar dom sig kraftigt vet jag att det kan vara torka eller ohyra.
Dock är bladen lite bleka och visar näringsbrist. Dock ska den vara ute i kyla och invintra nu så bör den inte ges näring förens nästa år.
charlotte_13
11-09-2011, 08:26
Den har ju fått näring under sommaren, men jag har ju inte kunnat näringsvattna så mycket den senaste månaden då regnet öst ner.. Tanken är att den ska in för sval övervintring i källaren (med extraljus) när nattemperaturen blir något lägre än vad den är nu.
Hej
Växter rulla blad för att ansvar sig mot värme mot kalt och mot ohyra , men min fråga varför ska inte Övervintra dem nu, om de fick kalt ute kort tid före att du märka den , du ska förlorar fina växter , och växter är tåliga beror på zonen och sorter .
H.Bassam
charlotte_13
11-09-2011, 18:51
Jag övervintrar inte ännu för att vi fortfarande har runt 20 grader dagtid och ca 15 grader nattetid här i Skåne. Det jag läst mig/frågat mig till är att de kan vara ute ett bra tag till, nattemperaturen ska kunna gå ner ytterligare ett par grader utan att de tar skada. De ska ju sedan vinterförvaras i sval källare med extraljus.
Flaxss!
Alexander-VG-zon3
11-09-2011, 20:28
Ja inte behöver man ta in satsuma än, det som skadas av frost är gröna nya skott (som ej invintrat), blommor, kart, frukt. Är den bara i vila och har invintrat så tar inte bladen eller växten skada av några lätta frostnätter på hösten (förutom nämna saker). Rötterna tål med att vara ute i lättare frost det bör dock ej frysa helt i krukan, Satsuma är en citrus som planteras just i områden som får frost och dessutom är det en sort som mognar tidigt.
Dock behöver den inte alls frost för att trivas, däremot är det en citrus som gärna vill ha en kyligare period, här är väderdata för 21år från en stad i det område där den växer vilt
Kagoshima
http://www.weatherbase.com/weather/weather...refecture-JapanFrostfritt men med kyla ner till +3c +5c någon natt tror jag är bra för den. Extraljus till vintern är med bra. Så den kan stå ute länge till.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.