Daredevil
Odlade i år luffasvamp och fick en, skördade den när jag ansåg att den växt klart. Nu inser jag nog att det vart ett misstag då den skulle torka och övergå till en brun färg på plantan, min är gulgrön. Finns det en chans att rädda min luffa och torka den inomhus och hur ska jag hantera den?
Najsan
Jag kan tyvärr inte svara på din fråga, men gissar att det kanske kan gå om du lägger den att mogna i rumstemp.

Jag odlade också luffa i växthuset i somras och den växte som besatt men det kom inga luffor. Både han och honblommor fanns det på plantan men ingen som utvecklade sig, Hur har din planta stått? Har du hjälpt till med pollineringen själv eller förlitat dig på insekter?

Mvh /K.
Bassam
Hej
Det kan hjälpa dem att bli mogna om du lägga de i vanliga rum temperatur några dagar, ofta säljer affären de omogna men de blir mogna hemma.
H.Bassam
kerstinbern
Luffasvamp är en klassisk infektionshärd för mikroorganismer som kan orsaka hudbesvär, eftersom de ofta ligger blöta lång tid och har stor yta. Man bör regelbundet doppa dem i något som dödar bakterier (ättika, vinäger eller klorin).

http://jcm.asm.org/cgi/content/abstract/31/3/480
http://jcm.asm.org/cgi/content/abstract/32/2/469
http://health.howstuffworks.com/skin-care/...ath-sponge1.htm
RitRat
CITAT (Daredevil @ 10-09-2011, 13:06) *
Odlade i år luffasvamp och fick en, skördade den när jag ansåg att den växt klart. Nu inser jag nog att det vart ett misstag då den skulle torka och övergå till en brun färg på plantan, min är gulgrön. Finns det en chans att rädda min luffa och torka den inomhus och hur ska jag hantera den?

Det var länge sen den här frågan kom upp. Jag undrar hur det gick för den här luffagurkan? Hann den torka i rumstemperatur?

Jag tvivlar på att den gjorde det. Luffa behöver mycket längre växtperiod än vad Sverige kan erbjuda för att mogna, alltså bli beigebrun i skalet och kruttorr inuti. Jag skulle tro att från frö till mognad behövs det ca 8 månaders värme.

Så länge ytan är grön, är innanmätet vitt och fuktigt och de torra fibrerna har inte alls bildats.
Men det skulle vara intressant att höra hur det gick för Daredevil.

Kerstinberns varningar om mikroorganismer gäller nog fullmogna beigefärgade svampar som används till dusch och bad. Jag har aldrig tänkt på det, jag använder luffa ganska flitigt i duschen, men de hinner torka emellanåt. Jag har tagit hem dem från Västafrika där de ofta växer vilt i dikesrenarna och klättrar på telefonstolparna.
Bassam
Hej

Det är bättre om vi tvättar dem på kalt vatten för att vi inte ger chansen till Svampen att attackerar dem.

H.Bassam
Kryddan03
CITAT (Bassam @ 03-12-2011, 01:33) *
Hej

Det är bättre om vi tvättar dem på kalt vatten för att vi inte ger chansen till Svampen att attackerar dem.

H.Bassam

confused.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon