BigDaddy
Skulle vilja ha några enkla tips hur jag dels kan bevara dessa 3 på bästa sätt. El eg. paprika & tomat är mest intressant, chili har jag koll på vad jag ska göra.

Sedan skulle jag vilja ha några enkla tips på ett par roliga & goda röror man skulle kunna göra med dessa grönsaker jag nu har massor av.
Som även kanske konserverar dem lite bättre.
Ngn med alla dessa 3 ihop hade vart skoj.
Jag kan inget om matlagning men typ ngt som guacamole, pesto el ngn liknande röra fast med tomater, paprika & chili. Alt olika för var & en.

Jag har även en massa kryddor färska.

Vill inte att grönsakerna ligger & blir dåliga.
Taraxacum
[quote name='BigDaddy' date='10-09-2011, 15:18' post='1459399']
Skulle vilja ha några enkla tips hur jag dels kan bevara dessa 3 på bästa sätt. El eg. paprika & tomat är mest intressant, chili har jag koll på vad jag ska göra.

Sedan skulle jag vilja ha några enkla tips på ett par roliga & goda röror man skulle kunna göra med dessa grönsaker jag nu har massor av.
Som även kanske konserverar dem lite bättre.
Ngn med alla dessa 3 ihop hade vart skoj.
Jag kan inget om matlagning men typ ngt som guacamole, pesto el ngn liknande röra fast med tomater, paprika & chili. Alt olika för var & en.

Jag har även en massa kryddor färska.

Vill inte att grönsakerna ligger & blir dåliga.
[
Börja på kvällen. Skölj, ansa och dela. Lägg i en form / långpanna. 150-175 grader i ugnen, ca en timme. Gissar att det passar med någon klyftad lök och aningens vitlök också. Under tiden letar du rätt på ett antal tomma små glasburkar, När du lägger dig - sänk värmen till 50 grader.

Har du en mixer? Om inte, gör såhär: Hacka de lätt rostade grönsakerna fint, Lägg i kastrull och krydda med salt och peppar, häll på lite vinäger. Hetta upp och häll i lite hackade örtkryddor. Smaka av. Häll i lite olivolja och rör om.

Sleva ner i rengjorda burkar och förvara svalt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon