Full version: Ljus under vintern?
Davidoff
Det närmar sig...
Jag funderar som bäst på vinterförberedelserna. En fundering: tänkte ta en gammal lysrörsarmatur med två lysrör och sätta den i taket på växthusets innertält (som får bli orangeri i vinter). Jag tänker hålla ca 10 grader. Får jag då lämpligt ljus med min lösning? Eller ska man skaffa speciallampor?
Bassam
Hej

Det räcker du behöver inte special.

H.Bassam
kerstin z5-6
För övervintring Ja helt ok, vill du driva fröplantor på våren behöver du ett par vanliga lysrörsarmaturer till ,i höj o sänkbara anordningar-De ska i så fall vara 10 cm över plantorna.
Davidoff
Tack. Sen är ju frågan hur länge man behöver ha tänt, men det är en annan fråga. Jag gissar på "dagtid" tills vidare.
kerstin z5-6
12-14 tim/ dygn med början mitten ok -mars för att undvika elongering-mjuka klena vitgröna skott.
samma tid för frösådder jan-april
Tid -när elen är billigast-växterna struntar i om du vänder på dygnet:) och den tid jag nämner är ju dagsljuset försumbart
Davidoff
Men nu är ju elpriset inte fördelat så, utan dagen är inte dyrare än natten. Tyvärr...
kerstin z5-6
OK-hur som lär uppvärmning till + 10 bli den dyrare posten-ska du bubbelplasta ett mindre utrymme med frostvakt eller hur ska du lösa det? O måste du ha så högt som +10?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon