Full version: Vems bajs är detta?
sqrulan
[attachment=64623:016_mindre.jpg]
[attachment=64624:014mindre.jpg]

Vem bajsar under min klematis? Jag ser på mina 2 katter att nåt konstigt rör sig om nätterna runt mitt hus, dom
är oroliga och vädrar o sniffar ovanligt mycket.
Nu är det andra gången som jag ser denna bajshög, förra gången låg den mitt på gräsmattan så en katt är det
nog inte.
Min granne sa att vi har grävlingar och mårdhundar här i byn? Vad tror ni?
Det vore kul att veta för jag har aldrig sett liknande!

Lika tjocka och långa som en tumme ungefär! giggle.gif
gunsta
Räv kanske, men katter kan oxå markera genom att bajsa 'öppet' s a s, oftast gräver dom ner sitt bajs - men vill katten markera så kan det bli öppet och på ett strategiskt ställe. Mårdhund har jag ingen erfarenhet av, grävling har vi, den tycker jag gör större högar. Hoppas du får klarhet i vem som smyger omkring på din tomt.
sqrulan
Tack för ditt svar gunsta! tummenupp.gif
Nu har jag bott här i nästan 50 år och aldrig sett liknande bajshögar så det är därför jag reagerar.
Jag har lite svårt för att tro att det är en huskatt men vem vet? Vildkatt kanske?

Hur som helst så kan det inte vara nåt stort djur eftersom skiten låg under klematisen som hänger
ner lite.

Nåt mysko är det för min gammel katta som nu är väl 17/18 år ser undrande ut och min 6 åriga skogisblandning
kommer in tidigt på kvällen och sitter ofta och glor ut i mörkret i tomma intet? Hon reagerar häftigt direkt
hon hör nåt konstigt ljud, hon är annorlunda och orolig det ser jag.

Jag har ju haft dom så många år och vi har bott på samma ställe hela tiden så då märker man då
nånting är konstigt.
Kan nån tipsa mej om hur mårdhund o grävlingsbajs ser ut? Jag har googlat men ser ingen liknelse?
Hur ser lodjursbajs ut? -fear-.gif
Red Top
Jag skulle tippa på mårdhund eller räv. Grävlingen gräver oftast en grop där den bajsar. Dessutom ligger grävlingens spillning oftast i gropar längs de stigar den vandrar på. Sällan mitt på en gräsmatta. smile.gif
acacia
Det är ingen kattbajs inte heller en stor lodjur bajsat med sånt liten hög.Måste bara mindre djur.Inte rådjur får dom har runda bajs.
kan man inte skicka den för analys någonstans för att få svar?
zaaritha
Mård!
sqrulan
Kan det verkligen vara en mård, måste läsa på om vad den äter m.m.
Orkidétjuven
Ser det inte ut att dölja sig lite insekts vingar och skalbaggedelar i bajet
*Stintan*
Tycker spillningen ser ut att komma från en mård, inte mårdhund.
sqrulan
Kollade under Klematisen idag då jag kom från jobbet och nu verkar någon ha varit och grävt om där lite men det kan ju vara skatorna elle nåt annat djur.
Nåt mysko djur är det i alla fall ska försöka att kolla efter spår då snön kommer.
Bajset är väldigt mörkt, nästan svart så om den har ätit av mina häggbär som ramlat ner eller blåbär är inte omöjligt.
Gossen Ruda
Mård eller igelkott gissar jag på. Beror lite på storleken. Mårdhunden finns bara längst i norr vid Bottenviken.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 13-09-2011, 08:44) *
Mård eller igelkott gissar jag på. Beror lite på storleken. Mårdhunden finns bara längst i norr vid Bottenviken.

Nej mårdhunden finns även längre söderut. Åtminstone en finns sedan flera år på Mälaröarna.
sqrulan
Igelkottar finns inte här uppe men grävling och mård lär finnas och nu har visst någon sett mårdhund också!

Hittade just detta där en person frågat vilket djur som bajsar blått:

Rävens korvar är 1,5-2 centimeter tjocka och mindre jämna än grävlingens i formen. De smalnar av i änden. Räven lägger gärna korvarna på ställen där de syns bra, till exempel på stenar och stubbar. Det är en form av revirmarkering det också.

Det kanske är så enkelt att det ändå är en räv men jag har aldrig tidigare sett att dom lägger bajset så synligt som mitt på en gräsmatta, där nu den första högen som jag hittade var placerad.
Rävar har vi gott om.
Nä nu blev jag bara mera villrådig ha ha ha....
Whiskuchi
Jag hoppas att ni inte bor i Mullsjötrakterna och fortfarande tror på mårdhund, Terje Hellesö är ju avslöjad som en stor bluff wink.gif
sqrulan
Jag bor i västerbottensinland, vet ej vem Terje är?
Gossen Ruda
CITAT (*Stintan* @ 13-09-2011, 11:08) *
Nej mårdhunden finns även längre söderut. Åtminstone en finns sedan flera år på Mälaröarna.

Vad är det för dåre som planterat in den/släppt ut den där?
Whiskuchi
CITAT (sqrulan @ 13-09-2011, 11:51) *
Jag bor i västerbottensinland, vet ej vem Terje är?

Naturfotograf som påstått sig ha fotat mårdhund och lo i Mullsjötrakten och sedan blev ertappad med att ha photoshoppat in väldigt många (alla?) djur på bilderna. Och OT i denna tråden eftersom du inte bor där wink.gif
zaaritha
Mårdhunden kom in från Finland, i norr. Nu har den flyttat ner till Götaland!
Har själv sett en--men då trodde ingen på mej!
Men--se´n såg fler personer den o nu vet vi!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon