Ålgryte
I år måste jag skära av min änglatrumpet för att få in den efter sommarvistelsen fear.gif Den har - trots dåligt med näring och vattning - vuxit och är drygt 3,5 m hög så nu jag får inte in den genom dörren w00t.gif

Den blommar just nu och har flera knoppar på gång uppe i toppen och på ett sidoskott.

Jag har förstått att man inte ska skära ovanför en delning, men kan jag få blommor nästa år om jag skär under delningen? Eller spelar det ingen roll om jag planterar ett Y eller en rak stickling? Tar det lika lång tid för båda att bilda knoppar?
evaisa
Jösses! Den vill man ju se :-)

....... kan du ha den horisontalt?
Ålgryte
CITAT (evaisa @ 10-09-2011, 20:44) *
....... kan du ha den horisontalt?

I vintras band jag fast den i en stol för att den inte skulle röra taket giggle.gif
Nu har den varit ute sedan mitten av maj och blivit ännu längre ! Trodde inte det skulle komma några knoppar eftersom jag inte skött den alls. Tvestjärtarna har dessutom kalasat på den...
Om jag böjer ner den även i år blir den ju ännu längre nästa år! Jag vill ha blommorna i ögonhöjd så jag kan lukta på dem...

Ska jag plantera ett Y eller en rak bit?
Alexander-VG-zon3
Måste du klippa ner den, så är det till sommaren mycket värme och näring och vatten som gäller så att den hinner utvecklas.

Tar du nya sticklingar kan man ta Y-delningar och rota. Eller raka ovanför Y-delningen då får man blommor utan att den måste bilda Y-delning först (den ''finns'' ju redan där). Så har det varit på dom jag har tagit, att dom har blommat när dom bara varit någon dm hög på raka stammar. Sådan som är förökad på detta vis kan man klippa ner ganska hårt varje år och ändå få blommor.

CITAT (Ålgryte @ 10-09-2011, 22:37) *
Tvestjärtarna har dessutom kalasat på den...

Det händer min med varje år, tycker det är så tråkigt när bladen är helt kala när den nu får för sig att blomma. Hade varit vackrare med hela blad tillsammans med blommorna.
Ålgryte
Tack Flaxss. då ska jag prova att plantera Y när jag tar in den. Jag väntar så länge som möjligt och hoppas att knopparna / blommorna klarar omställningen till egen kruka...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon