Eva i Skåne
Jag är inte bra på rosor, varken att odla/sköta dom eller på namnen, men för mig är New Dawn en blekrosa rikblommande klätterros.
Säkert var det fler än jag som nappade på erbjudandet från Allers trädgård i våras där man fick tre tidningar och en New Dawn för en billig peng. Det var en barrotade ros utan tillstymmelse till skott och jag trodde inte det fanns nåt hopp när jag petade ner den i rabatten. Där växer mycket annat så jag hade glömt bort att jag satt den där tills jag ser något rosa som jag inte kan placera i tankarna.
Visst ja, rosen, den har överlevt, men vad är det för sort? Jag menar inte att någon ska lyckas sortbestämma den utan vill bara veta om New Dawn finns i denna färgen?

[attachment=64625:046_skul...800x600_.jpg]
kerstin z5-6
nej inte ND om så är jag jultomten --
Ezereht
Kanske är den där kanadarosen du gillar så mycket Kerstin? Hmm william baffin? Men bara gissar när man inte ser bladen och stammen. Men ND tror jag har jag aldrig hört talas om i den färgen jag heller.
Garden bliss
Jag nappade också på det där erbjudandet. Fick inte heller New Dawn, jag fick Nostalgie. thumbdown.gif

Jag har mejlat och klagat men inte fått svar.
Rihane
Det är någon av tidningarna som har så trevliga erbjudanden på olika växter men tittar man efter så är det Bakkers dom samarbetar med. Minns inte om det var Allers.
Eva i Skåne
Jodå, Allers och Bakkers. thumbdown.gif
Förlaget kan ju inte hjälpa att Bakkers skickar ut fel ros. Det får gå som det går. Jag gitter inte klaga. Men är det ingen klätterros står den helt fel... bakom en pion...

Garden bliss. Stod det på din ros att det var Nostalgie eller har du själv kommit fram till det? Jag är ganska säker på att det stod New Dawn på min.
vanjalarsa
Jag nappade också på ett erbjudande från Allers trädgård och Bakkers. Rosen kom. PÅ lappen som följde med stog det att tyvärr så är Newdawn rosorna slut så du får Nostalgie istället. "Tack för att du valt att bli prenumerant på tidningen "

Det är bara det att jag inte alls valde att bli prenumerant, ( ÄR det redan sedan 10 år tillbaka) Och nån New Dawn ros fanns inte i det erbjudandet som jag nappade på inte Nostalgie heller.
Jaja tänkte jag och planterade iallafall rosen i kruka. EFter ett tag blommade den så ljuvligt i vitt. DEt visade sig ändå vara den rosen som erbjudandet handlade om och som jag ville ha. Schnewitchen på stam. HElt sagolik!!
Men vad struligt det var!
mvh vanjalarsa rolleyes.gif
Julia F
Den ros jag fick överlevde inte.....
Kajsa
Så dom ersätter New Dawn med en rabattros ? Ingen aning vad din ros är för någon Eva, du får se nästa år hur stor den blir, buskros, klätterros ?

Nostalgie, en Tehybrid zon 4, rabattros, kan frysa bort i kall zon.
Beatrice79
Min överlevde inte heller.... blev ingenting och jag som planerade hela rabatten utifrån den.... bara att göra om nu då wink.gif
Garden bliss
CITAT (Eva i Skåne @ 11-09-2011, 12:32) *
Jodå, Allers och Bakkers. thumbdown.gif
Förlaget kan ju inte hjälpa att Bakkers skickar ut fel ros. Det får gå som det går. Jag gitter inte klaga. Men är det ingen klätterros står den helt fel... bakom en pion...

Garden bliss. Stod det på din ros att det var Nostalgie eller har du själv kommit fram till det? Jag är ganska säker på att det stod New Dawn på min.

Vad jag minns var det bara en lapp med i lådan där det stod nåt i stil med "Här kommer din premie och välkommen till tidningen". Ingenting om att det inte skulle vara New Dawn.

Så jag planterade den vid min för ändamålet särskilt inköpta och uppsatta rosenbåge. Växte kraftigt, men blev mer buskig ... tyckte jag var konstigt. Ja, ja, det blev massor av blomknoppar, såg fram emot blomningen! Men knopparna var röda ... mysko.

När den väl blommade var den vit med röda kanter. Jag mejlade och klagade. Minns inte om det var innan jag mejlade eller efter, men hur som helst så hittade jag en tråd på nätet (på Odla eller Allt om trädgård tror jag) där det var en person som varit med om precis samma sak som jag, och den personen hade luskat ut att hon fått en Nostalgie. Och när jag sökte på den rosen på nätet så förstod jag att det var en sådan även jag fått.

Himla dålig stil!!! Jag är jättesur och besviken. Förnyade inte min prenumeration bara av den här anledningen faktiskt.
Whiskuchi
CITAT (Eva i Skåne @ 11-09-2011, 12:32) *
Det får gå som det går. Jag gitter inte klaga.

Jo, klaga! Om de inte får in klagomål får de aldrig veta att Bakker skickar ut helt fel varor. Bättre att de får veta att det blivit fel så de kan bryta samarbetet med sin leverantör.
Azur
CITAT (Kajsa @ 13-09-2011, 09:15) *

Nostalgie, en Tehybrid zon 4, rabattros, kan frysa bort i kall zon.

Helt fantastiskt vacker i alla fall!
evelina
Jag nappade också men min är en New dawn och den har växt och blommat och blommar fortfarande.
Trist att ni fick andra.
kerstin z5-6
I kall zon även om den kan vara ngt klen är Nostalgie en mer odlingsvärd ros än New Dawn ..
Dock är Bakker inte ett rek företag
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon