Full version: Fikonträd
äppel
Planterade ett fikonträd av sorten "Brown Turkey" i trädgården vid midsommar i sommras. Det tog sig jättebra och har växt några centimeter. Den står i västläge, zon 2-3, med huset i öst, häcken i norr och växthuset i söder. Dvs vindskydad, nu till min fråga:
Hur sa jag göra för att övervintra den bäst?
Ps. den är ca 60-70 cm hög.

MVH Äppel
merlin68
Jag vet inte om det klarar sig utan extra skydd, torrt löv i massor skulle jag lägga runt trädet. Tror det mår bäst invid en vindstilla vägg men ditt verkar stå fritt? Mina törs jag inte ha ute över vintern utan tar alltid in dem. Ska dock testa övervintra en planta i växthuset i år. Zon 2-3 är väl på gränsen för härdigheten även om jag tror mig ha hört att Brown Turkey tillhör de mer tåliga sorterna.
Tror att Flaxx kan det mesta om fikonodling som är värt att veta. Kolla på hans hemsida tummenupp.gif
äppel
Det står helt vindskyddat, trädet är alltså planterat i marken.
Jag ska kolla hemsidan.
äppel
Hittade Flaxxss's sida och fick alla svar jag letade efter biggrin.gif
Alexander-VG-zon3
Bilder från mitt 'brown turkey, har ca 25-30 nya frukter nu, bild taget av min plastmorfar i trädgården. Jag ska i morgon åka ner till skåne och då blir det fler bilder på det när jag kommer hem igen, gillar den så mycket. När jag är nere på besök (i min trädgård)så sätter jag mig på marken och bara tittar i 20min på det.

[attachment=64636:Fikon_total.jpg]

Tyvärr kommer inte karten att klara vintern (om det inte blir en mild).
Alexander-VG-zon3
CITAT (merlin68 @ 10-09-2011, 21:23) *
Zon 2-3 är väl på gränsen för härdigheten även om jag tror mig ha hört att Brown Turkey tillhör de mer tåliga sorterna.

Jag är hel nöjd med mitt Brown turkey, andra både känsliga och mer tåliga sorter har dött. Men inte denna (även det ''berömda'' Bornholmsfikonet har dött av vinterskador). Dessutom verkar den ge bra med frukt även i svenskt klimat. Både på friland och i krukdodling och frukterna är goda.

Min står i en kall zon 1 och i en varm zon 2 räknar jag det som. Så hittar man bara ett skyddat läge kan det gå till zon 2 kanske 3, men i zon 3-4 behövs oftast skydd. Dör gör det oftast inte men fryser ner ofta.

Mitt nyplanterade här i zon 3-4 som står tätt intill östväggen har växt mycket i år ca 30-40cm, jämfört med mina andra 3fikon som står i ett öppet men soligt läge på min odlingslott (övervintrade efter denna vinter) har bara växt ca 10cm, där 'desert King' har växt bäst. Men dessa har jag skyddat i vinter. Då fikon vad jag har märkt ändå är ganska tåliga mot fukt så har en lövhög med plast över funkat.

CITAT (äppel @ 10-09-2011, 21:10) *
Planterade ett fikonträd av sorten "Brown Turkey" i trädgården vid midsommar i sommras. Det tog sig jättebra och har växt några centimeter. Den står i västläge, zon 2-3, med huset i öst, häcken i norr och växthuset i söder. Dvs vindskydad, nu till min fråga:
Hur sa jag göra för att övervintra den bäst?
Ps. den är ca 60-70 cm hög.

MVH Äppel

Hur verkar den växa är det full fart på den än eller börjar den få höstfärger ? om den har hängt med bör den inom några veckor få höstfärg och förveda sig (gör den det så vet man att den börjar invintra vilket är positivt för överlevnaden). Som du nog vet ?

Så klarade mina en lufttemp på -25c/-27c här med en rejällövhög plus en matkasse över och så massor och massor av snö över. Frös ner men klarade sig. Du har större fördel än mina här, nära en vägg och någon zon bättre tror jag.
acacia
Min har stått året runt i stor blomkruka.Jag antar att det tar några år innan den blommar.Vet inte exact vilken sort.Jag fick en stickling från en bekant.Hennes stöd ute även vinter täck med tjock plast.Min har jag skyddat med fiberduk i altanen.Den har klarat där och nästan 3 vintrar men inte fått frukter.Den drycker mycket vatten så fick vattna hela tiden.Jag tänker plantera den på marken nästa vår .Problemet är det alltid blåser här hos oss även vi är inte nära havet.Har inte mycket skyddad plats type en mur som ger värme.Vi är på Zone 2 men det är riktig kallt vissa vintrar.
Alexander-VG-zon3
Jag har min trädgård i Broby (nordöstra skåne)..

Min gav frukt sommaren 2009 (planterad hösten 07). Har man en sort som behöver stekel så brukar den fälla frukten efter den blommat klart (först kommer små små ''fikon'' med blommor i och sedan brukar dom fällas).
Erland
Jag har ett frösått fikon som är mindre härdigt än t.ex. Brown Turkey och den fryser ner nästan varje år men växer upp och blir lite större för varje år. Veden tål bara 11-12 minusgrader. Jag bor i den kallare delen av zon I och min planta har överlevt på friland i 16 år utan att jag någonsin har skyddat den. Därför tycker jag att Brown Turkey borde klara sig i zon II-III eftersom det är härdigare.
Bassam
Hej

Det är bättre med frostfri och svala plats .

H.Bassam
Alexander-VG-zon3
Har man klimat för fikon så är det inget fel att övervintra dom ute, oftast utvecklas dom till friska buskar (mindre träd) om läget ä varmt och bra.
[attachment=64804:Fikon14sept2011.jpg]

Annars odling i kruka är det ju sval vintervila som gäller, men även i kruka tål dom lite frost och det kan vara bra att dom får fälla löven och invintra ute.
Preussen
lånar tråden lite.

mitt brown turkey har frukter som nu mognar. läs mer på postannelund
Alexander-VG-zon3
CITAT (Preussen @ 16-09-2012, 22:07) *
lånar tråden lite.

mitt brown turkey har frukter som nu mognar. läs mer på postannelund

Vad kul och du gillade frukten ? Har ingen bild på hela busken ? skulle vara kul att se. Måste verkligen trivas bra i läget.

Ser verkligen smakligt ut tummenupp.gif mitt fikon på friland här inte gett någon skörd alls i år

Preussen
CITAT (Alexander-VG-zon3 @ 16-09-2012, 22:25) *
Vad kul och du gillade frukten ? Har ingen bild på hela busken ? skulle vara kul att se. Måste verkligen trivas bra i läget.

Ser verkligen smakligt ut tummenupp.gif mitt fikon på friland här inte gett någon skörd alls i år

Tack så mycket. Jodå, det smakade verkligen gott. Blir fler träd när vi köper stuga.
Trädet står nog optimalt coolgleam.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon