CITAT (merlin68 @ 10-09-2011, 21:23)

Zon 2-3 är väl på gränsen för härdigheten även om jag tror mig ha hört att Brown Turkey tillhör de mer tåliga sorterna.
Jag är hel nöjd med mitt Brown turkey, andra både känsliga och mer tåliga sorter har dött. Men inte denna (även det ''berömda'' Bornholmsfikonet har dött av vinterskador). Dessutom verkar den ge bra med frukt även i svenskt klimat. Både på friland och i krukdodling och frukterna är goda.
Min står i en kall zon 1 och i en varm zon 2 räknar jag det som. Så hittar man bara ett skyddat läge kan det gå till zon 2 kanske 3, men i zon 3-4 behövs oftast skydd. Dör gör det oftast inte men fryser ner ofta.
Mitt nyplanterade här i zon 3-4 som står tätt intill östväggen har växt mycket i år ca 30-40cm, jämfört med mina andra 3fikon som står i ett öppet men soligt läge på min odlingslott (övervintrade efter denna vinter) har bara växt ca 10cm, där 'desert King' har växt bäst. Men dessa har jag skyddat i vinter. Då fikon vad jag har märkt ändå är ganska tåliga mot fukt så har en lövhög med plast över funkat.
CITAT (äppel @ 10-09-2011, 21:10)

Planterade ett fikonträd av sorten "Brown Turkey" i trädgården vid midsommar i sommras. Det tog sig jättebra och har växt några centimeter. Den står i västläge, zon 2-3, med huset i öst, häcken i norr och växthuset i söder. Dvs vindskydad, nu till min fråga:
Hur sa jag göra för att övervintra den bäst?
Ps. den är ca 60-70 cm hög.
MVH Äppel
Hur verkar den växa är det full fart på den än eller börjar den få höstfärger ? om den har hängt med bör den inom några veckor få höstfärg och förveda sig (gör den det så vet man att den börjar invintra vilket är positivt för överlevnaden). Som du nog vet ?
Så klarade mina en lufttemp på -25c/-27c här med en rejällövhög plus en matkasse över och så massor och massor av snö över. Frös ner men klarade sig. Du har större fördel än mina här, nära en vägg och någon zon bättre tror jag.