Samsara
Jag har gått förbi denna växt många gånger, men inte riktigt tänkt på vad det kan vara för något förrän i fredags då en kompis frågade mig vad det var för något. Hon tyckte frukten såg häftigt hur. Lägger ut två bilder men kan fixa fler om det behövs. Men det är endast bild på halva växten. Ser ut som den växer mitt i häcken nämligen.
[attachment=64640:september_003.JPG]

En bild till
[attachment=64641:september_004.JPG]
Aqvakul
Kermesbär
Samsara
Tack!
Är det ätligt för oss? Eller giftiga? Den verkar populär bland fåglarna.
Eva i Skåne
Jag tycker också den är vacker med de svarta bären, men giftig
Här
kan du läsa mer.
Samsara
Men den har runda bär, eller det gör inget att dessa är mer platta och runda? Det är ändå kermesbär?
Eva i Skåne
Det har du rätt i. Bären på Odlas bild är runda. Det finns säkert olika arter, men dina är kermesbär. Jag är hundra på det. Jag har bara sett bär som ser ut som dina.
När jag googlade läste jag att sniglar inte rör kermesbär. Vilken bonus biggrin.gif En anledning till odling?

Det är en perenn. Jag har haft några gånger, alltid planterade av fåglar, men hos mig har dom varit ettåriga. Bör täckas för att komma tillbaka läste jag.
Samsara
Tack för svaret, då vet jag det. Då ska jag berätta det för min kompis, dock är det inte min planta utan en planta som växte igenom häcken vid djuraffären tongue.gif
Alexander-VG-zon3
Phytolacca acinosa - Kermesbär är inte så härdig har inte klarat sig hos mig, däremot det amerikanska kermesbäret är det (Phytolacca american) denna har runda bär. Kermesbär har sådana bär som på bilden.

Förväller man den flera gånger kan man äta unga skott och blad.

Samsara
CITAT (flaxss @ 11-09-2011, 11:46) *
Phytolacca acinosa - Kermesbär är inte så härdig har inte klarat sig hos mig, däremot det amerikanska kermesbäret är det (Phytolacca american) denna har runda bär. Kermesbär har sådana bär som på bilden.

Förväller man den flera gånger kan man äta unga skott och blad.

Just den på bilden har funnits där i ett par år i alla fall. Men den har nog frö sått sig själv då.
Alexander-VG-zon3
Ja det är nog att den har hunnit självså sig rikligt varje år eller är det ett bra läge så den har lyckas övervintra. Uppgifter på nätet anger den till USDA zon 8.

Den amerikanska tål vintern utan problem.
Samsara
Jag hittade väten på Rara Växter där det stod att den var härdig perenn. Kanske nere i Skåne om den får bra övervintring?
Sökte lite mer och såg att forskarna använder den för att hitta "botemedel" mot AIDS.
Robbanp
Tack, då vet jag också! smile.gif

Jag har en liten rugge med dylika tingestar som jag undrat vad det var men inte kommit mig för att ta reda på.
De har funnits på samma ställe några år och jag tycker de blir lite större för varje år så jag antar att det är samma planta som övervintrar.

EDIT: Tilläggas, angående härdighetsfrågan, bör kanske att de står under en stor cypress i nordvästra Skåne.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Samsara @ 14-09-2011, 15:20) *
Jag hittade väten på Rara Växter där det stod att den var härdig perenn. Kanske nere i Skåne om den får bra övervintring?
Sökte lite mer och såg att forskarna använder den för att hitta "botemedel" mot AIDS.

Har odlat bägge i min trädgård i nordöstra skåne (zon 1-2). Kermesbär dog en ganska mildvinter medan den andre inga problem alls. Nere i sydligaste skåne kanske det går. Men för att vara på den säkra sidan och man vill att den ska återkomma så kan man så eller skaffa den amerikanska.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon