Kör du på batteri och mobilt bredband är ju risken noll.
Risken att den går sönder via elnätet är inte lika stor som att den går sönder via telefonledningen, när jag hade modem var det väldigt känsligt, flera gick sönder när blixten slog ner och en dator också tyvärr. Samma med frigående telefoner, stationen förstörs alltid för att blixten slår i telefonledningen, inte elledningen. Det här gäller på landet med luftledningar, annars vet jag inte hur det är.
Jag drar ut telefoner när det mullrar på avstånd men elsladdar bara när åskan är rakt ovanför ungefär. Har en massa blixtskydd också så just nu sitter jag med mobilt bredband (lugnt) och laptopen inkopplad till elnätet med åskskydd fast det mullrar. Kommer det närmare drar jag ut kontakten.
CITAT (Eva i Skåne @ 11-09-2011, 11:42)

och förresten hörs ändå inte åskan längre
För att du har skickat hit den ja

Har sagt det förut men en gång förångades en telefonsladd inne i huset, bara den lite smälta isoleringen fanns kvar, själva ledningen var borta. Vid ett annat tillfälle exploderade stationen till de frigående telefonerna, bitarna hade flugit flera meter och väggen över jacket var lite svart. Inte kul alls.