Full version: Åska och datorer
Eva i Skåne
Det mullrar lite på avstånd. Kommer det närmare så stänger jag datorn, men jag har en fundering över risken att åskan slår ut datorn.
Är risken lika stor när man kör på batteriet som när datorn är kopplad till elnätet? Är det nån skillnad om man är kopplad till bredband i bostadsområdet eller har mobilt bredband?
malcolm
Så länge du inte är inkopplad via någon sladd mot yttervärlden, el eller bredband så är det ingen fara.
Gossen Ruda
Den största faran är när man dels är kopplad till elnätet och dels även till ett fast bredband. Eftersom näten är parallella finns det risk för att det blir stor spänningsskillnad mellan näten och en urladdning tar en genväg och slår sönder en massa elektronik på vägen. Bor man på landet där det kan finnas luftledning är det bästa att stänga av utrustningen och DRA UR DEN ur telejacken. Elen kan sitta kvar, inget brukar hända där så länge jacken är urdragen. Så gör jag här i sommarstugan. I stan gör jag inget, det mesta är skyddat i jorden och det finns en massa åskledare på husen som tar hand om de flesta blixtar.
Eva i Skåne
Tack! Då kan jag lugnt surfa vidare biggrin.gif
och förresten hörs ändå inte åskan längre
Myosotis
Kör du på batteri och mobilt bredband är ju risken noll.
Risken att den går sönder via elnätet är inte lika stor som att den går sönder via telefonledningen, när jag hade modem var det väldigt känsligt, flera gick sönder när blixten slog ner och en dator också tyvärr. Samma med frigående telefoner, stationen förstörs alltid för att blixten slår i telefonledningen, inte elledningen. Det här gäller på landet med luftledningar, annars vet jag inte hur det är.
Jag drar ut telefoner när det mullrar på avstånd men elsladdar bara när åskan är rakt ovanför ungefär. Har en massa blixtskydd också så just nu sitter jag med mobilt bredband (lugnt) och laptopen inkopplad till elnätet med åskskydd fast det mullrar. Kommer det närmare drar jag ut kontakten.

CITAT (Eva i Skåne @ 11-09-2011, 11:42) *
och förresten hörs ändå inte åskan längre

För att du har skickat hit den ja thumbdown.gif

Har sagt det förut men en gång förångades en telefonsladd inne i huset, bara den lite smälta isoleringen fanns kvar, själva ledningen var borta. Vid ett annat tillfälle exploderade stationen till de frigående telefonerna, bitarna hade flugit flera meter och väggen över jacket var lite svart. Inte kul alls.
Eva i Skåne
CITAT (Myosotis @ 11-09-2011, 11:52) *
För att du har skickat hit den ja thumbdown.gif

Nu ska du ju inte vara otacksam Myo flirting.gif
Myosotis
Försöker skicka tillbaka den tongue.gif
Eva i Skåne
Det låter som du lyckats angry.gif
Myosotis
Nej verkligen inte, den kommer allt närmare. -fear-.gif

Så, nu har jag dragit ut sladden crying.gif
Ugglemormor
Det kan jag erkänna att jag är lite skraj i de omständigheter, men drar inte ut sladdar, stänger av iaf. -fear-.gif
gunsta
Jag fick min lilla lap top förstörd för några år sedan, åska gick och jag använde då batterierna i datorn, inga sladdar, mobil uppkoppling. En kraftig blixt gick ner mycket nära torpet, i o m det blev min dator inte sig lik. Den gick inte direkt sönder men många funktioner blev utslagna. Blixtnedslaget 'märktes' i datorn, den reagerade på något sätt. Efter den betan använder jag aldrig en dator när det åskar här ute på landet. I stan bryr jag mig inte på samma sätt.
Myosotis
CITAT (gunsta @ 11-09-2011, 15:56) *
Jag fick min lilla lap top förstörd för några år sedan, åska gick och jag använde då batterierna i datorn, inga sladdar, mobil uppkoppling. En kraftig blixt gick ner mycket nära torpet, i o m det blev min dator inte sig lik. Den gick inte direkt sönder men många funktioner blev utslagna. Blixtnedslaget 'märktes' i datorn, den reagerade på något sätt. Efter den betan använder jag aldrig en dator när det åskar här ute på landet. I stan bryr jag mig inte på samma sätt.

Oj då. Tack för den varningen. Både jag och laptopen har i alla fall överlevt denna gången med. Det du berättar låter som det en bekant berättade om sin tv som bara slocknade när blixten slog ner nära huset, alltså inte i elledningen utan i backen, strömmen gick inte, det var bara tv:n som slocknade och inte gick att sätta på igen förrän efter typ 10 minuter tror jag det var.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon