Full version: värmetålig växt?
AnnaB
hej,
har just gått med i forumet och här kommer en liten fråga till er. Jag har ett varmt vardagsrum med söderfönster i vilket jag har ett terrarium på golvet. Jag vill gärna ha några växter ovanpå terrariet, men där blir mycket varmt underifrån av lysrör och värmelampa. Är kaktusar enda alternativet? Skulle gärna ha något grönbladigt för "djungelkänslan". Så tipsa mig gärna om växter som klarar att få sina rötter uppvärmda på detta sätt!
Fenja
Hej Anna!
Står terrariet framför fönstret så att växterna får fullt ljus? Annars kanske du måste sätta en växtbelysning, det finns så kallade "dagsljuslampor" som du kan sätta i vilken armatur som helst som fungerar bra.
Använd stora ytterkrukor som du lägger en 5 cm lager lecakulor eller grus i botten på och sedan ställer växten på ett fat i krukan borde undervärmen inte vara ett hinder längre. Torktåliga växter som inte växer så högt och kan ge en "djungelkänska" är till exempel: Ampellilja, Vandrande Jude, Porslinsblomma, Gullranka och bladkaktusar. Vill du ha något på höjden borde Gummiplanta, Clivia, Svärdslilja och Garderobsplanta kunna fungera. Jag har en del sticklingar av en del av ovan nämnda om du är intresserad, du kan maila mig i så fall, referera till "Terrarie" så vet jag vad det handlar om! Lycka till!
Fenja

konvergent@hotmail.com
Tesa
Jag har ett paradisträd som bor i mörkaste rummet ovanför elementet som blir hett coh det har överlevt min vård i snart 25 år... så det klarar nog allt... blink.gif
bea
Hej Anna!
Prova med elefantfot. En jätterolig växt som jag köpte på IKEA och som verkar tåla det mesta. Den ser ut som gräs som växer ur en lök. Jättefin. Det latinska namnet (stod på krukan) är beaucarnea. Good luck....
/bea smile.gif
AnnaB
Hej på er,
tack för svaren. Och tack för erbjudandet om sticklingar, men just nu är min lägenhet full på längden och tvären av alla frösådder, och det vore nog väl grymt mot en liten sticklig att sätta den på terrariet direkt! Jag tänkte faktiskt göra något för mig så ovanligt som att köpa en vuxen planta!
Jag tänkte faktisk handla på just IKEA så jag ska titta särskilt efter den där elefantfoten, den lät kul!
Ampellilja har jag provat, trodde den gav upp men nu verkar den faktiskt ha hämtat sig så den får bo kvar där. Kom också på den lysande idén att ställa en skål vatten där i hettan, det dunstar bort på ett dygn så nu har jag luftfuktare också!
Återkommer och berättar vad som klarat sig!
mvh Anna
Ella
Du kan ju också prova att lägga en bit frigolit eller liggunderlag under krukorna om nu terrariet tåler det i alla fall.

Skulle vara kul att få höra om hur det går
*Erika*
Hejsan!

Satt och kikade i en krukväxtbok igår och fann den här: Radiatorört som tydligen ska klara att stå ovanför varma element och liknande.

// Erika
bea
Va häftig den var....
En sådan ska jag skaffa.
/bea biggrin.gif
kryddan
Jag har en sådan - och den trivs över mitt element. Men en liten brasklapp bara - den har rätt ynkligt rotsystem så det kan nog vara idé att ha något skydd emellan så inte rötterna "bränns upp" blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon