tina-anette@hotmail.com
Jag har en Passiflora Lavender lady för första gången i mitt liv. Köpte den i våras och har haft den på min balkong ( inte inglasad). Den har varit fin hela sommaren men nu när det har blivit svalare ute så har den exploderat i blommningen,vilket är jättefint! Jag undrar hur ska jag övervintra den? kan den stå ute eller måste jag beskära den och ta in inför vintern? bor i lägenhet så jag har inget svalt ställe att förvara den på. Kan man ta sticklingar av den och hur gör man då isf? skulle vara så så tacksam för svar då jag tycker det vore synd om jag måste slänga den helt.
Alexander-VG-zon3
Ute kan du nog inte övervintra den även om det är en ganska köldtålig sort (tål lite frostnätter under hösten även i kruka), när jag hade den sorten så tog jag in den när det började gå ner mot lättfrost men inte att det frös ordenligt (som du skrev den blommar så otrligt vackert långt ut på hösten). Sedan har jag bara övervintrat den som vilken krukväxt som helst. Problemet har varit att den fått långa och mjuka skott i vintermörkret som sedan fått bladlöss. Den har mått bättre under extraljus men har klarat sig utan också. Till våren ta det försiktig så du inte bränner den avhärda noga.

Har med bara lägenhet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon