Full version: Ruttna tomatfästen
duo2010
Hej har sökt i tomattrådarna men inte hittat vad det kan vara för fel när somliga tomater ruttnar i fästet. Alltså tvärt emot pistillröta. vet ngn? Gråmögel? annat skrufs?
Tomatfantast
g.gif
Bassam
Hej

Alla svampen Attacker växter när växter står i överflödiga vatten.

Obs

Om du vattnar bra på den här sätt du kan borta från Svampen .

H.Bassam
Jultorpet
Ja, det brukar bero på gråmögel.
duo2010
Tack det var nog så ja. Kanske inte så konstigt som det har regnat här sista månaden. Det är bara de som står i krukor (dock med hål i botten) som drabbats på friland har det gått bättre men där spricker de för de hinner väl inte med. Så kan det gå. sad.gif
Wilmer
Det gör många av mina också, men de får bladmögel, kan det ge samma symptom? Nu har jag gett upp, plockar in dem och kokar marmelad.
Jultorpet
CITAT (Wilmer @ 14-09-2011, 22:47) *
Det gör många av mina också, men de får bladmögel, kan det ge samma symptom? Nu har jag gett upp, plockar in dem och kokar marmelad.

Är det potatisbladmögel du menar då? Det brukar väl ge större skador på tomaterna, bruna hårda rötor i i frukterna?

Gråmöglet brukar börja på bladspetsarna och sedan sprida sig till ev. sår där man tagit bort blad så att hela stammen kan mögla. Någonstans mitt i det där börjar även fruktfästen mögla och gröna tomater ramlar av.
Bassam
Hej

Gråmöglet attackera först rötter på grund av överflodiga vatten

H.BASSAM
Jultorpet
CITAT (Bassam @ 16-09-2011, 23:48) *
Hej

Gråmöglet attackera först rötter på grund av överflodiga vatten

H.BASSAM

Neej, gråmöglet finns inte på rötterna det flyger runt i luften och angriper växten ovanifrån. Jag har mest problem med det på just tomater och även på pelargoner. På pelargonerna brukar det vara blommorna som ramlar av som angrips först och ligger de kvar på bladen sprids det dit.

Gynnas av svalt och fuktigt klimat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon