Jag har plockat mycket kantarell och trattkantarell i år.
Undrar om någon intresserad att köpa torrkad trattkantareller?
Har haft plockat i 17 år och för egen bruk.I år har fått mycket.
Det har varit ganska tomt i skogen i några år.
Jag håller att torka dom nu.
Det är deffenitivt kantarellernas år !det finns massor av Trattkantareller och gula Kantareller,vi har plocket 19 kilo gula och ska snart plocka Trattkantareller också brukar också torka dom .
Det var länge sedan jag plockade gula kantareller men i år plockade en hel hink ca 10 liter och massor av trattkantareller på Lördagar. Jag tror att nästa år kanske blir inga svampar.Vissa år har mycket giftiga och röda svampar men inte de ätliga.
En del gamla folk hittade inte mycket.Grannen säger att de hittar inte mycket.Man ser inte trattkantareller i skogen,man måste titta några gånger i marken när man är i bokskog med massa tjocka löv.Det var inte så lätt att se dom,hunnit att trampa en hel del.
Ska testa göra svampaj.Hittar min gammal bok med muffins recept.Svamp Muffins ska också prova.Det står där svamp och lökmuffins.
Finns igentligen massor man kan göra med svamp !till helgen ska jag göra en kantarel loch västerbottenpaj har jag tänkt .Man kan salta in svamp i i burk också som de gjorde för ,har en bok som heter Skogens Skafferi finns många bra recept i den både med svamp och bär .
Nu har jag plockat en hel hink igen med trattissar.Det bara tråkig med rensning.Jag ska göra inlagd trattkantareller och förvara i burk så kan hålla länge.Jag sparar såna burkar med gummi i locket.Det går att återvinna glas burkar från majonaise och andra konservade burkar man köper.Det blir lika hållbart som en vanlig burkmat i affären. Folk slänger dom här burkarna men dom är faktisk mycket bra att konservera tex. äppellmöss och andra burkmat.
[attachment=64751:kantarel.JPG] Fina svampar och stora i år.Vissa år får man plocka massa små som knappar. [attachment=64752:_DSC3920.JPG]
*Stintan*
14-09-2011, 21:05
Ingen dålig skörd
Kan nämna att det finns en svamptråd i Naturavdelningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.