Orkidétjuven
Har fått i uppgift att fundera ut och skissa upp en japansk trädgård hos några släktingar. Nu är grejen såhär.
Vi vill i så stor mån som möjligt använda svenska naturliga arter som liknar och skulle kunna passa in i en japansk trädgård. Eftersom jag är på resande fot kan jag inte riktigt sätta mig ner och börja bläddra i böcker osv. så tänkte fråga om lite hjälp med eventuella förslag på arter och kanske tips och idéer.

Tex. Om vi nu inte vill ha bambu. skulle vass kunna vara ett lyckat alternativ? Kanske i en ektunna med tillhörande rådjurs skrämma? Osv..

Plats för damm finns med. Relativt öppet söderläge i Jönköpingstrakten.

Tack.

Bengt i Särö
Hej.
Försök med Rosa rogosa vrestörne.
ingrids
Om du är villig att "hägna in" den har jag sett åkerfräken i den sortens miljöer, kanske i en brunnsring. Om det blir fuktigt runt dammen: Ormbunkar, Svärdslilja, kaveldun, mossor, Starr. Korgvide skulle kunna vara ett bambualternativ, rödvide möjligen. Tall klipp in någon klassisk "bonsaiform." Kan bli svårt att få stenar i söderläge mossiga men sedum och backtimjan ger i alla fall känslan av klädda stenar och man vill åt den. För vintergröna blad en torvparti med lingon. Istället för azalea tibast.
Ett annat sätt att tänka kan vara - hur återskapa ett småländskt landskap i känsla, det är ju det den japanska trädgården är. Typ det Ulf Nordfjell gjort i Ockelbo fast med Småland som grund.
Frågan är vad en japansk trädgård är i Sverige - ett försök att återskapa det exotiska eller det den japanska trädgården vill åt.
Orkidétjuven
Tack Ingrids. Det var bra förslag och tänkvärda tankar.
Gillade speciellt att ideen med tibast.
Orkidétjuven
Några fler förslag? Mottages tacksamt smile.gif
johanlotta
Det blir ingen Japansk trädgård utan körsbär! En självklar vinnare i japanska trädgården. Jag vet inte om man kan kalla den svensk.....men den har ju iallafall funnits här jättelänge. Någon smalbladig lönn är ju också lite japanskt.(helst "japansk lönn".....men den är ju somsagt japansk, hehe)
ulfen
Jag använder olika små barrväxter typ krypen och blågran, sen tycker jag att en pil funkar bra, själv har jag en salix pendulina. Och som marktäckare kan du ju prova med hasselört och lungört.

Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon