Full version: Dr Westerlunds blomma
Frille
Hej!
Undrar om det är någon som har en Dr Westerlunds blomma? Har tagit över min mormors hus och hon hade alltid en sådan i sovrumsfönstret för doftens skull. Skulle nu vilja ha en sådan där som påminner om henne. Har letat i alla blomsteraffärer men det är tydligen inte säsong nu. Om det är någon som har en och skulle vilja skicka mig en stickling så vore jag så glad.
Rebecca
Hej!

Jag har faktiskt precis beskurit min Dr Westerlund ganska hårt (den har vuxit som ogräs sista tiden), och sparade EN stickling. Har nu sticklingen i ett glas vatten i fönstret och vet inte riktigt vad jag tänkte göra med den. Det var väl ödet som gjorde att jag sparade den smile.gif Vill du ha den så är den din, jag vet bara inte hur man skickar en sådan...
Frille
Oj vad lustigt, det är nog ödet. wink.gif Vore jätteglad för den! Jag vet dock inte heller hur man skickar sticklingar. Fick tipset att skriva här från en personal i blomsteraffären så jag är inte så hemma på hur man gör. Kanske finns det någon som läser detta och som kan ge oss ett svar? Jag står givetvis för porto om det nu går att skicka den.
Peztis
Slå ett blött papper runt skaftet, lägg hela sticklingen i en plastpåse och slå ett tidningspapper runt. Klipp sedan en kartong i lämplig storlek så att det blir kanter som skyddar, många använder mjölkkartonger, och lägg i ett kuvert. Se till att det inte blir tjockare än 3 cm för då åker du på 12 kr extra i skrymmande.
Skicka i början av veckan så att det inte ligger på posten över helgen.
Frille
Så här har några skrivit:

"Eftersom jag är för billiga alternativ så brukar jag paketera i något fuktigt (hushållspapper eller vitmossa); och plast om i ett vanligt C5 kuvert. Ibland kör jag in det i en toarulle för att skydda lite. Oftast klarar det sig med två brevmärken."

"En tom videokartong i plast (inte lådan som videon ligger i utan en förvaringsbox för videobandet); är OK och tål de flesta behandlingar av posten. Kan köpas för en billig peng på "diversevaruhus" som ÖB. Funkar att skicka som brev och får man något i utbyte får man även videolådan i retur."

Hushållspapper och in i en toarulle låter som det borde funka. Isf kan jag skicka frimärken till dig..

CITAT (Peztis @ 11-09-2011, 22:02) *
Slå ett blött papper runt skaftet, lägg hela sticklingen i en plastpåse och slå ett tidningspapper runt. Klipp sedan en kartong i lämplig storlek så att det blir kanter som skyddar, många använder mjölkkartonger, och lägg i ett kuvert. Se till att det inte blir tjockare än 3 cm för då åker du på 12 kr extra i skrymmande.
Skicka i början av veckan så att det inte ligger på posten över helgen.

Det låter ju toppen! Tack!
Rebecca
Kanontips - det låter ju som att jag ska kunna lösa det på nåt sätt! Jag har lite mycket nu denna veckan så jag kommer inte hinna skicka sticklingen förrän i början av nästa vecka, men jag hoppas det är okej. Det blir nog ett vanligt kuvert med blött papper/liten plastpåse/toarulle. Jag ska nog knåpa ihop nåt bra. Pyssel är alltid roligt! happy.gif

Du behöver inte skicka mig frimärken, det känns lite väl omständligt och det är inte många kronor det handlar om. Ibland kan man ju göra nåt gott för en total främling smile.gif Så PM:a mig din adress så fixar jag resten!
embees
Jag har flera sticklingar av Doktor Westerlundspelargonen. Dom har säkert rotat sig nu.
Motti
Ett tips till er som har docktor Westerlunds Pelargon !hacka en så där fyra fem blad fint och blanda ner i sockerkaksmeten !supergott :)Var på Bodafors pelargonmuse och blev bjuden på fika av Maria och fick sockerkaka med doktor Westerlunds pelargonblad i så himmla gott ! Enligt Maria som inneha Bodafors Pelargon Musee så finns det bara tre sorters pelargoner som inte går att äta ,dom tre sorterna annvänds som abbotmedel i Sydamerika bla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon