kerstinh
Jag funderar på hur jag ska göra med mina pelargoner under vintern. Jag brukar annars bara ta in dem i vanlig rumstemperatur, men jag får omöjligt plats med alla i år. Först tänkte jag sätta upp fönsterbänkar i källaren och ha dem där framför fönstren. Temperaturen där borde vara lite under vanlig rumstemperatur, kanske 18 grader. Jag har även ett garage där temperaturen brukar ligga runt 10 grader. Kanske nerår 5 grader när det är som kallast ute. Där finns bara ett litet fönster, som redan är upptaget av andra växter. Tror ni att jag skulle kunna sätta en massa pelargoner tillsammans i stora utekrukor och ställa i garaget och vattna väldigt lite, eller får de för lite ljus då? Det gäller mest Mårbacka och andra ganska enkla sorter (tror jag...).
Arbetsmässigt verkar det ju smidigt med stora krukor i garaget...
Bassam
Hej

De behöver svalare +10 - +14 med ljus.

H.Bassam
mamamaggan
Har mina i c:a 10 grader i sommarstugan. Alla får inte plats i fönstrena utan står en bit in i köket. De klarar sig med lite ljus hos mig alltså.

Frågan är då hur mycket ljus det kommer in genom fönstret i garaget och hur mycket ljus pelargonerna behöver. Jag tror att dina pelargoner , samplanterade i stora krukor , skulle klara att stå i garaget.

De får inte frysa men ner mot 5 grader klarar de säkert.

smuleborg
Vi har vinterförvarat merparten i uthuset, 5-10 plusgrader. Bara ett fåtal får plats i fönstren. De andra står utan dagsljus. Mycket sparsam bevattning. Har funkat.

Dvärgar, miniatyrer och cotten (P. cotyledonis) har vi dock vinterförvarat som vanliga krukväxter i stugan.

Ingen har dött p.g.a. vinterförvaringen (för ett par år sedan dog några för att de stod ute några frostnätter...).

I år ska vi testa lagerhyllor/lysrör i rumstemperatur (på en undanskymd plats). Dvärgar, miniatyrer, cotten och så många som får plats. Resten får stå i uthuset.

Jag skulle testa garaget, och vattna mycket sparsamt. Och, för att gardera mig, vinterförvara en del i källaren (och här vattna lite mer). Mårbacka skriver du, de blir bara finare och finare med åren. Var tuff när du beskär dem till våren. Lycka till.
kerstinh
Tack för svaren! Jag tror också att jag provar med några i garaget och några på andra ställen i källaren. De som jag bara har en planta av eller som är lite känsligare, sätter jag ändå i fönstren i rumstemperatur.

smuleborg: Du menar inte klippa ner dem helt till våren väl? Jag har aldrig tänkt på att beskära mina pelargoner, men jag tar en massa sticklingar på våren, så jag klipper ju en del i dem ändå. Men några av mina Mårbacka börjar bli riktigt trevligt stora, så jag kanske borde ha lite mer koll på att beskära dem aktivt för att de ska bli så fina som möjligt?
Kajsa
Har bara lyckats övervintra Mårbacka i vårt mörka garage, andra sorter dör alltid. Numera tar jag skott i augusti av dom pelargoner som jag gillat och rotar dom, sedan står dom under en växtlampa i förrådet under vintern, dom stora mamma plantorna åker på komposten har inte plats inne.
smuleborg
Beskärning, därom tvistas det. Mårbacka: Vi gör en tuff beskärning (ner till fem-tio centimeter, lite beroende på planta, ett par millimeter ovan "ett öga/bladfäste") på våren, typ två veckor efter omplantering. Jag duttar/fegar inte längre. Sedan håller jag någorlunda koll och "toppar och har mig vid behov".

Det beror ju också på hur man vill ha mårbackan; den är naturligt ranglig; vill man tämja den att bli kompakt-(are) får man vara tuff (min erfarenhet).

Peztis
Jag startade en annan tråd i ämnet och där fick jag tipset att om man är rädd om några så kan man ju ta sticklingar nu på hösten och förvara dem i rumstemp - så man sprider riskerna lite. Så tänker jag försöka göra.
Annars får de nog flytta ned i garaget där det kanske är kring 10 grader. Hur det blir med belysningen vet jag inte, jag har en del annat som ska trängas där också.
Bassam
Hej

Om grader är +10 eller mera , växter har lite växer under vinter så de behöver ljus och vatten.

H.Bassam

Hej

Om grader är +10 eller mera , växter har lite växer under vinter så de behöver ljus och vatten.

H.Bassam
kerstinh
smuleborg: Förstår jag dig rätt att du med din hårda beskärning får en "finare", tätare Mårbacka, men att den kanske inte blir lika hög som om du inte hade beskurit den? Den riktigt stora som jag har, har jag fått genom att plantera ihop flera i en stor kruka, så den blir ju buskig om man säger så. ;-) Jag hade så många sticklingar ändå, så det var bara att slösa. Hur den ser ut nästa år återstår att se...

Peztis: Jag såg nog det i den andra tråden. Jag tyckte också att det verkade smart att ta sticklingar och sprida riskerna, så det ska jag göra med de lite mer känsliga. Mårbacka har jag så många av, så någon lär ju alltid överleva hur som helst, men jag gillar att ha många av en sort, så jag vill ju helst ha många kvar och inte bara någon enstaka.
smuleborg
Ja, om man vill ha kompaktare mårbacka. Som sagt, ranglig av sin natur. Vi har också samplanterat, även där är vi tuffa. Det beror ju också på vad man tycker om. Svärmor har mårbacka, hon har inte beskurit (i alla fall inte ordentligt). Typ en meter höga. Rangliga som jag ser det. Och mina vill jag inte ha så. Tycke och smak.
Bassam
HEJ

Du kan klippa topparna på grenarna för att de ska får formen som du tycker om..

H.Bassam
Motti
Jag har 17 olika pelargonsorter plus två jag korsat sjäv i sommar alla har jag inomhus hela vintern ,brukar plantera om dom nu på hösten och sedan vattnar jag en gång i veckan,men pelargoner är olika och har olika vattningsbehov ,de hårdbladiga tex tål mer torka än de som har mjuka blad osv,Pelargonen är ju igentligen en ökenväxt så övervattna dom inte under vilan i vinter och de får absolut inte stå fuktiga utan ska torka ut emellan.Jag brukar toppa en del av dom lite lätt nu på hösten men annars får de vara tills februari då brukar jag plantera om dom och ta dom första sticklingarna och plantera dom direkt i jord (funkar alltid).ja sen måste man gulla lite med dom pussla om dom osv flirting.gif
fvd
Är det någon som har testat Gunnel Carlssons metod ? (Hon visade den i Gokväll nyligen). Man rensar växten från all jord stoppar in den i en brun papperspåse knyter ett snöre om och hänger upp den. Ingen vattning alls.

Jag har mest hängpelargonier som jag beställer från odla. Jag lyckas för det mesta hålla liv i 50 % vilket jag tycker är dåligt och skyller på tidsbrist annars går det till som ni har beskrivit i källarfönster. I år beställde jag en gul zonalpelargon också som har sett exakt likadan hela sommaren en blomma i taget och några få blad och den har jag behandlat väl med gödning vattning och bra jord. Hur tror ni jag kan få den att överleva vintern?
Ugglemormor
Dessa pelargoner! Mina blommar fortfarande en del av de "vilda" sorterna som jag beställde i våras. De växte mer än jag hade förväntat mig av och nu är de i ljust och + 15 i uterummet, men är lite orolig för de vilda sorternas skötsel. Fastnade i deras skönhet i våras!!! wub.gif
Mårbackorna har jag endast putsat till och vissa har stöd för rangliga blir de, men det gör mig inget för till våren ser jag över dem och klipper därefter eller låter bli, beroende hur de ser ut. De har klarat sig på mitt uterum, när andra inte har gjort det.
Alltid lika spännande (skrämmande) att se vad som klarar sig.

Har tyvärr ingen möjlighet att rota småskott av dem. Håller i tummarna --- köper nytt till våren iaf. ... confused.gif
mamamaggan
Pelargoner är inga ökenväxter , vad skulle väl kunna växa där, utan många kommer från Sydafrika där de växer vilt.

Har varit i Sydafrika , främst södra kusten , och blev oerhört fascinerad av pelargonerna. De klarar nog mer än man tror framför allt när det gäller torka.

Temperaturen vid kusten i Sydafrika håller sig nog kring 10 grader plus på vintern .

Det borde alltså vara gynnsamt att ha liknande förhållande när man övervintrar blommorna hos oss.

En del sorter blev jättestora , har bilder på pelargoner som i rabatterna blev drygt 2 meter höga och nästan lika stora i omkrets . Tog jag fröer av och dem har jag lyckats få plantor av som hos mig blivit kanske 1,5 meter höga.
Ugglemormor
mamamaggan,

De är verkligen sköna, de vilda men har endast sett bilder i min pelargonbok om dem men fastnade för några stycken och jag hade tanken att kunna ta frön av dem, men var osäker, men de blommar än så jag ska titta närmare på den punkten och försöka lära mig det.

Att de blir stora, det upptäckte jag nu mot sensommaren. Då vill man kunna få dom att komma åter nästa år och bereda plats för dom.

Har du dom ljust under vintern? Tyvärr har jag endast garage, men rätt så mörkt så dit åker fuchsiorna, men vågar nog inte låta pelargonerna följa med dit, har bättre utsikt över dom där de är nu.

När sätter du fröerna att gro?

Spännande är det och jag kommer att gå över mer åt de vilda sorterna om nu dessa kommer att trivas hos mig. ..... yes.gif
mamamaggan
Sätter helst fröerna på våren. De ska läggas en stund i riktigt varmt vatten , brukar ta det varmaste varmvattnet.

Tror inte pelargonerna egentligen behöver så mycket ljus men det måste nog vara en del i alla fall.

Mina får stå i köket i sommarstugan , de kan inte stå i fönstrena allihop . Har de flesta står på hyllorna i små växthus, sådana som är c:a 1, 5 meter höga . Har tre fönster i köket så alla får en del ljus .

Tittar till dem c:a varje vecka , vi vill i alla fall kolla att inte vattnet fryser i ledningarna . De får bara en skvätt vatten om de är torra. Vi försöker hålla 10 grader varmt i köket , ibland går tempen under men då justerar vi upp den.
Ugglemormor
Bra förklaring, tack för det! ...... tummenupp.gif Mina står något varmare och har mer ljus så jag rensar dom allt efter och vattnar lite när de verkar vara för torra.... angel_not.gif

Ok, ska kolla hur min vår kommer att bli? Om jag kan dra upp eller skicka efter sticklingar, just nu vet jag inte mer än det blir nån veckas bortvaro lite då och då för min del, men maken sköter dem då. ....... yahoo.gif
mamamaggan
Lycka till med frösådden. Det brukar vara lätt att så pelargoner .

För att underlätta vattningen så brukar jag ställa flera små krukor i en plastlåda , typ glasslåda , och så vattnar jag i botten på lådan så får krukorna/plantorna dra år sig tills jorden känns fuktig. Finns det vatten kvar i lådan då häller jag bort det.

Mindre risk att övervattna , de får vad de vill ha och inget mer.
Ugglemormor
Hej igen,
När jag renssade sist mina pelargoner så det fanns frö i 2 "vilda" sorter vilka jag tog vara på, men ska de torka, eller planteras? ..... confused.gif har sparat dom i var sin lilla kruka utan jord. Har inte möjlighet/plats till att dra upp dem inne under vintern...... min tanke var att låta dem torka och spara dem till våren.......Går det att göra så? ...... help.gif Jag kommer att få ytterligare fröer just av dem två; en Vecto Blaze och en P. odoratessikum (?, osäker om stavning)....... confused.gif
rosita
CITAT (fvd @ 02-10-2011, 12:41) *
Är det någon som har testat Gunnel Carlssons metod ? (Hon visade den i Gokväll nyligen). Man rensar växten från all jord stoppar in den i en brun papperspåse knyter ett snöre om och hänger upp den. Ingen vattning alls.

Mina vanliga zonalpelargoner brukar jag bara klippa ner och ta bort alla blad, stoppa in krukorna i ett mörkt, svalt utrymme. Sen står de där tills i början av februari, då de får komma fram igen. Ett par gånger får de en liten skvätt vatten under vilan.

Mårbacka och hängpelargon övervintrar i växthuset med minst 5 grader.

Ugglemormor
Tack för svaret,
Mitt växthus håller inte måttet om det blir lika kallt som de senaste 2 vintrarna, annars skulle det funka, men då får det bli en mild vinter. - --- Tror inte på det och vill inte försöka än så det får bli sen jag kan förflytta mig lättare...... whistling.gif
mamamaggan
CITAT (Ugglemormor @ 19-10-2011, 11:43) *
Hej igen,
När jag renssade sist mina pelargoner så det fanns frö i 2 "vilda" sorter vilka jag tog vara på, men ska de torka, eller planteras? ..... confused.gif har sparat dom i var sin lilla kruka utan jord. Har inte möjlighet/plats till att dra upp dem inne under vintern...... min tanke var att låta dem torka och spara dem till våren.......Går det att göra så? ...... help.gif Jag kommer att få ytterligare fröer just av dem två; en Vecto Blaze och en P. odoratessikum (?, osäker om stavning)....... confused.gif

Min erfarenhet är att du kan spara fröna och så dem i vår. Låt dem ligga torrt , i t ex ett kaffefilter , under vintern .
Peztis
Ja, du kan spara dem till februari när det är dags att så igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon