Full version: Blue gum
ulfen
Hej jag har en eucalyptus som jag köpte som frö i vintras,nu är den ca 60cm hög men ser lite spretig och ranglig ut. Informationsbladet säger att man ska beskära den hårt varje år för bättre tillväxt men den säger inte när,nån som vet?

Samt att tror ni den ska stå i mitt växthus som ska hålla ca 5 grader i vinter? nu står den i en kruka i uterummet.
johanlotta
Man kan beskära eukalyptus riktigt hårt. Man kan faktiskt knipsa den bara en decimeter från jordytan, men det är inget jag kan rekommendera, då du får en rättså konstig buske av den. Knipsa där du vill få nya grenar, och planera hur du vill att trädet ska se ut de kommande åren. Kan vara knepigt att föreställa sig.
Om du kan ha den i i växthuset under vintern kan jag inte svara på. Det kommer helt an på sorten. Är det en Gunnii eller en Neglecta så ska den ju tåla nästan -20c...men det är ju alltid ett vågspel. Kolla upp sorten och försök hitta något på nätet.
Mvh
Johan
Bassam
Hej

De Övervintra ute i Zon 1-2 men på övriga zonen , de är övervintra i frostfri rum med ljus , och innom huset om man hitta svalare plats med duscha då och då .

Obs

Det är bästa tid för beskärning JAS period ( Juli Augusti September ) för att sår läker snabb.

H.Bassam
ulfen
Tusen tack för dem tips och råd som jag fått.
Huggorm
CITAT (Bassam @ 12-09-2011, 21:07) *
Hej
De Övervintra ute i Zon 1-2 men på övriga zonen , de är övervintra i frostfri rum med ljus , och innom huset om man hitta svalare plats med duscha då och då .

Obs

Det är bästa tid för beskärning JAS period ( Juli Augusti September ) för att sår läker snabb.

H.Bassam
Har du exempel på att någon eukalyptus över huvud taget överlevt utomhus i zon 2 mer än enstaka milda vintrar? Så vitt jag vet finns de inga eukalyptus alls som är härdiga ens i de mildaste delarna av Sverige. Det är trädslag som zonknäckarna i England håller på med, med varierande resultat.
johanlotta
Ja...såvitt jag vet är det väl inte ett enda exemplar som klarat de två sista vintrarna.
Är det någon här som har en som klarat sig så vore det kul att höra. Har kollat på många ställen här runt om i Skåne där jag visste att de fanns, men de står döda allihop. Och det är de sorterna jag nämnde innan -alltså de mest tåliga. Synd.
Anders zon 1
Jag har två exemplar av E. niphophila som klarat de senaste två kalla vintrarna (skyddade med säckväv). Fast det betyder inte att dom trivs och frodas. Båda frös ner nästan ända till backen i vintras men har kommit igen. Blir den kommande vintern lika kall som de två senaste så tror jag inte att dom överlever. Kan tillägga att jag bor i varm zon 1 söder om Malmö. I Vellinge centrum fanns tidigare ett par riktigt stora eukalyptusträd (osäker på vilken art) men båda strök med förra kalla vintern. Så sammanfattningsvis skulle jag nog vilja påstå att eukalyptus inte är långsiktigt härdigt någonstans i Sverige, oavsett art. Möjligen skulle de allra härdigaste arterna kunna växa på en skyddad innergård i någon större stad i zon 1, t ex Malmö.
Erland
Jag bor i den kallare delen av zon I i sydöstra Småland. Hade en Eucalyptus pauciflora ssp. debeuzevillei som frös ner förr förra vintern och dog denna. Den hade då klarat sig i 14 år på friland. En sådan planta i t.ex. de mildaste delarna av Skåne kan man nog betrakta som fullt härdig. Får jag tag i en lika härdig planta igen kommer jag att göra ett nytt försök. Det kanske dröjer 20-25 år till nästa gång det blir en så svår vinter. Har gjort två försök med E. gunnii men dessa har inte varit alls så härdiga utan dött redan efter första resp. andra vintern. Med det sagt så menar jag inte att det inte kan finnas härdigare E. gunnii material.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon