Finns det någon därute i etern världen som kan tala om för mig vad detta är för växt, den har små blå tonade blommor och frukter som är stora, gulvita med lila strimmor? Köpte den på tradera i våras fick då namnet men den lappen har försvunnit, lär vara välsmakande, men frågan är, när är den mogen för att plockas, hur förökar man den? Mystisk frukt
Jubbe063
12-09-2011, 11:41
CITAT (lunjan @ 12-09-2011, 12:32)
Finns det någon därute i etern världen som kan tala om för mig vad detta är för växt, den har små blå tonade blommor och frukter som är stora, gulvita med lila strimmor? Köpte den på tradera i våras fick då namnet men den lappen har försvunnit, lär vara välsmakande, men frågan är, när är den mogen för att plockas, hur förökar man den? Mystisk frukt
Sök på pepino så får du nog tips.
rosita
12-09-2011, 15:07
Det är en Pepinoplanta. Frukten är mogen när de lila ränderna framträder och frukten blir lite mjukare. Du kan övervintra plantan så ljust som möjligt 5-15 grader. Frukten smakar något mitt emellan krusbär, päron och melon. Jag tror den även kallas melonpäron.
Red Top
12-09-2011, 18:59
Om du tycker att den är för stor att övervintra, kan du ta skott och sätta. De rotar sig snabbt.
lunjan
13-09-2011, 10:30
CITAT (Red Top @ 12-09-2011, 19:59)
Om du tycker att den är för stor att övervintra, kan du ta skott och sätta. De rotar sig snabbt.
Tack för svar till er alla som löste detta för mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.