VeraK
Har bestämt mig för att utöka och ha ett riktigt friland och inte bara pallkragar för grönsakerna nästa år.
Nu är frågan, ska jag fräsa upp en bit av gräsmattan NU ( eller rättare sagt, det gamla igenväxta jordgubbslandet) - eller ska jag vänta till våren då det är dags att sätta? confused.gif
Bor i mellersta Dalarna.

Tänker ur ogrässynvinkel, bla...

//Vera

andersen
CITAT (VeraK @ 12-09-2011, 14:22) *
Har bestämt mig för att utöka och ha ett riktigt friland och inte bara pallkragar för grönsakerna nästa år.
Nu är frågan, ska jag fräsa upp en bit av gräsmattan NU ( eller rättare sagt, det gamla igenväxta jordgubbslandet) - eller ska jag vänta till våren då det är dags att sätta? confused.gif
Bor i mellersta Dalarna.

Tänker ur ogrässynvinkel, bla...

//Vera

Vänta ca 1månad sedan så gräver du, och vänder ner gräset dvs gröna sidan ner, till våren har du bara att ta fram krattan och kratta till jorden=färdigt.
Aqvakul
Är det lite tyngre jod (lera) så är det absolut bäst att göra det nu. Är det lättare jord (sand- eller mulljord) så kvittar det. Men troligen har du mer tid på dig i oktober/november än under några korta veckor i vår...
Peztis
Jag hade definitivt gjort det nu för då kan maskarna få lite tid på sig att bearbeta jorden lite extra åt dig så det är riktigt fint i vår.
Dvs de maskarna som överlever fräsningen, då...
VeraK
Tack snälla, och vad gäller fräsen så är jag inne på att bara gräva just för maskarnas skull naughty.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon