Full version: Hur binda upp?
Gröna mormor
För ett par år sedan tog vi bort grannens häck som tog mer och mer av min trädgård och rabatt och ersatte den med ett staket. Jag har satt olika klängväxter längs med det 20 m långa staketet och lär väl få vänta några år tills den är helt täckt. På ett ställe har det dock gått över förväntan, och det är honungsrosen Rosa Helena Hybrida som nu växt långt över staketet och börjat slingra sig in i grannens trädgrenar. Många av grenarna hänger dock ner, speciellt när det blåser. Har försökt att binda upp den mot det gröna trädgårdsnätet jag har fäst på staketet, men det blir inte vackert! Sen har jag försökt att klippa av dom långa stänglarna, men det har inte hjälpt. Har någon något tips hur jag skall fästa upp den?
Ezereht
Bygg en träspalje som ligger an mot planket nertill men fortsätter upp ovan. Men hybridan kan ju bli helt enorm så jag vet inte. Kanske lite obra placering. Eller försöka leda grenarna i sidled.
Kajsa
Satte en Hybrida i våras som börjar få långa skott nu i höst, maken ska göra en rundel i armeringsjärn nu i höst, vi har det runt flera rosor och dom håller länge, kan du ha en sådan framför planket ? Du bestämmer själv storleken på rundlarna, men skotten kommer naturligtvis hänga runt buren, men det blir nog vackert tror jag.

Den här rundeln gjorde vi till Leverkusen som aldrig fyllde ut den stora rundeln så idag har jag en annan ros här.

John Cabot en riktigt stor ros som samlas ihop av armerings buren.

Du kan också fästa en armeringsmatta på planket och binda upp rankorna men kanske är den för yvig/stor för att det ska fungera ? Kanske bättre för klematis.
Gröna mormor
Jag har ju uppnått vad jag ville med den placeringen, att den döljer staketet. Jag har även clematis och kaprifol på andra ställen längs staketet. Jag har försökt leda dom långa grenarna åt sidan också, men dom blir ju 5-7 m långa!!! Och dom strävar uppåt ändå. Dessutom har jag två rosa Etude på vardera sidan om honungsrosen. Jag tyckte att det skulle passa fint, men nu inser jag att jag nog bör flytta dom två Etuderna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon