Min ena avocado (7 månader) har problem med skadedjur... Den har massa små vita larver som kryper runt i jorden och har nästan ätit upp hela kärnan. Jag försökte med att skölja av hela plantan med rötter och byta jord men larverna kom tillbaka väldigt snabbt...
Nu ligger den i soppåsen...
Eller finns det någon sista utväg att rädda den trots att den är illa däran i rötter osv?
Hur ska jag förebygga att samma sak händer med mina andra två plantor?
mvh
johanlotta
12-09-2011, 17:10
Ojoj...det låter ju tråkigt:(
Jag misstänker att det vita larverna är sorgmygglaver....man skulle kunna försöka att vattna med "nematoder". Det är en slags "mördarlaver" som äter upp de skadliga larverna och inget annat. Gift tar ju tyvärr ofta död på hela plantan när angreppet är så stort, men de ska bara döda problemlarverna. Sen är det ju klart att resten av kärnan kan ruttna efter att larverna är klara.....jösses...problem...
Släng den och köp "nemablom" (Bionema) i förebyggande syfte till de andra istället -det är nog det lättaste.
Ta hand om plantan och plantera i torr jord, vänta 1 vecka eller så med att vattna och hädanefter vattnar du bara på fat eller i ytterkrukan. På det viset kan inte ohyra lägga ägg ovanifrån då de vill ha fuktig eller blöt jord för utvecklingen av larverna.
Alexander-VG-zon3
12-09-2011, 18:57
Man kan också täcka jordytan, hindrar lite men tar inte veck problemet. Annars är vanlig fönsterputs bra att spraya på ytan, dock jobbigt om man har mycket växter. Klisterremser tar död på dom vuxna.
CITAT (flaxss @ 12-09-2011, 19:57)

Man kan också täcka jordytan, hindrar lite men tar inte veck problemet. Annars är vanlig fönsterputs bra att spraya på ytan, dock jobbigt om man har mycket växter. Klisterremser tar död på dom vuxna.
Nu sprayade jag fönsterputs på jorden på båda växterna... Är det inte giftigt för jorden?
Jag satte avokadon i vatten o kastade jorden. Kommer larverna dö nu när jag lagt allt i vatten eller får det motsatt effekt? Dvs att de har perfekt miljö att växa till sig nu...?
Du har ju sköljt bort jorden från plantan om jag fattat det rätt? Jorden är borta? Ny torr jord, vattna underifrån nu.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.