Full version: Vad kan detta vara?
johanlotta
Hej alla glada Odlare!
Jag brukar själv försöka svara på denna typen av trådar...men denna gången har jag gått bet.
På bilderna syns ett mindre träd som min farsa har lyckats odla upp från ett frö som han köpte som dekoration i en prydnadsbutik.
Nu står vi bägge handfallna och undrar vad det kan vara.
Den är troligtvis tropisk, och växer lite "sick-sack" efter de nya bladparen.
På bilderna liknar det lite någon typ av Fikus....men ser man den på riktigt så är det inte speciellt likt.
Håller man dessutom upp bladen mot ljuset så kan man ana prickar stora som svartpepparkorn.

Bör kanske också nämna att fröhuset är ditsatt med en orkidé-klämma...mest för att ni ska kunna avgöra vad det kan vara. Fröet är stort som ett normalt radergummi...
Så....gissningsleken är igång!

[attachment=64684:Oka__776_nd1_1.jpg]
[attachment=64685:Oka__776_nd2_2.jpg]
Maj zon 4
Jag tycker det ser ut som en benjaminfikus.
johanlotta
Tack Maj....men jag kan säga till 100% att det inte är det.
Hoppas jag kan få några fler förslag:)
Mvh Johan
Azur
Hänger det där orange partiet på fröet ihop med det grå partiet, eller är det bara det grå som är själva fröet?
johanlotta
Det lätt orangea (dålig bild- är väl egentligen bara en ljusare nyans av brun) hänger verkligen stenhårt fast i resten av fröet. Det ljusare partiet är något mjukare än det mörkare.
Jag vill gärna tro att det suttit i något större fröhus, och att det ljusare paritet då är själva fästpunkten.....men det är ju bara antaganden. Jag trodde först att det var ett Banan-frö.....men det är det ju uppenbarligen inte!

Tack alla läsare
/Johan
Alexander-VG-zon3
Sapindus spp - Tvättnöt, tycker jag det liknar. Finns två ganska vanliga arter saponaria och mukorossi.
Azur
CITAT (flaxss @ 13-09-2011, 20:29) *
Sapindus spp - Tvättnöt

Vad tog du det på? Bilder på nätet på Sapindus-frön visar klotrunda svarta frön...
johanlotta
Tack flaxss!
Efter att ha "ögnat" igenom bilder på nästan hela Sapindus-släktet, så är jag inte helt övertygad. Bladverket är ju rättså liknande, men framförallt så är tyvärr inte fröet alls likt.
Man skulle kanske kunna tro att fröet på bilden är tillknycklat eller missbildat på något sätt, men på inköpsstället (där dom inte heller visste vad det var) fanns det en hel burk full med dessa - och de såg alla likadana ut. Avlånga och ca 3cm långa, med det ljusare partiet inkluderat.
Att tillägga är att trädet har vedartad stam som växer i sick-sack, och efter varje utslagen bladuppsättning (som inte är vedartad...lite likt så som bladen växer på ett "gudaträd") så ändrar stammen riktning.

Tack igen!
Alexander-VG-zon3
CITAT (Azur @ 13-09-2011, 20:40) *
Vad tog du det på? Bilder på nätet på Sapindus-frön visar klotrunda svarta frön...

Det var länge sen jag sådde så jag kommer inte ihåg formen bara att det var svarta stora frön, tog det på bladen och stammen är väldigt likt mina egna plantor. Men nu när jag googlar ser jag att det är runda frön.
Peztis
sick.gif

Ser ut som en fästing på tork! Och en sablans stor en, också!

giggle.gif
Piccante
Tvättnötter är ju rundare men växtsättet är likt så det kan mycket väl vara en art i familjen Sapindaceae.
Om fröerna säljs som prydnad så borde det väl stå något på påsen? Även om butiker kanske säljer dom i lösvikt så borde de ju komma i något? Bör ju finnas märkning.
johanlotta
Ja....dom såldes i lösvikt, och nej..de kunde tyvärr inte säga vad det var.
Jag tycker att jag kollade de flesta förhusen jag kunde hitta i familjen Sapindaceae, men den karaktäristiska "toppdelen" av fröet finns ju inte alls med på någon av dessa.
Mysteriet tätnar.
Jag ska försöka få fassan att ta några fler bilder så kanske det klarnar lite.
Lyckas vi reda ut detta så kan ja utlova ytterligare flera helt oidentifierbara plantor jag har i mitt kök. Trodde den ena var en "Entada Rheedii"....men det är det inte. Jag spar på det för att upprätthålla spänningen..hehe:)

Kanske skulle kunna bli en ny tävling på forumet, hehe.
"Johan visar mysko plantor-tråd"

Tack alla!
/Johan
Azur
Jag funderar på om det kan vara en Anacardiaceae (samma familj som Kashewnötter)?

Vissa har pseudofrukter som sitter intill den äkta frukten, precis som hos JohanLottas frö, se t.ex. dessa frukter från Semecarpus longifolius. Tyvärr har jag inte hittat någon Anacardiacé som BÅDE är parbladig som JohanLottas växt, OCH har tydliga pseudofrukter.
embees
Klipp av en gren och se om det kommer vit mjölksaft, i så fall är det troligt någon sorts fikus.
Rebecca
Du, sök på Moringa oleifera, "mirakelträd". Tycker både blad och stam liknar min väldigt mycket.
Azur
Det är absolut ingen fikus, inga fikusar är parbladiga eller har frön som ser ut så där. Bladen är bara ytligt lika fikusblad.

Jag kanske missförstår hur växten ser ut, men jag tycker Moringa ser rätt annorlunda ut.
Alexander-VG-zon3
Harpulia arborea ?, nej ångar mig denna har inte samma fäste.

http://farm5.static.flickr.com/4073/484957..._a68379815e.jpg
http://www.terralutions.com/siamgardens/im...rea%20seeds.jpg

Blighia sapida ??

http://www.google.se/imgres?q=Blighia+sapi...mYBw&zoom=1

http://plant.daleysfruit.com.au/l/ackee-tree-3910.jpeg

http://herbaria.plants.ox.ac.uk/vfh/image/...sapida8567b.jpg

Toechima spp ?

http://members.ozemail.com.au/~peterrjones.../toechima_2.jpg

Ja finns en del tropiska i den familjen Sapindaceae som har platta frö med det fästet (Sapindaceae sådant fäste är ju vanligt bland annat longan och ltichie). Här är några förslag. Dessutom tror jag att fröet som visas här har torkat in och i färskt tillstånd nog inte är lika platt (men ändå plattare än tvättnöt). Många frukter i denna familjen används också just till prydnad (torkade frukter, frön).
johanlotta
Jag tackar som alltid för svaren!
Flaxss- Jag tror att du kan vara något på spåret! Fassan låter hälsa att den som du kallar "Blighia Sapida" ligger mycket bra till på "topplistan".
Han säger att han ska examinera plantan ytterligare....och då återkommer jag såklart med svar.

Tackar alla!
/Johan
Alexander-VG-zon3
Ja det är spännande detta, vill ju också veta nu vad det är du/ni har. När jag kommer hem ska jag dyka ner i en bok och tänka vidare.
Hoya-Isa
Kan det möjligen vara en Castanospermum (bönträd)?
Har en sådan här hemma och bladen liknar precis till den.
RitRat
Jag har skickat länk till frågan till en kompis i Florida som är entusiast på tropiska växter. Han kanske kan identifiera växten. Hoppas.
johanlotta
Återigen tack för alla svaren!
Det är ingen "Beanie"....vilket jag också kanske skulle kunna tro om det inte var för de kapitalt olika fröna. Dessutom är bladen rundare i "tippen".
RitRat: Hoppas din vän kan komma på vad det är. Det vore trevligt.

Jag har kollat alla tipsen jag fått hittills väldigt nog, men det verkar inte finnas något där som stämmer överens med hur den faktiskt ser ut. Mycket möjligt att den hör till någon av de växtfamiljer som det tipsats om, men som ni vet är det svårt att hitta bilder på SAMTLIGA växter i en och samma familj.
Jag har ägnat timmtal på uppslagsverk både på nätet och i böcker.....

Tack ska ni ha!
/Johan
RitRat
Gåtan är LÖST!! Min vän i Florida la ut den på ett amerikanskt forum, och där kom svaret:
Afzelia africana.
Det finns bild på fröna också i bildserien, bläddra!
http://www.arkive.org/afzelia/afzelia-afri...ge-G115038.html
Azur
Jajamensan där är den ju! laugh.gif

En ärtväxt! Det hade jag aldrig nånsin gissat! Grattis, och respekt till den på det amerikanska forumet som knäckte gåtan!
johanlotta
Man bugar och bockar!!!
Absolut rätt.
Jag vet inte hur jag ska tacka alla som varit med och gissat- med mycket kvalificerade gissningar, och nu senast med rätt svar dessutom:)
Ska genast ringa min far som är ägare till trädet i fråga. Han kommer bli jätteglad.

Återigen tack!
Varma hälsningar till alla/
Johan
RitRat
Vad glad jag blev att rätt namn hittades! Forumet heter förresten Big leaf tropicals, under yahoogoups. Det har börjat som ett forum för entusiaster över växter med enormt stora blad, men där behandlas alla möjliga tropiska växter numera. Och inte är det forumet bara amerikanskt heller, det är ganska internationellt.

Nu kan det bli svårt att hitta skötselråd för denna mahognysort, förmodligen används den inte som krukväxt. Det är bara att experimentera!!! Mycket ljus o värme hela året, skulle jag tro!
Bassam
Hej

De behöver bra ljus och de tycker inte flytta platsen och de behöver vatten en gång varje 10 dagar men lämmar inte jorden torka .

Obs

om blad böjar bli gula det menar att de fick mera vatten eller de sitter under låg ljus.

H.Bassam
RitRat
CITAT (johanlotta @ 13-09-2011, 20:21) *
Jag vill gärna tro att det suttit i något större fröhus, och att det ljusare paritet då är själva fästpunkten.....men det är ju bara antaganden.

Där hade du ju rätt, Johan!
CITAT (johanlotta @ 13-09-2011, 20:21) *
Jag trodde först att det var ett Banan-frö.....men det är det ju uppenbarligen inte!/Johan

Bananfröna är mikroskopiskt små, det är de små mörka prickarna som syns inne i mogna bananer, i fruktköttet.
johanlotta
CITAT (RitRat @ 27-10-2011, 06:16) *
Bananfröna är mikroskopiskt små, det är de små mörka prickarna som syns inne i mogna bananer, i fruktköttet.

Tack för all hjälp:)
Anledningen att jag funderade på bananfrön, är att fertila bananfrön kan bli rättså stora (kanske inte så stora som afzelians...men dock) De fröna som sitter i bananerna från affären är mikroskopiska, men de är väl troligtvis förädlade bananer...så man ska slippa sitta och käka centimeterstora frön.
Jag är ingen expert på bananer....så någon får rätta mig om jag har fel;)

Tack igen!
/Johan

Azur
CITAT (johanlotta @ 15-11-2011, 09:27) *
Anledningen att jag funderade på bananfrön, är att fertila bananfrön kan bli rättså stora (kanske inte så stora som afzelians...men dock) De fröna som sitter i bananerna från affären är mikroskopiska, men de är väl troligtvis förädlade bananer...så man ska slippa sitta och käka centimeterstora frön./Johan

Jag har nog aldrig sett bananfrön, men det är alldeles riktigt att den sort vi äter, Cavendish, saknar frö och förökas genom kloning. Det man ser i köpe-bananer är bara fröanlag.
adrian
CITAT (Azur @ 15-11-2011, 09:46) *
Jag har nog aldrig sett bananfrön, men det är alldeles riktigt att den sort vi äter, Cavendish, saknar frö och förökas genom kloning. Det man ser i köpe-bananer är bara fröanlag.

Hejsan! Ja det hade ju sett kul ut om man satt oc spottade kärnor när man åt banan..smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon