|
Har läst att vissa färger på hund leksaker och i skålar mm kan vara giftiga. Jag köpte en skål till min ena hund som gör att hon äter långsammare, för hon kastar maten i sig. Den är ljusgul och hon blir dålig i magen när hon äter ur den. När jag byter skål, så är hon bra i magen, men då kastar hon oxå maten i sig. Någon här som har varit med om liknande eller känner till det? Självklart har jag diskat ur skålen med diskmedel. Skålen är i plast. Idéer på hur jag gör nu?
Anki på Öland
12-09-2011, 19:49
Spelar det någon roll om hon kastar i sig maten?
Eva i Skåne
12-09-2011, 20:00
Menar du att det finns en skål som är gjord för att hunden ska äta långsammare? Vilka uppfinningar
*Stintan*
12-09-2011, 20:49
Säger som Anki. Vad spelar det för roll?
Överbölingen
12-09-2011, 21:14
När jämttiken är här så dubbleras hastigheten på ätandet. (fast djur utfodras eller furneras). Äthastigheten blir som en stövares. Men om Anja skulle försöka stjäla mat av taxen så skulle hon få ont i nosen medan jämttiken är så undfallande att hon skulle ha lämnat matskålen.
Låt mig berätta en söt hundhistoria. För tolv år sedan hade vi den bästa stövaren av fem totalt. Hon var gammal redan då. En yngre vän till familjen var fodervärd till en av flygvapnets "hangarhundar". Rambo. När han så småningom föll för pensionsstrecket så blev han familjehund hos Jocke. Spectra och Rambo gillade varandra. Vid ett tillfälle fick de var sin råhudspinne. Rambo gömde sin ett hörn. Under åren i flygvapnet hade han bitit sönder sina tänder på plåtmatskålar och kunde inte tugga råhud. När Spectra tuggat i sig sin pinne så hämtade Rambo sin och lämnade den till Spectra! Lite lady och Luffsen eller A little bit of love!
Förresten! Hundar som tuggar matskålar skall ha plastskålar. Undvik om möjligt blå, grå och röda. Blå kan innehålla cobolt, grå blysalter och röda cinnober. Lär vara giftigt men används flitigt i de flesta hushåll. Och ang plast så värm aldrig något med tomat i micron.
merlin68
12-09-2011, 21:24
Vilken fin historia överbölingen  Har varit med om liknande när vår hund gav oxstrupen till katten som dock var helt ointresserat av den finaste av alla gåvor boxer2 - menar du att det kan finnas gifter i plastskålen? Mjukgörare finns ju i vissa plaster och färgämnen...  Kanske reagerar din hund på någonting i materialet?
Myosotis
12-09-2011, 21:34
Jag har hört att vissa hundar kan vara allergiska mot något i de här vanliga keramikskålarna typ brun/blåa man brukar ha till hundar.
CITAT (Anki på Öland @ 12-09-2011, 20:49)  Spelar det någon roll om hon kastar i sig maten? Ja det spelar roll, för hon får gaser av det och har läst att dom kan få trubbel med magen av att göra det. CITAT (merlin68 @ 12-09-2011, 22:24)  Vilken fin historia överbölingen  Har varit med om liknande när vår hund gav oxstrupen till katten som dock var helt ointresserat av den finaste av alla gåvor boxer2 - menar du att det kan finnas gifter i plastskålen? Mjukgörare finns ju i vissa plaster och färgämnen...  Kanske reagerar din hund på någonting i materialet? Ja precis det menar jag. Förmodligen är det något i skålen hon inte tål. Likaså har jag hört att om de får äta för "lågt" med skålen på golvet så kan dom få magomvridning.
Myosotis
13-09-2011, 11:06
CITAT (boxer2 @ 13-09-2011, 11:53)  Likaså har jag hört att om de får äta för "lågt" med skålen på golvet så kan dom få magomvridning. Det tror jag är en myt. Vargar äter ju från marken.
Jubbe063
13-09-2011, 11:20
CITAT (Myosotis @ 13-09-2011, 12:06)  Det tror jag är en myt. Vargar äter ju från marken. Hade varit bra om det varit en myt, men tyvärr är det sant för vissa raser. Irländsk Varghund och Grand Daniou (eller hur det nu stavas) har en fallenhet för denna åkomma om de äter för mycket på en gång eller för snabbt från en allt för låg nivå som golvet exempelvis. Veterinärer och uppfödare rekommenderar att man har skålen lite högre upp i en ställning, inte ger för mycket mat på en gång (hellre dela upp maten i två omgångar än allt på en gång) Men visst Vargar äter från marken. Men våra hundar av idag är avlade så många naturliga saker som vargar gör och lever inte passar. En Engelsk bulldog fungerar inte fysiologiskt som en varg, inte heller så många andra extrema raser heller. Dessa jätteraser av hund är framavlade just för att vara stora. Andra egenheter förrutom magsäcksomvridning är att skelettet lätt kan växa fel och de blir kobenta eller hjulbenta (de växer för snabbt helt enkelt, avhjälps med att inte låta valparna och unghundarna bli för vilda, inte springa på hala golv etc) Jämför själv en normalstorhund med dessa jättar i tillväxt. På ett år blir en normalstor hund 40 cm drygt i mankhöjd och en Irländsk varghund drygt 100 cm...
*Stintan*
13-09-2011, 11:44
CITAT (boxer2 @ 13-09-2011, 11:53)  Ja det spelar roll, för hon får gaser av det och har läst att dom kan få trubbel med magen av att göra det.
Ja precis det menar jag. Förmodligen är det något i skålen hon inte tål. Likaså har jag hört att om de får äta för "lågt" med skålen på golvet så kan dom få magomvridning. OK, använd en plåt eller stort fat som du strör ut maten på så kan hunden inte äta så fort. Min hund äter på samma tallrikar som jag själv, alltså porslin, alternativt rostfria skålar. Det där med magomvridning gäller framför allt stora hundar. Det rekommendras ju inte heller att motionera dom direkt efter att dom ätit just av samma anledning.
malcolm
13-09-2011, 11:49
CITAT (Myosotis @ 12-09-2011, 22:34)  Jag har hört att vissa hundar kan vara allergiska mot något i de här vanliga keramikskålarna typ brun/blåa man brukar ha till hundar. Jag har också höt att det blå i botten på dessa keramikskålar kan vara giftigt.
CITAT (*Stintan* @ 13-09-2011, 12:44)  OK, använd en plåt eller stort fat som du strör ut maten på så kan hunden inte äta så fort. Min hund äter på samma tallrikar som jag själv, alltså porslin, alternativt rostfria skålar.
Det där med magomvridning gäller framför allt stora hundar. Det rekommendras ju inte heller att motionera dom direkt efter att dom ätit just av samma anledning. Väldigt bra tips med att stör ut maten över en större yta, men hon är en väldigt bra "självgående damsugare" Så hon "suger" upp maten på några sekunder ändå, det vill säga hon tuggar inte utan sväljer maten hel.
*Stintan*
13-09-2011, 13:29
Hundar har inte tänder för att tugga, deras käkar är inte konstruerade för det. Bita sönder eller gnaga är något annat. Ger du inte fodret uppblött?
CITAT (*Stintan* @ 13-09-2011, 14:29)  Hundar har inte tänder för att tugga, deras käkar är inte konstruerade för det. Bita sönder eller gnaga är något annat. Ger du inte fodret uppblött? Hon äter både burkmat för hund och torr foder. Burkmat till frukost och kulor resterade mål. Uppblött vill hon inte ha längre. Vad är skillnaden på att tugga och bita sönder???
*Stintan*
13-09-2011, 14:17
Tugga kan man bara göra om käkarna är rörliga i sidled och det är inte hundens. Hunden biterom nödvändigt bara sönder/av så pass att dom kan svälja biten vilket vi kan uppleva som glupskt.
CITAT (*Stintan* @ 13-09-2011, 15:17)  Tugga kan man bara göra om käkarna är rörliga i sidled och det är inte hundens. Hunden biterom nödvändigt bara sönder/av så pass att dom kan svälja biten vilket vi kan uppleva som glupskt. Där ser man
*Stintan*
13-09-2011, 20:08
Ja ibland när jag ger vovven något gottigt så kan jag tycka att hon ska tugga och njuta lite istället för att bara svälja direkt
Överbölingen
13-09-2011, 21:14
Stintan! Att tugga i sidled är väl ändå att idissla? Fniss!
*Stintan*
13-09-2011, 22:41
CITAT (Överbölingen @ 13-09-2011, 22:14)  Stintan! Att tugga i sidled är väl ändå att idissla? Fniss! Ja det kan det också vara om man är ko eller nåt  men hundens tänder är anpassade att döda bytet och slita sönder köttet. Matstrupen är byggd för att ta emot stora köttbitar så det gäller att se upp vad dom stoppar i sig. Strumpor och taggtråd är ju inte den bästa kosten. Men visst kan det ju verka som om hunden tuggar ibland men den är inte byggd för att behöva finmala sin föda.
CITAT (*Stintan* @ 13-09-2011, 23:41)  Ja det kan det också vara om man är ko eller nåt  men hundens tänder är anpassade att döda bytet och slita sönder köttet. Matstrupen är byggd för att ta emot stora köttbitar så det gäller att se upp vad dom stoppar i sig. Strumpor och taggtråd är ju inte den bästa kosten. Men visst kan det ju verka som om hunden tuggar ibland men den är inte byggd för att behöva finmala sin föda. Jag upptäckte idag att hon tuggar varje kula, står nu i lugn och ro och tuggar sin mat. Men om dom är byggda för det eller ej vet jag inte, men hon gör det och det gör även min vuxna hund.
*Stintan*
14-09-2011, 11:52
CITAT (boxer2 @ 14-09-2011, 12:01)  Jag upptäckte idag att hon tuggar varje kula, står nu i lugn och ro och tuggar sin mat. Men om dom är byggda för det eller ej vet jag inte, men hon gör det och det gör även min vuxna hund. Men om hon tuggar varje kula så äter hon väl inte så glupskt ....
CITAT (*Stintan* @ 14-09-2011, 12:52)  Men om hon tuggar varje kula så äter hon väl inte så glupskt .... Nej hon faktiskt blivit bättre med det. Jag la fodret i en aktiveringsboll, så hon får jobba för maten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|