Full version: myror.
theresen
så...
hur blir man av med myrorna på den lilla odlingen? har för mig det fanns ett ekologiskt medel man kunde vattna i jorden med men hittar det inte i affären. på alla medel står det att man inte får använda på odlad mark.

dom äter upp en hel del av fröerna och de har bladluskollonier både på bladen och jag hittade även när jag drog upp några av palsternackorna då satt bladlössen precis i skarven mellan rot och blast. har sett att myrorna har grävt upp små vallar kring palsternackorna.

salladslöken har inte kommit alls, ett litet stackars strå kom det.

jag odlar för min skull inte för myrorna, så hur blir man av med dom?
Gossen Ruda
Myrdosor? Jag håller med om att de vanliga myrmedlen bör användas med försiktighet.
Peztis
Det beror ju också på vad det är för typ av myror...

Jag min stackare har fått in de där förbenade skogsmyrorna och de är tydligen hopplösa att bli av med.
Gröna mormor
Jag läste någonstans att man kunde hälla kokhett vatten i deras gångar, så det testade jag förra året och trodde att jag blivit av med dom. I år har det varit fullständig myrinvasion i min trädgård, så jag fick ta till Myrr till utvattning, men bara vid stengångarna och husgrunderna. Har kört med mydosa också tidigare, men det blir så fruktansvärt dyrt om man har myror på många ställen som jag hade i år.
HelénE
Finns ett medel som heter Myrnix som är godkänt för kravodling och som i vart fall fungerat hos mig.
Finns i trädgårdsbutiker eller Granngården.

Helén
Jubbe063
Beror ju lite på var myror är och så.... Men för mig funkar det bra med mekanisk metod. Dvs luckra luckra och åter luckra jorden och däremellan vattna på djupet då och då. På det sättet stör man hela tiden myrorna så de inte trivs och den ökade fukten gillar de inte heller eftersom de vill ha torrt i sina bon.
theresen
det står på myrdosorna att man ska inte ha det ute, har jag för mig. mest för att medlet regnar bort eller nåt.

jag har de små svartmyrorna, jag har inte varit så ihärdig kanske, men jag har stört dom och vattnat och även hällt på såpa för det märkte jag att de dog av ganska fort när jag sprayade såpvatten på dom.

ska gräva runt där lite snart så då kanske jag stör dom tillräckligt, kanske vattna med såpvatten. tror inte boet är så djupt eftersom lotten är grävt på gammal singelmark och det tar stopp med spaden iaf efter ca 30cm, men tycker det är kontigt dom tagit sig dit om man ser till omgivningen. och ingen annan verkar ha problem med dom.

men myrnix ska jag nog kolla upp.

tack för hjälpen.

Bassam
Hej

Det är inte bra att såpa kommer i jord .

H.BASSAM
Piccante
Såpa är en ren naturprodukt och betydligt mindre giftig än många andra insektsgifter. Men jag tror inte såpvatten hjälper att vattna ut. Om jag förstått det rätt så funkar såpvatten på bladlöss och annan ohyra genom att det är fett och lägger sig som en hinna över och kväver dom? Det funkar ju när man sprejar på ett blad men ska man kväva myror i marken får man nog hälla ut mängder.

På min odlingslott har svartmyrorna hållit sig någorlunda undan odlingarna tack vare luckring av jorden och vattning. Förra året testade vi det kemiska stridsmedlet som säljs som Fun Light utan någon större framgång. Någon hade påstått att det skulle funka mot myror.
Bassam
Hej

Såpa är inte 100% ren naturprodukt så man täcker jorden om man vill spreja dem på blad.

H.Bassam
Gossen Ruda
CITAT (Bassam @ 18-09-2011, 01:35) *
Hej

Såpa är inte 100% ren naturprodukt så man täcker jorden om man vill spreja dem på blad.
H.Bassam

Det står "En ren naturprodukt" på förpackningen och jag litar nog mer på Grummebolagen än på dig. Fö är det lite kontigt att du varnar för såpa med tanke på vissa andra gravt giftiga medel du har rekommenderat tidigare.
theresen
markus och jubbe: jo, det är ju det att man får nog använda mycket såpa och det ska ju helst träffa myrorna.
luckra kan man göra men jag vågar inte det innan sådderna har kommmit upp. och min jord har hållit vatten ganska bra så jag har inte behövt vattna så ofta.
fun light har jag hällt ut tre flaskor tror jag men det hände inte så mycket.
provade även olika kryddor som det har tipsats om här.

bassam: har min såpa flaska framför mig... det står så här: "såpa är en ren natur produkt som görs på äkta tallolja"
"miljöinformation: produkten uppfyller kraven för 'bra miljöval' och är helt biologiskt nedbrytningsbar"
"innehåller: såpa, parfym och färgämnen" eftersom det är 'grumme' och 'bra miljöval' så tror jag inte att parfymen eller färgämnena är särskilt farliga för jorden.
'grumme' är ett ganska känt för sina miljövänliga såpor och tvättmedel odyl.
du kan säkert mycket men ibland undrar jag var du får dina uppgifter ifrån.

jag har problem med sorgmyggor i mina krukor och planterade nyligen lite sticklingar och jag sprayade lite såpvatten på ytan och det är inga sorgmyggor i dom krukorna fastän de är i grannkurkan som inte har fått såpvatten.
det blev dom en liten vit beläggning på jorden så jag ska hädanefter vattna med det underifrån ist. men nåt fel på blommorna och sticklingarna är det inte.
Bassam
Hej

Jag tackar dig theresen , Jag tänker själv ibland men man kan inte vet allt så jag är glad att kontakta med min duktiga kompisar och jag känner mera varje dag.

H.Bassam
Selma
Jag blandar bikarbonat och vatten; ca 1 msk/l, och vattnar med. Myrorna försvinner!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon