|
theresen
12-09-2011, 22:55
hej.
blev inte så bra med sådden i våras, dålig jord och en massa ohyra och ruttnande sådder. tror jag hade för mycket vatten från början också och sådde alldeles för tätt. har använt plastförpackningar från tomater och vindruvor med lock så det blir som ett litet växthus och även plasttråg från ärtskottförpackningar.
så nästa år tänkte jag vara riktigt noga, så jag undrar vilka sålådor som är bäst och mest prisvärda, har ingen uppfattning alls om vad sådant kostar. vill gärna kunna återanvända dom så de behöver vara hållbara. kan det löna sig att köpa sådant nu? eller kan man lika gärna vänta till våren?
hattstugan
13-09-2011, 16:32
Hej! Tråkigt att dina sådder inte lyckades i det du använde! Själv sår jag i allt som tänkas kan! Men de små gröna lådorna med genomskinligt plastlock fungera bra och är inte så kostsamma i inköp! När man skolat om första omgången kan man ju så en ny i samma! Pluggboxar är också bra! Lycka till!
Piccante
13-09-2011, 16:56
jag är så snål så jag använder tomat och vindruvsförpackningar med. Men det beror mkt på jorden också. Om jorden inte dränerar blir det lätt för geggigt och möglar istället. Lägg lite lecakulor i bottnen innan du fyller på med såjord elelr blanda upp såjorden med små leca eller lite grus.
kerstin z5-6
13-09-2011, 17:03
[attachment=64719:rp4bm4u3...yuuwabjc.jpg] [attachment=64718:kpbml478...qw58xemq.jpg]
man kan så i nästan vad som helst som har hål i botten,men dessa gillar jag.Jag har inte lock -tycker det blir för tätt -utan en öppen plastpåse runt sådden före något grott.Alt en bit plastfolie som jag luftar o vänder var dag om kondens bildats. När du väter såjorden ska den kännas som en våt tvättsvamp på ytan.Frösådder vattnas bäst med en lite sprayflaska.med vatten kanna blir det lätt aldeles för vått. jag tycker såjorden med vita perlitkulor i är bäst, luftig o inte så kompakt. Lycka till:)
Jag skaffade pluggboxar. Dyra som fan, 199kr/st, men sjukt bra, stabila och hållbara. Består av 49st hål (7x7st) som man fyller med jord. Jag sätter 2-3frön i varje när de kommit upp så knipsar jag bort de klenaste så att det bara är den finaste plantan kvar i varje plugg. Man trycker sen bara ut jordpluggarna med plantorna underifrån och planterar ut. Genomskinlig kupa medföljer för att skapa ett växthus och dessutom en löstagbar underdel som fångar upp överskottsvatten, eller används för undervattning. Allt i stabil tjock hårdplast, Lätt att diska och återanvända. Flera fördelar mot bredsådd. Man slipper paja rotsystemet när man delar på dem. Man kan låta dem stå tills de tål utplantering utan att konkurera lika hårt. Tar ganska liten plats. Bäst lämpad för sallad, misunakål och sånt. Inte så lämplig alls för bönor, squash och stora saker. Den stora nackdelen är ju priset...
För stora saker som gurka, squash, majs och sånt använder jag mjölkpaket (den höga smala sorten), jag skär av toppen på lämplig höjd och klipper av ett av de nedre hörnen för dränering. Man behöver inte plantera om och paja rotsystem, utan kan klippa upp den och sätta ut direkt när plantan är mycket välväxt och fin. Ska börja mjölkpaketssamlandet i oktober, blev för få förra året.
Har även köpt roottrainer med plats för 32plantor och genomskinligt lock. De går att återanvända ett par gånger, men plasten är rätt spröd och klen. Dessutom saknar de botten osm samlar upp vatten och jord. Rätt dyra också. Fungerar jättebra för bönor och sånt med lite mer rotsystem.
Små lagom stora fyrkantiga plastkrukor på en bricka är också bra. Fyrkantiga är mer utrymmeseffektiva än runda.
Jag använder vanliga fyrkantiga krukor mest, brukar spara när jag köpt penséer osv samt att jag fått från vänner och bekanta.
Men nu i höst har jag köpt en laddning med nya på Rusta! De säljer ut trädgårdsartiklar och en trave med ca 20 krukor betalade jag 5:- för så jag köpte några travar.
Kesoburkar är bra också, men det gäller att göra hål i botten.
Ett bra tips är annars att ställa alla krukorna i ett tråg eller på en bricka och vattna på den så att krukorna - eller jorden då - får suga upp så mcket som de vill och behöver, resten häller man bort.
theresen
16-09-2011, 09:53
jag sparar på mycket plastgrejer man får när man handlar mat, creme fraiche burkarna är perfekta för mig som inte äter så mycket så jag fryser in i dom. men man har mer än man har mat till så jag har ju börjat tänka lite så att man kan använda dom till mer. men jag har en tendens att så för tätt och jag tycker det är synd att ta bort även de veka groddarna som kommer upp det kan ju hända nåt med de fina groddarna så då är det bra att ha även om de är lite veka. och jag kommer på hål i botten när jag redan sått grejerna och resultatet blir då där efter  så jag tänkte att en sålåda eller pluggbox kanske kan bota mig. som scout sa där sår man bara ett par frön in varje plugg och sen kan de växa till sig utan att trängas. sen går det åt mindre jord (snål  ) för det känns som att man kastar jord i onödan när man måste plantera om för tidigt för att de trängs och rötterna har inte kommit ner så långt. och det går nog fortare med omplantering och utplantering med dom för man tar bara jordklumpen och påtar ner ist för att bena i en plantering med massor plantor i och sen ska man påta ner de stackars små trådarna till växter, det tar en hisskelig tid. tänker ju på sprayflaska men blir kanske lite otålig och vattna med kanna ist. leca kulor ska jag nog tänka på nästa gång och tänka mer på hur mycket jag vattna vid första vattningen. kerstin: såjord med vita perlite kulor? vilket märke är det? i våras använde jag den på jem & fix, vet att den inte är så bra men jag tänkte jag skulle prova och nu vet jag att jag ska använda bra jord nästa gång. använder weibulls jord till innekrukor, dom har ju kommit på att lägga i pytte, pytte leca kulor i den vanliga blomjorden men såjorden har inget särskilt i har jag för mig. scout: jag använde mjölkpkt till tomaterna i våras och märkte att det var en bra idé så jag har redan börjat samla på mig  eftersom tomater får rötter även på stammen så tänkte jag använda dom till omplantering och med mjölkpkt kan man ju anpassa höjden så när den har växt ur en hel pkt så är det ändå dags att plantera ut. hade toarullar till ärtor och bönor i våras men tror jag ska försöka göra höga tidningskrukor för dom kan man ju bara sätta ner i jorden som dom är. har även sparat lite på sånna juicepkt som man ska blanda upp med vatten. kanske kan komma till nytta och lite längre fram ska jag spara på toa- och hushållsrullar för att ha till purjo coh salladslök
kerstin z5-6
16-09-2011, 11:38
Det märket jag använder är Hasselfors såjord De har perlit i den. Så glest o hellre flera byttor än tätt i en enda.Omskolning av en såbytta,till en o en i separata krukor, med kraftigare plantjord är det klart bästa för perenner men även anueller.Jag gallrar aldrig. Omskolningen gör att rötterna störs lagom mkt för att sedan kunna starta en bra rotutveckling i den nya större krukan.
Det går inte särskilt mkt såjord i de sålådor du ser på mina bilder-de är som en mindre bregottask.I en sådan kan jag få ut 40 + plantor.Starten i livet är ju det viktigaste för en fröplanta. Målet med såjorden är ju bara ett gromedium.Inte att de ska kunna stå i den så länge som möjligt?
LottaPB
16-09-2011, 14:05
Jag är också en sådan där återbruksmänniska som använder alla plastförpackningar som det varit mat i. Toarullar är bra som krukor och mjölkförpackningar alla sorter är också bra, både som minisålådor och som omskolningskrukor.
För att minimera risken för röta är dränering och luftning A och O. Därför ställer jag krukor av både återbrukade förpackningar och reguljära små plastkrukor på ett återbukat plasttråg utan hål. Det kan ha varit köttfärs, kycklingdelar, sallad, kotletter eller annat i tråget. ALLA krukor med frö eller skott/stickling måste ha hål i botten. En del stabil hårdplast borrar jag i, men papper och smidigare inte så tjock plast funkar bra med en vass saxspets eller en syl. Alternativt en fin stjärnmejsel. Se till att ha oömt underlag när du gör hål - och som stöd så att hålet inte spicker upp. En träskärbräda eller gammal planka är ju perfekt.
Som någon innan sade; det fungerar ju om man dränerar med lecakulor också. Men då får man se till att inte vattna för mycket ändå.
Man kan mycket väl ha lock på sina frösådder, bara man luftar. Jag lägger något mellan lock och kant som lämnar en lagom stor glipa öppen i ena sidan. Då kan kondensen försvinna och det minskar även risken för röta.
Sedan är jag ju sådan att jag tar tillvara alla småplantor genom att skola om dem var för sig. Men det är betydligt jobbigare och mer riskabelt för plantorna om man sår tätt. I en liten 7 cm kruka sätter jag inte fler än två - 10 frö, beroende på gröda. Handlar det om lobelia blir det förstår fler. Att skola om till en toa- eller hushållsrulle med en planta i varje, är väldigt smidigt. Rullen gräver man sedan ner med planta och allt där man vill ha den. Den bryts snabbt ner i jorden.
Och Hasselfors har en mycket bra såjord. Jorden är viktig.
theresen
18-09-2011, 22:44
tack för alla tips. kanske var jag inte tydlig nog med vad jag menade med sålåda, jag menar en låda med små fack i som man får plats med kanske bara en eller två plantor i varje fack och sen ett lock över.
jag vet HUR man gör men är inte så bra på att praktisera det när det gäller bredsådd. och det blir även mer arbete med bredsådd tycker jag. som jag och scout skrev: att man sår bara ett par frön i varje fack och så kan dom stå där och växa utan att trängas tills de blir lagom storlek för att skola om ist för att man måste pilla med alldeles för små plantor för att de trängs och man ska separera dom till en och en och det är lätt att man skadar dom. och är det ett par groddar som ruttnar så ruttnar snart resten också medans i en låda med små fack så förlorar man endast den plantan som är sjuk utan att det påverka de andra plantorna. det är för mycket jobb med bredsådd helt enkelt och man dra sig för att ta hand om det.
så... för att återgå till min fråga: vilka lådor är bäst och mest prisvärda? lönar det sig att köpa nu eller är det samma pris till våren? ett förslag fick jag, nån som har fler? tala gärna om vilken affär det finns i.
För lådor med fack skulle jag säga: Pluggbox - Dyr men sjukt bra för småsådder, hållbar plast, lätt att återanvända. Lock ingår. Root trainer - Dyr men bra för mellanstora växte, typ bönor och sånt. Spröd tunn plast håller några gånger. Lock ingår.
Alternativt lösa fack: Små fyrkantiga krukor - tätt på en bricka så blir det som fack. så kan man anpassa antalet efter brickan/fönstret. lagom för mellanstora växter. Gaska billigt. Mjölkpaket - tätt på en bricka blir det jättefack för stora växter, som majs och squash som inte gillar störda rötter vid omplantering. Gratis. Toarullar tätt på en bricka blir det smala djupa fack. Gratis.
hoppfaderallanlej
22-09-2011, 18:53
Beror väl lite på VAD man tänker så, men principen att stora frö sås glest eller enstaka och små fröer i bredsådd...Så det gäller att anpassa byttan efter fröerna... Vad man sår i har egentligen ingen betydelse, bara det finns dräneringshål i botten... Annars får man fixa det med en spik eller annat... Att sådder inte lyckas beror oftast på värmen, ljus och vatten... Ibland ohyra. Jag tycker man ska avdramatisera problemet med att vara för korrekt...Noga men inte petig... ! Jag sår massor, har gjort så i många år och man lär sig av sina egna misstag och framgångar... Regel ett är att inte använda trådig torvig jord som gör det omöjligt att skola isär små ömtåliga plantor... Blanda som några sagt ovan, med mycket sand... Fröer som vill gro i värme behöver förmodligen runt 15 *... Fröpåsarna brukar ge upplysningar om det krävs högre. Genomvattna krukan före sådd, inte efter... Kompletteringsvattna vid behov...Ett frö på ytan får ALDRIG torka ut...Dimma små frön efter att ha "vattnat fast dem" vid sådd... Eftersom ytligt sådda fröer kräver mycket omsorg för att inte hamna i uttorkning så trä över en plastpåse med några stuckna vädringshål... Tänk på att blöt jord rötar frö i värme väldigt fort...Undantag finns av vattenväxter som tex Caltha ( Kabbeleka) Skola ALDRIG ut en för klen planta...Vänta till hjärtbladen kommit fram ordentligt... Ljuset gör att plantor inte ranglar iväg utan håller sig knubbiga...Ljustillgång ett måste för många frö...Andra gror enbart i mörker... LYCKA TILL med dina sådder...
theresen
06-10-2011, 18:24
hoppfaderallan: CITAT (theresen @ 18-09-2011, 23:44)  tack för alla tips. kanske var jag inte tydlig nog med vad jag menade med sålåda, jag menar en låda med små fack i som man får plats med kanske bara en eller två plantor i varje fack och sen ett lock över.
jag vet HUR man gör men är inte så bra på att praktisera det när det gäller bredsådd. och det blir även mer arbete med bredsådd tycker jag. som jag och scout skrev: att man sår bara ett par frön i varje fack och så kan dom stå där och växa utan att trängas tills de blir lagom storlek för att skola om ist för att man måste pilla med alldeles för små plantor för att de trängs och man ska separera dom till en och en och det är lätt att man skadar dom. och är det ett par groddar som ruttnar så ruttnar snart resten också medans i en låda med små fack så förlorar man endast den plantan som är sjuk utan att det påverka de andra plantorna. det är för mycket jobb med bredsådd helt enkelt och man dra sig för att ta hand om det.
så... för att återgå till min fråga: vilka lådor är bäst och mest prisvärda? lönar det sig att köpa nu eller är det samma pris till våren? ett förslag fick jag, nån som har fler? tala gärna om vilken affär det finns i.
officinalis
06-10-2011, 20:25
Jag har använt alla möjliga såkärl och tycker det mesta fungerar bra. Föredrar dock underbevattning och använder mest kärl som fungerar bra med det. Anpassa storleken till växterna du förkultiverar. Vattning är och A och O för lyckad förkultivering. Övervattning är ett väldigt vanligt problem för de som misslyckas.
Hos Lindbloms frö kan man köpa sådana brätten som du efterfrågar. De är verkligen bra. Jag har själv såna sen flera år.
www.lindbloms.se
theresen
26-10-2011, 21:22
embees: Tack! för förslaget. ska kolla upp det.
CITAT (Scout @ 14-09-2011, 16:34)  Jag skaffade pluggboxar. Dyra som fan, 199kr/st, men sjukt bra, stabila och hållbara. Samma här. Eftersom de är så j-vla dyra köpte jag bara två, men de har funkat perfekt, mycket bättre än mina små-fyrkantiga-krukor-på-plastbricka lösningar. EDIT: Jo, jag kör förresten pluggboxarna så att jag fyller vatten på brickan. I och med att de är så pass höga drunknar inte fröplantorna, och risken att de torkar är noll.
ingaröbo
27-10-2011, 23:29
Root trainer tycker jag är bäst, har använt mina 2 säsonger nu och dom är fortfarande hela. Vid behov kan man köpa separata såkrukor, ifall nån går sönder. Dom här sålådorna är ju så mycket större än dom där små pluggboxarna, men det är klart, det beror ju på vad man ska så. Jag köpte mina root trainers på en stor trädgårdsmässa men dom finns även på coop.
I övrigt så använder jag också såna där tomma vindruvepaket eller tomatlådor, det blir både bra djup i dom och för det mesta är det lock på dom. Och jag använder även av underbevattning, en stor bevattningsbricka med en kapillärmatta på, köpt på Willab men finns nog även på andra ställen. I den får diverse krukor trängas.
Hoppas jag svarade på din fråga.
Jag har två sorter från rootrainer, ramarna är ganska stabila men facken är gaska tunna och inte så stabila. Däremot är de superenkla att fylla m jord och att sedan ta ut växten utan att skada röttena. Dessutom blir rottillväxten jättebra! Finns också i olika höjder och storlekat, beroende på om man ska så anueller eller perenner...... Nackdelen är att det blir lite knivigt med locket om/när alla växterna växer olika fort och blir olika höga
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|