Lizzy
Vad och hur ska jag ta tillvara de frökapslar två av mina november- / julkaktusar fick efter blomningen? Frökapslarna är fortfarande gröna och i toppen på dem sitter själva blomman förtorkad kvar.
Ber om ursäkt för dålig upplösning på bilderna
Gröna mormor
Jag har aldrig sett att mina kaktusar har fått frökapslar! Jag förökar mina genom att ta av några gladstänglar, tre-fyra i rad, och stoppa ner dom i jord direkt. Det har fungerat hur bra som helst genom alla åren.
Lizzy
Tack Gröna Mormor för ditt svar yes.gif

Så brukar jag oxå föröka dessa kaktusar, men nu då de ju faktiskt fått frökapslar så blev jag nyfiken på hur jag ska göra med dem wink.gif
Peztis
Jag lät mina frökapslar sitta kvar på växten tills de började skrumpna ihop, dvs tills frukten var övermogen. Det tog nästan ett år!
Först var de gröna, sedan övergick den ena till att vara cerise och den andra ljusrosa, dvs samma färger som själva blommorna hade.

Då delade jag dem och la i ett glas med vatten och låt stå några dagar. Rensade sedan de yttepytte små fröerna och lät torka innan jag la dem i ett frökuvert.

Tyvärr har jag inte kommit mig för att så dem ännu.
Peztis
Här är länken till min tråd i ämnet: http://forum.odla.nu/index.php?showtopic=102956&hl=
Lizzy
thanks.gif till Peztis!

Ska tålmodigt vänta tills de torkar/skrumpnar för att därefter följa ditt råd!
Vad tror du om bra såtid för dessa frön? Vår, sommar, höst eller kanske tom vinter?
Fast det är klart, kan ju så i omgångar några frön för varje kvartal biggrin.gif
Peztis
Vill bara påpeka först och främst att jag vet inte om jag gjorde rätt men det känns så. Fröer brukar ju vara mogna först när frukten skrumpnar, eller hur?

Jag skulle kunna tänka mig att man kan så när som helst eftersom det är en krukväxt och något som man odlar inne. Som större och etablerad planta brukar man ju dock rekommendera att de får bo ute under sommaren (fast jag har aldrig låtit mina vara ute på grönbete) och då blommar de överflödigt sedan under den tidiga vintern.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon