Jag sprayade min avokado-jord med fönsterputs för att förebygga mot sorgmygglarver... Nu har jag dock köpt nematoder och tänkte lägga detta i jorden istället. Men denna fönsterputs som nu ligger i jorden, är den giftig mot plantan och nematoderna?
Piccante
13-09-2011, 14:42
fönsterputs innehåller mest vatten och alkohol. Växter är ganska okänsliga för alkohol verkar det som men nematoderna uppskattar det nog inte.
CITAT (Markus_H @ 13-09-2011, 15:42)

fönsterputs innehåller mest vatten och alkohol. Växter är ganska okänsliga för alkohol verkar det som men nematoderna uppskattar det nog inte.
Så vad göra? Byta jord? Vattna igenom? Låta det vara?
johanlotta
13-09-2011, 19:32
Man skulle väl kunna säga såhär: Lever skadelaverna fortfarande efter din fönsterputs-behandling, så klarar nematoderna nog också det.
Å andra sidan...har skadelarverna dött av fönsterputsen, så är du ju av med problemet.
Om det inte finns några synliga larver skulle jag nog avvakta ett tag med nematoderna, och såfort du ser någon larv så drar du till med nematodbehandlingen.
Hoppas du får bukt med problemet!
/Johan
Hej
Du kan vänta lite och ser att skadad larvar borta så om de borta ,du behöver inte använder Nematoder.. .
H.Bassam
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.