Full version: kakaoträd
sammy78
Hej !
Någon som vet om man kan få tag på kakaoträd/kakaoplanta eller frö någonstans i Sverige ?
Och om man kan lyckas med att odla kakaoträdet inomhus (möjligen utomhus till sommaren) här i Sverige ??

Piccante
botaniska trädgårdar har kakao inomhus, bland annat i Göteborg. Jag vet inte ur de är som rumsväxt. Har aldrig provat det själv men problemet med regnskogsväxter är att de tycker det är för torrt och vantrivs. Ett tropikhus är nog att föredra.
johanlotta
Hej Sammy! Skulle du få tag på frön så får du gärna informera mig. Vill också ha:)
Finns bara ett gigantiskt problem -fröet måste vara extremt färskt. Har läst att de i princip mister hela sin grobarhet bara inom ett dygn efter att de plockats ut från fröhuset. Antagligen klarar de sig något längre om man kan "komma över" ett helt oöppnat fröhus, men det är inget jag vet något om.
Lycka till!
mvh Johan
kentbra
Åker snart ner till min gård i Thailand.
Därifrån kan jag skicka små plantot till Sverige.

[attachment=64723:kakao.jpg]

Kakaoplanta cirka 6 månader gammal

Bassam
Hej

Du kan plantera inom hus men de kräver hög luftfuktighet och värme , men värme är inte problem inne.

H.Bassam
TomatFantasten
Jag har just nu fyra stycken plantor som växer inomhus med belysning, cirka 5 månader gamla. De tycks må bra, sånär som på en av dem som tappat några blad. Vet inte exakt varför, men ett som är säkert är att jag inte har någon speciellt hög luftfuktighet i rummet där de står, trots att jag vet att jag "borde" ha det. ...men man ska ju inte dra förhastade slutsatser heller. Den kan lika gärna ha tappat blad av andra anledningar, t.ex. står den i en mycket större kruka än de andra och jag misstänker att den blev lite övervattnad.

Plantan som tappat blad är cirka 25 cm, och de andra tre är mellan 40 och 50 cm långa. Häromdagen klippte jag toppen på en av plantorna, som en stickling, och hoppas att den ska rota sig. Ville också testa att klippa toppen på en av plantorna för det sägs att de kan bli ganska långa (typ 1,5 meter eller något) innan det kommer sidogrenar annars. ...men om man klipper toppen så stimuleras tydligen gren-växt. Jag har dock inte så bra koll. Första gången jag försöker mig på att odla kakao. Min plan är att försöka köra lite bonzai-stylee, fast inte sådär pyttelitet som bonzaiträd är då, utan mer något i stil med en meter högt. Får se lite hur det går! Det tar tydligen flera år innan kakaoträd får sina första blommor, om nu mina plantor någonsin kommer blomma..

Vid kommersiell kakao-odling så brukar man tydligen driva upp träden från sticklingar, snarare än frö, eftersom frösådda kakaoplantor får väldigt djupa rötter. Vet inte riktigt varför man skulle föredra det ena eller andra vid kommersiell odling, men om man ska ha det i kruka (som jag har) så kunde man ju ana att det kunde finnas en poäng i att driva upp plantan från en stickling i så fall. Mina fyra plantor är dock uppdrivna från frö allesammans.
Orkidétjuven
Fick just höra att färska kakaofrukt kan köpas på aquaria vattenmuseum i sthlm när de har tillgängliga.
De fick vid nyöppningen ett kakaoträd från botaniska som aldrig blommat eller satt frukt. Efter att ha etablerat sig i aquarias regnskog blommar den och sätter frukt hela tiden.
Fick just hör av min syster i karibien att hon ätit en färsk kakaofrukt. Mycket mycket god.
erikagro
CITAT (sammy78 @ 13-09-2011, 14:46) *
Hej !
Någon som vet om man kan få tag på kakaoträd/kakaoplanta eller frö någonstans i Sverige ?
Och om man kan lyckas med att odla kakaoträdet inomhus (möjligen utomhus till sommaren) här i Sverige ??

Kolla på kakao.nu! smile.gif
Gecko_ödlan
Hej, jag vet faktiskt två hela sidor som säljer kakao och massor av coola frukter

Fast ena sidan säljer 5 frön (i kakao smör)
Den andra säljer 50 frön (i hela kokonger)
men dom säljer bara kakao i novber/december

http://www.fruitlovers.com/seedlistUSA.html

http://www.montosogardens.com/tropical_fruits.htm

Hoppas ni hittar något bra pris !!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon