BigDaddy
13-09-2011, 16:02
Hej
Jag har lite olika kryddor bl. a. rosmarin, basilika, oregano, timjan, mynta, lavendel, isop.
Jag hade tänkt övervintra dem inomhus, svalt.
Jag funderar mest på om de ska klippas ner först? Är ngn av dessa i behov av det?
Några av dem, tror det är basilika & Oregano, har gått i blom. Hur sjutton får jag fröer från dem om jag vill så dem igen nästa år?
Är det för tidigt att ha bildat fröer?
(Göteborg)
Jag ser inga som kommer efter blommorna.
Vilka av dessa är mest härdiga om jag vill testa övervintra dem på inglasad altan?
Kommer lägga säckväv runt dem iaf men inget mer.
Alexander-VG-zon3
13-09-2011, 16:18
Dom härdiga hade nog varit enklare att övervintra tillfälligt ute, alla är härdiga i rätt läge och jord utom rosmarin och basilika (rosmarin kan övervintra ute men basilika dör vid minsta lilla frost). basilika kan man spara men den odlas oftast som ettårig.
Härdigaste är mynta och ispop av dom du har, mynta måste man ta till mycket för innan den dör. Och Isop dör inte ut i första taget heller tål även vinterfukt och vinterkyla. Även vanlig oregano är härdiga och tål kalla vintrar. Timjan och lavendel kan skadas svårt i barmarksvintrar eller då kylan slår till efter mildperioder.
BigDaddy
13-09-2011, 16:27
Låter bra det. Ja Mynta förstår jag är härdig för det växer det av på flera ställen redan på tomten.
Men är det några av dessa man bör klippa ner till marknivå nu?
El ska jag bara låta dem vara för bästa förutsättningar?
Alexander-VG-zon3
13-09-2011, 17:37
kryddväxter låter jag vara, speciellt dom förvedade ska man inte klippa (oftast fryser de ner och då tar man veck det döda till våren).
mynta brukar vissna ner delvis, milda år vissnar den inte alls andra helt och hållet. Går klippa ner helt till våren, man kan också rensa bland revorna och klippa veck vissa.
Oregano vissnar ner helt kalla vintrar, milda vintrar vissnar den inte eller bara delvis. På Oregano tar jag och klipper ner helt och hållet. Trodde alla mina var döda efter denna vinter och fick klippa nära marken in i förvedade delar men den kom igen. Även den grekiska kom på nytt.
Så mynta och oregano kan du klippa ner, timjan, lavendel, isop, rosmarin beskär du till våren efter frosten är förbi, antingen klipp ner till hälften eller bara ta det döda. Jag tycker lavendel blir finast som grövre buskar andra vill ha dom som små täta tuvor eller häckar beskär det som passar dig bäst.
Eva i Västerås
14-09-2011, 10:02
Jag klipper aldrig ner några kryddväxter på hösten.
Dom övervintrar bättre om dom är oklippta.
Och jag klipper dom samtidigt som rosorna på våren. Inte alltför tidigt alltså.
Basilika är nog ettårig i Sverige. Den dör vid +2-5 grader, och får ohyra inomhus på vintern.
Jag har aldrig lyckats övervintra rosmarin, men en kompis hade ett kallt rum (10 grader, ljust) och hade en underbar rosmarinbuske. Värt att försöka, alltså om du har ett svalt rum.
Har du någonstans utomhus där det är väldränerat är det bästa stället för de övriga växterna. En del dör nog, och en del klarar sig. Det varierar lite år från år. Altan och inomhus är mycket krångligare och det brukar sluta med att en del dör och en del klarar sig. Inte värt besväret alltså.
Det beror mycket på sort också. En del plantskolor har olika sorter, märkta med tålighet, annars får man söka på nätet.
Kryddväxter är ofta lite kortlivade (bortsett från mynta, oregano, citronmeliss) och det är bra att sätta sticklingar på försommaren. Dom små plantorna kan klara sig bättre (ibland...)
De enda jag klarar inomhus i vanligt uppvärmt rum i söderfönster är lagerblad och citrongräs.
Oregano brukar fröa av sig själv utomhus, men det blir varierande kvalitet på fröplantorna. En del har stark doft, andra knappt någon. Sticklingar eller avläggare ger säkrare sort. Basilika har jag inte lyckats få frö av.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.