Sjoi
Hallå, skapade just ett konto här för att höra med vad som verkar vara riktigt kunniga människor.

Läst för ett tag sen, i en gammal dagstidning, om nått de kallade "sehlrot", blev lite intresserad av vad det var för något men kan inte hitta nånting om det. Om man ser till artikeln i helhet så borde det tillhöra växtriket(varför jag frågar här) och möjligtvis folktron, men egentligen har jag ingen aning.
Är det nån som vet nånting, så berätta gärna. smile.gif
Gossen Ruda
Låter som en felskrivning, jag har inte hittat något i mitt gamla lexikon och där finns det mesta.
Monarda
Jag har också rotat runt i alla mina gamla örtböcker men hittar inget. Det kanske är ett lokalt namn på en växt. Berätta lite mer vad artikeln handlar om.
Sjoi
Artikeln handlade om folktro i ångermanland och man använde Sehlrot som en form av amulett för god jaktlycka, tänkte ordna nått till en kompis inför älgjakten men det föll i glömska tills nu. Tyvärr kommer jag inte ihåg mer, för jag trodde jag enkelt skulle hitta sehlrot.
Överbölingen
Någon stans svävar något om drakar. Men det är väl lite väl långsökt.
renate
Jag har egentligen ingen aning vad det är,kan inte heller nåt om folktro.När du nämnar amulett tänker jag på alruna(Alraune på tyska)men det är säkert inte den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon