Full version: Sätta durian-kärna
batski
I går jag jag durian för första gången på länge tongue.gif

Nu funderar jag på om jag ska sätta en eller ett par kärnor. Någon som har egen erfarenhet av denna planta?
johanlotta
Är det inte den som luktar så förskräckligt att man inte får ta den med på flygplansresor?
Har bara känt lukten och smakat frukten....men det är tyvärr hela min erfarenhet.
Jag antar att det bara är att så.....så får du väl se vad som händer:)
Ha det bra/ Johan
batski
CITAT (johanlotta @ 13-09-2011, 19:18) *
Är det inte den som luktar så förskräckligt att man inte får ta den med på flygplansresor?

Yep the one and only tongue.gif

Har bara känt lukten och smakat frukten....men det är tyvärr hela min erfarenhet.
Jag antar att det bara är att så.....så får du väl se vad som händer:)

Haha det har du rätt i smile.gif

Ha det bra/ Johan

Detsamma
/Paul
kentbra
Duriankärnor ska sättas färska. >Tvätta av kärnan med en tvättsvamp och plantera i hög kruka.
Kärnan kan sättas ytligt, så att spetsen syns ovan jord.
Vattna, sätt över en plastpåse och ställ den varmt och ljust.
Den tål direkt solljus och bör inte torka ut.
Vattna på fatet på morgonen, häll bort överskott en timma efter vattning.
Normalt gror de på 5 till 15 dagar. Men ge inte upp, en del vill ha längre tid på sig.
De växer ganska fort och kan bli över metern höga första året.
Älskar värme och ljus, så ställ den i söderfönster om du kan.
Undvik att flytta den när den väl sätter fart. Man kan snurra på den så den inte strräcker sig mot ljuset.
Klipp eller toppa den när du tycker den är tillräckligt hög.
Du kan räkna med 4 till 5 år innan den ger frukt.

Lycka till
Alexander-VG-zon3
Ger dom frukt som krukväxt i Sverige ?
batski
CITAT (kentbra @ 13-09-2011, 19:33) *
Duriankärnor ska sättas färska. >Tvätta av kärnan med en tvättsvamp och plantera i hög kruka.
Kärnan kan sättas ytligt, så att spetsen syns ovan jord.
Vattna, sätt över en plastpåse och ställ den varmt och ljust.
Den tål direkt solljus och bör inte torka ut.
Vattna på fatet på morgonen, häll bort överskott en timma efter vattning.
Normalt gror de på 5 till 15 dagar. Men ge inte upp, en del vill ha längre tid på sig.
De växer ganska fort och kan bli över metern höga första året.
Älskar värme och ljus, så ställ den i söderfönster om du kan.
Undvik att flytta den när den väl sätter fart. Man kan snurra på den så den inte strräcker sig mot ljuset.
Klipp eller toppa den när du tycker den är tillräckligt hög.
Du kan räkna med 4 till 5 år innan den ger frukt.

Lycka till

Tack så mycket för alla tipsen! Men det låter faktiskt som att den blir för stor för mitt nuvarande boende tongue.gif Och dessutom har jag inte tillgång till något söderfönster...
Alexander-VG-zon3
joo prova att så det kostar ju inget, eller om jag är fräck, kan vi byta ? naughty.gif har försökt så köpe frön men inte lyckas. Tycker dom är så skojiga
acacia
Det kommer durian frukter importerad from Asien någon gång om året på Vietnamiska eller Thailandska affärer. Det finns även godis med durian smak.

Durian ger inte frukt förrän blir riktig gammal.Det är mycket stor och några meter träd.Jag tror inte man kan få frukter när är den odlad bara i kruka.Precis som alla tropiska träd som tex. mango.Det tar over 10 år att få frukter i tropikana.
Alexander-VG-zon3
Vet du när på året dom är som vanligaste ? brukar besöka asiatiska butiker just för alla roliga frukter och grönsaker, ,men har inte hittat durian. Men har säkert varit inne vid fel tidpunkt på året.
batski
CITAT (flaxss @ 13-09-2011, 20:06) *
joo prova att så det kostar ju inget, eller om jag är fräck, kan vi byta ? naughty.gif har försökt så köpe frön men inte lyckas. Tycker dom är så skojiga

Du kan få några av mina smile.gif
Alexander-VG-zon3
CITAT (batski @ 14-09-2011, 12:40) *
Du kan få några av mina smile.gif

Du såg min tigg fräckhet giggle.gif neej jag vill inte bara få, vill ge tillbaka antingen byte eller pengar. Skickar pm.
batski
CITAT (flaxss @ 14-09-2011, 17:59) *
Du såg min tigg fräckhet giggle.gif neej jag vill inte bara få, vill ge tillbaka antingen byte eller pengar. Skickar pm.

Coolers, jag behöver dem ändå inte smile.gif
Sainty
I somras fick jag en 3 kilos påse med kärnor från en polare i Indnesien. Hade massor av durian-kärnor som jag fick slänga då jag inte hade behov av dem - och dessutom var jag rädd för att de skulle förpesta lägenheten om de sprack av torkan.

Vad jag har kvar att ge bort är Dragon Fruit (Lokala namnet: Biji Naga), Sawo Manila, och Rambutan.

Jag har själv fått allt att gro (allt grodde inom 7 dagar), men jag kan inte garantera att Rambutan kommer igång då kärnor började gro i platspåsen vid transporten över till Sverige. Vissa har inga rötter, andra har torkade rötter och några har rötter som ser någorlunda friska ut.

Jag vill inte ha betalt så länge ni står för frakten. Eller så kanske vi kan byta grejor med varandra? PM:a! (Bor i Helsingborg).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon