Hugo Ensked
Har fått bladfläckssjuka - Cercoseptoria ligustrina - på delar av min nya liguster häck ( Ligustrum vulgare - planterad i juni, liten häck men ändå).

Just nu på två av 10 plantor men det ser ut att ev. sprida sig (?).

Antar att det är det våta vädrets fel ?
Har förstått att plocka bort (och elda upp) alla infekterade blad som lossnat - sedan finns tipset att radikalbeskära eller pröva att spreja utspätt bakpulvervatten.

Någon som har rätta doseringen här eller andra tips/erfarenheter??

Tack!
[attachment=64967:20110913582.jpg][attachment=64968:20110913583.jpg]
Bassam
Hej

Om du kan lägga bild på dem och om du kan säga vad som händer som är de fläckar runda eller inte plus vilka färger de har plus fläckarna kommer på nya blad eller ung blad.

H.Bassam

Cilla
Från SLU har jag fått tipset att på hösten ta bort alla nedfallna blad och täcka jorden under plantorna med ett lager kogödsel, mullhaltig jord eller liknande för att påskynda nedbrytningen av bladrester och därmed försvåra svampen från att sprida sig.

Jag har också sett mer och mer av de olika varianterna av bladfläcksjuka på liguster. SLU säger att det har med det varmare, fuktigare och våtare klimatet att göra.

Hur svamparnas cykel ser ut i tid under säsongen vet jag inte. Men det är möjligt att man med tidig vårbeskärning kan fördröja bladutveckloingen och därmed försvåra för svampen. Vore det mina buskar och de var hårt drabbade skulle jag provat både att ta bort blad, täcka jorden och beskära.

Hugo Ensked
CITAT (Cilla @ 18-09-2011, 05:43) *
Från SLU har jag fått tipset att på hösten ta bort alla nedfallna blad och täcka jorden under plantorna med ett lager kogödsel, mullhaltig jord eller liknande för att påskynda nedbrytningen av bladrester och därmed försvåra svampen från att sprida sig.

Jag har också sett mer och mer av de olika varianterna av bladfläcksjuka på liguster. SLU säger att det har med det varmare, fuktigare och våtare klimatet att göra.

Hur svamparnas cykel ser ut i tid under säsongen vet jag inte. Men det är möjligt att man med tidig vårbeskärning kan fördröja bladutveckloingen och därmed försvåra för svampen. Vore det mina buskar och de var hårt drabbade skulle jag provat både att ta bort blad, täcka jorden och beskära.

Stort tack för tipset! Jag prövar kuren. tummenupp.gif

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon