Full version: Frön, frön ...
Tingstäde
Tappar helt hakan över vilken expertis det finns på odla.nu - och så villigt den bjuder på sina kunskaper och erfarenheter. Hade t.ex. ingen aning om att detta med extraljus över frön var en så komplicerad fråga.

Till min undring (nästan skäms över att behöva fråga om dessa banaliteter):

I vissa fröpåsar ligger ju hundratals pyttesmå frön som är bara bråkdelen av ett knappnålshuvud i storlek. Hur gör ni? Häller på rubbet...?... och rensar sedan utav 1000an (låter himla brutalt)? Köper hem ett mikroskop och sår en och en? Sparar 90% "till ett annat år"? (Om man efter några år då hittar påsen "från ett annat år" - hur vet man då att där finns liv)? Finns någon tumregel för hur länge frön klarar sig "i påse"? Lite kymigt om man "sått" döda frön i massor av små pottor, pratat med dem varje dag, duschat, belyst osv... och så blir det 0 - eller är det sådant en "fröare" får tåla?
Men med en småländsk far kan man ju inte bara hysta ut halvfulla påsar...
wacko.gif blink.gif wink.gif sad.gif
Tingstäde
kerstin z5-6
Gäller det ettåringar -Sår jag allt och klipper bort de som kommer för tätt med sax
Är det perenner sår jag allt- frö+ saltströare med fågelsand kan avhjälpa att man sår tätt -det blir bättre men inte riktigt bra smile.gif
Överskottet glädjer jag omgivning -ger bort ,och mej själv -åker på växtmarknad o säljer lite för billigt pris -så jag kan köpa en ny ros tex smile.gifsmile.gif
Spara frö går för det mesta bra ,i alla fall ett år
'fast det finns sorter som Stormhatt , julros mm som snabbt förlorar sin grobarhet
Då kan man testa
Så ett par frö på en fuktat tvättlapp , vik ihop -lägg i plastpåse -i rumstemp om de vill ha det så.
vänta
gror de då vet du att påsen är ok laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Sistnämnda torde passa även de från småland smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
När det gäller små frön så sås de ofta på ytan av en fuktig såjordsbädd och täcks ej med jord. Själv brukar jag bara doppa ner ett finger och det som fastnar strör jag ut över såbädden så glest jag bara kan. Är det väldigt små frön kan man blanda dem med lite finkornig sand det brukar hjälpa till att få fröna mer glest sådda. Hela påsen brukar jag inte så de flesta frön tycker jag håller i ett par år iallafall när det gäller sommarblommor + grönsaker. Bland perennerna finns det fler växtslag där grobarheten är bättre ju färskare de är.
Tingstäde
Toppentips!! rolleyes.gif tongue.gif smile.gif
Heders!!
Tingstäde
Susanne i Linköping
De frön som blir över ska man helst spara torrt i en glasburk i kylskåpet, har jag läst. Problemet är bara att få plats!

Några påsar har jag testat att ha i frysen över sommaren men än har jag inte sått några av dem så jag vet inte hur de har klarat sig.
Tesa
Jag är en riktig frösnålare... jag sparar och sparar.....har upplevt att växter gått ut för mig och då vill jag börja om... och jag har inte en enda smålänning i påbråt flera hundra år tillbaka....
Förra året sådde jag flera år gamla frön från haverrot som skall ha kort hållbarhet och vartenda ett grodde...så det går alldeles utmärkt att spara frön länge...
Dom små, små strör jag ut glest och så sparar jag resten till senare ifall det händer nåt (min vattning är inte alltid helt pålitlig..) eller till ett annat år eller så delar jag med mig av fröna... jag har väldigt svårt för att halshugga några stackars groddplantor med saxen, så jag har alltid för mycket plantor jag med... men det brukar lösa sig till slut pga vattningen fast då var det ju iaf inte meningen... unsure.gif rolleyes.gif
renate
Jag försöker sår glest,resten spara jag eller lägger en frölista ut på forumet i Allt om trädgård,fröerna gick som smör i solen.Har en hel del kvar som troligen inte blir sått.I år har jag tänkt att sår de flersta sommarblommor ute på växtplatsen. tongue.gif
Renate
Ella
Med riktigt små från så har jag gjort så att; jag fuktar en blyertspennas spets och doppar den sedan bland fröna. Sen doppar jag spetsen, i jorden där jag ska plantera dem, lite försiktigt så att de inte kommer för djupt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon