batski
36 hours to end ocean clear-cuts

Våra hav förstörs systematiskt, och vi har 36 timmar på oss att slå larm. Fiskeindustrin använder långa kedjor av tunga metall-skivor för att dra sina nät över havets botten i jakt på fisk, förstörande allting i sin väg. Denna bottentrålning är som att hugga ner en hel skog för att fånga en papegoja - och endast våra protester kan stoppa det.
Piccante
ag brukar skriva på namnlistor och upprop från aktivistnätverket Avaaz eftersom jag prenumererar på deras mail. Men glöm inte det aktiva val du som konsument gör var dag i affären! Man kan välja i fiskdisken att inte köpa fisk från bottentrålning, välj MSC-märkt eller KRAV för att köpa från hållbart fiske.
batski
Själv kommer jag inte ens i närheten av fiskdisken wink.gif Men visst är det så att man som konsument kan påverka en hel del. Folk tenderar att underskatta sin konsumentmakt men den är faktiskt inte så försumbar som man kan tro.
Jubbe063
Nej, konsumenter kan göra stor skillnad.

Gick ju rätt snabbt på 80/90-talet någon gång när klorblekning försvann från kaffefilter, toapapper och skrivpapper. Klorblekningen uppmärksammades och sen gick det inte så lång tid innan fabrikörerna fick överge den tekniken och införa miljövänligare metod.
batski
Precis yes.gif Och det finns flera exempel på det.
Flemming
Känns som om djur och natur håller på att bli bortglömt...

Greenpeace,miljökämpar och alla andra som tidigare hade en åsikt verkar ha försvunnit.
Nu handlar det bara om pengarna i den egna fickan.

Djuren lider medan folket kvider !!!
Gossen Ruda
Makrillen jag fiskar i frysdisken är garanterat inte fångad med bottentrål.
*Stintan*
CITAT (Gossen Ruda @ 14-09-2011, 18:58) *
Makrillen jag fiskar i frysdisken är garanterat inte fångad med bottentrål.

Hur är det med makrill i tomatsås på burk tro?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon