batski
New Language Discovered: Prairiedogese

Här är en artikel om en forskares spännande upptäcker om hur mycket mer utvecklat och sofistikerat präriehundars språk verkar vara än vad man nånsinn trott. Ju mer vi lär oss om andra arter desto mer vi inser att vi haft en hel del fördomar om dem...
silos
Fantastiskt!
batski
Det här gillar jag:

"Essentially they were saying, 'Here comes the tall human in the blue,' versus, 'Here comes the short human in the yellow,' "

smile.gif
Gossen Ruda
Väldigt fascinerande, säskilt som de flesta däggdjur förutom människan är färgblinda. Skall man tro på detta?
batski
CITAT (Gossen Ruda @ 14-09-2011, 17:53) *
Väldigt fascinerande, säskilt som de flesta däggdjur förutom människan är färgblinda. Skall man tro på detta?

Nja inte de flesta väl? Katter vet jag ser färger dock inte samma som vi. De ser inte rött som en färg, däremot ultravioletta. Alla primater ska se samma 3 grundfärger som vi. Men även de som inte kan se farg måste kunna se dem som olika gråtoner ändå.
merlin68
Förr trodde man att katter var färgblinda men efter träning kunde de urskilja färger. Hundar hästar och kor sägs vara grön-röd färgblinda.
Jag vet dock att min hund kan skilja på gröna och röda färger eftersom han hämtar olika föremål däribland en grön och en röd boll och IKEA-plastmuggar i flera färger där han till 100% kan särskilja färgerna när man ber honom hämta en av dem.
Det borde väl vara bevis på att han ser olika färger fast jag inte vet hur han ser dem.
Som svar på Gossen Ruda:)

CITAT (Gossen Ruda @ 14-09-2011, 17:53) *
Gossen Ruda
Det är lite olika men de ser inte färger som vi gör. Röd-grönblindhet är vanligt, därför kan jägare klä sig i rött för att synas för jaktkamraterna men inte för villebrådet. Hur praäriehundar ser färger vill jag först veta innan jag tror på artikeln. En del "forskare" vill gärna tänja på gränserna när djuren skall förmänskligas.
merlin68
Präriehundar är visst släkt med ekorrar. Under djurskötarutbildningen lärde jag mig en gång i tiden att ekorrar har färgseende liksom primater och borde därmed kunna skilja mellan färgerna smile.gif .

Däremot ska möss, kaniner och råttor vara färgblinda liksom rådjur och älg och ev vildsvin (inte säker om det där med vildsvin är sant dock). Viket ju stämmer med jägarens färgval på kläder i gröna och röda färger.

Gossen Ruda
Enligt engelska Wiki har den tvåfärgat synseende, vilka färger står dock inte. smile.gif

Edit stavfel
Cacki
CITAT (Gossen Ruda @ 14-09-2011, 19:30) *
Enligt engelska Wiki har den tråfärgat synseende, vilka färger står dock inte. smile.gif

Trå???...två eller tre??..eller två och en halv?? g.gif
Gossen Ruda
CITAT (Cacki @ 14-09-2011, 19:56) *
Trå???...två eller tre??..eller två och en halv?? g.gif

Rättat. smile.gif
Cacki
CITAT (Gossen Ruda @ 14-09-2011, 20:01) *
Rättat. smile.gif

Nämen, det var ju en kul felstavning ju! Tur att jag hann citera dej först... giggle.gif
batski
CITAT (Gossen Ruda @ 14-09-2011, 18:53) *
En del "forskare" vill gärna tänja på gränserna när djuren skall förmänskligas.

Nu får jag protestera lite här. Att se egenskaper hos andra arter som man tidigare trott vara unika hos människor kallas ofta för att man förmänskligar djur. Men jag tycker ordet missbrukas reellt och används i tid och otid. Människor verkar ha ett behov av att känna att vi är så himla unika och speciella, men vi är precis som alla de andra djuren en produkt av evolutionen och när man tänker på det blir det helt plötsligt inte så märkligt att inse att vi måste dela många av våra egenskaper med en del andra arter.
Cacki
CITAT (batski @ 14-09-2011, 20:48) *
Nu får jag protestera lite här. Att se egenskaper hos andra arter som man tidigare trott vara unika hos människor kallas ofta för att man förmänskligar djur. Men jag tycker ordet missbrukas reellt och används i tid och otid. Människor verkar ha ett behov av att känna att vi är så himla unika och speciella, men vi är precis som alla de andra djuren en produkt av evolutionen och när man tänker på det blir det helt plötsligt inte så märkligt att inse att vi måste dela många av våra egenskaper med en del andra arter.

tummenupp.gif
*Stintan*
Kanske det inte ens behövs forskare för att veta en massa om hur många djur fungerar. Det kanske bara beror på vad man har för förmåga att se hos djuren. Alla har kanske inte den förmågan eller snarare intresset. Hum det där lät kanske lite flummigt tongue.gif
batski
Nä, jag förstod vad du mena iaf. Eller betyder det att jag är flummig? wink.gif tongue.gif
Cacki
I så fall är jag också flummig för jag tror som du Stintan. Sedan finns det ju människor som aldrig levt tillräckligt nära ett djur för att få den där tysta kommunikationen som uppstår mellan människa och djur. Dom har missat mycket...
Anki på Öland
CITAT (merlin68 @ 14-09-2011, 18:39) *
.................Jag vet dock att min hund kan skilja på gröna och röda färger eftersom.................

Samma här - hade en hund som plockade ur alla och enbart dom röda trådarna ur en liten ryamatta som jag hade gjort.....
Biggan_
CITAT (Anki på Öland @ 14-09-2011, 21:53) *
Samma här - hade en hund som plockade ur alla och enbart dom röda trådarna ur en liten ryamatta som jag hade gjort.....

giggle.gif
omk
Otroligt fascinerande !

Kanske har dessa djur, utvecklat de olika ljuden ENDAST för att de är sociala, alltså medlemmar i en större grupp. De "behöver" kanske olika ljud för olika faror. Jag menar; kommer "faran" uppifrån ? Lunkande till höger ?

Man kan ju tänka sig att en räv t ex, som lever mestadels för sig själv, inte behöver så många ljud. H*n behöver ju inte kommunicera med en massa andra rävar på sådär väldigt många olika sätt.

Varför dessa små talföra varelser sållar även bland färger ??? Spännande !!!
batski
Ja visst är språk en social sak. Sociala djur har av förståliga skäl större behov av att kommunicera med varandra än de som bara behöver interagera nån gång ibland.
Myosotis
Så, nu har jag äntligen tittat på länken - jaha är det såna! Visste inte de hette Prairie Dog. Men att de har ord är ju känt sedan länge. Annars är det en sorts apor som är mest kända för att ha olika varningsrop för orm, leopard resp. örn och reagerar olika på dem. Det är nog inte så ovanligt. Koltrasten och tamhönan har ju t.ex. också olika varningsläten för olika sorters faror, det är nog mer vi människor som har glömt att lyssna. Egentligen rätt fascinerande med hönsen, för tamhönsens fiender finns inte i djungelhönans hemland, ändå anpassar de sitt språk till de rovdjur som finns här, dvs en medfödd reaktion som anpassats till en icke förprogrammerad situation. De har lärt sig att ormvråkar är ofarliga men duvhökar farliga, de känner igen katterna och hunden men varnar för räven osv.
batski
CITAT (Myosotis @ 16-09-2011, 10:21) *
Så, nu har jag äntligen tittat på länken - jaha är det såna! Visste inte de hette Prairie Dog. Men att de har ord är ju känt sedan länge.

Som jag uppffattade det så var det inte det att de har ett språk med varningsrop som var den egentliga nyheten, utan att deras språkfömågor verkar vara betydligt mer utvecklade och sofistikerade än vad man tidigare trott.

CITAT (Myosotis @ 16-09-2011, 10:21) *
Annars är det en sorts apor som är mest kända för att ha olika varningsrop för orm, leopard resp. örn och reagerar olika på dem. Det är nog inte så ovanligt. Koltrasten och tamhönan har ju t.ex. också olika varningsläten för olika sorters faror, det är nog mer vi människor som har glömt att lyssna. Egentligen rätt fascinerande med hönsen, för tamhönsens fiender finns inte i djungelhönans hemland, ändå anpassar de sitt språk till de rovdjur som finns här, dvs en medfödd reaktion som anpassats till en icke förprogrammerad situation. De har lärt sig att ormvråkar är ofarliga men duvhökar farliga, de känner igen katterna och hunden men varnar för räven osv.

Ja hönor är så smarta och coola smile.gif Har läst nånstans att skator eller kråkor har olika dialekter i Europa och på andra sidan Atlanten.
*Stintan*
Men vad är det som är nytt med det? Att de flesta kanske inte tänker på det och därför inte lyssnar är ju något annat. Ibland känns det som om hjulet uppfinns om och om igen happy.gif
batski
CITAT (*Stintan* @ 16-09-2011, 13:23) *
Men vad är det som är nytt med det? Att de flesta kanske inte tänker på det och därför inte lyssnar är ju något annat. Ibland känns det som om hjulet uppfinns om och om igen happy.gif

Ja så är det nog tongue.gif Men det är ändå kul när sånt här uppmärksammans, för som Myosotis säger så har vi människor ofta glömt att lyssna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon