Full version: skolmat m.m.
malarmaster
såg nyss ett inslag på nyheterna här ifrån kronoberg om matkvaliten på skolor o äldreboende,någon ljusglimt fanns med nöjda matgäster men också rejäla bottennapp.
matfrågan har debatterats i flera år och jag blir lika förvånad varje gång den kommer i repris. vad i h-e sysslar politikerna med? kliar i avtryckarfingret varje gång de här inkompetenta politikerna visar sig i rutan.
är det inte dags för dem att flytta röven från stolen o göra något åt eländet? kom inte o säj att det saknas pengar,det finns det både till höga arvoden o flotta resor.många utredningar har gjorts som visar att det är billigare att anställa en kock o laga maten på plats av rena råvaror.
är politikerna uppköpta av matindustrin? jag undrar.....ulf
herkules
de flesta politiker skiter fullständigt i vanligt folk.
Piccante
de flesta politiker är vanligt folk o saknar därför både insikt och kunskap
gnon49
CITAT (malarmaster @ 14-09-2011, 18:40) *
såg nyss ett inslag på nyheterna här ifrån kronoberg om matkvaliten på skolor o äldreboende,någon ljusglimt fanns med nöjda matgäster men också rejäla bottennapp.
matfrågan har debatterats i flera år och jag blir lika förvånad varje gång den kommer i repris. vad i h-e sysslar politikerna med? kliar i avtryckarfingret varje gång de här inkompetenta politikerna visar sig i rutan.
är det inte dags för dem att flytta röven från stolen o göra något åt eländet? kom inte o säj att det saknas pengar,det finns det både till höga arvoden o flotta resor.många utredningar har gjorts som visar att det är billigare att anställa en kock o laga maten på plats av rena råvaror.

Ja Göteborgkulturen verkar sprida sig i våra kommuner. Hjälper du mig så hjälper jag dig och så låter vi skattebetalarna stå för notan.
merlin68
Politikerna borde tvingas äta skolmaten under en månad med hot om att tvingas äta den även fortsättningsvis .... då skulle de nog ta tag i saken snabbare än kvickt tummenupp.gif
Mina barn har serverats grön potatis i flera år. Köttgrytorna fulla med broskbitar istället för kött. Vegetariska alternativet oätlig. Vattnig soppa en gång i veckan. Mina ungar åt sedan varm mat när de kom hem men en del barn har kanske inte den turen att det finns färdig mat på bordet eller mat över huvud taget om det vill sig illa crying.gif . Hur många procent av dagsbehovet ska skolmaten täcke? Någon som vet? confused.gif

Fy skäms politiker!!!
tomas99
Skolmaten är bra.
*Stintan*
CITAT (tomas99 @ 26-09-2011, 10:09) *
Skolmaten är bra.

Möjligen på enstaka skolor!
Åsa, mälardalen zon 2
Eleverna klagar ju även då maten är bra, när skolan anställde ny kock klagade eleverna på att moset och köttbullarna smakade konstigt (det var hemgjorda köttbullar och riktigt potatismos, och jag tyckte de smakade väldigt bra men många ungdomar idag har inte fått riktig mat hemma utan bara köpevarianter så de tycker äkta smakar konstigt) + ibland verkar det som det bara är så, att man ska klaga på skolmaten oavsett hur den är.

Men mycket är ju lagen om offentlig upphandlings fel, man binder sig till bara en leverantör och sedan får kommunens skolor enbart handla därifrån och ofta är det halvfabrikat som erbjuds, försöker en skola handla äkta vara någonstans så blir det krångligt få tillstånd och skiter man i tillstånd så bryter man mot lagen och sånt kan man få sparken för.
Chamomille
Jag har då aldrig hört på maken. Det fanns ingenting i skolmatsalen som jag inte tyckte om. Jag tom saknar maten. Menar ni att maten blivit så djävlig?
Mickebombom
Mig veterligen röstade svenska folket i det senaste valet på de partier som ville sänka skatten...skall man laga mat med väldigt liten budget blir kvaliteten därefter

Anki på Öland
CITAT (Mickebombom @ 26-09-2011, 11:08) *
Mig veterligen röstade svenska folket i det senaste valet på de partier som ville sänka skatten...skall man laga mat med väldigt liten budget blir kvaliteten därefter

Skolmaten är en kommunal angelägenhet!
Mickebombom
CITAT (Anki på Öland @ 26-09-2011, 11:23) *
Skolmaten är en kommunal angelägenhet!

Klart det är MEN det finns kommunalval också samt att kommunernas ekonomi påverkas rätt mycket av storleken på statsbidragen
abbbe
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 26-09-2011, 10:23) *
Eleverna klagar ju även då maten är bra, när skolan anställde ny kock klagade eleverna på att moset och köttbullarna smakade konstigt (det var hemgjorda köttbullar och riktigt potatismos, och jag tyckte de smakade väldigt bra men många ungdomar idag har inte fått riktig mat hemma utan bara köpevarianter så de tycker äkta smakar konstigt) + ibland verkar det som det bara är så, att man ska klaga på skolmaten oavsett hur den är.

Men mycket är ju lagen om offentlig upphandlings fel, man binder sig till bara en leverantör och sedan får kommunens skolor enbart handla därifrån och ofta är det halvfabrikat som erbjuds, försöker en skola handla äkta vara någonstans så blir det krångligt få tillstånd och skiter man i tillstånd så bryter man mot lagen och sånt kan man få sparken för.

Kan bara instämma med det första stycket. Varje gång när vi satt för att äta i matsalen fanns det alltid folk som klagade på maten i skolan. Jag tyckte dock den var bra för att den verkligen var hemlagad, nyttigt och dessutom riktigt god eftersom det var varierande och man märkte att maten var gjord med omsorg.
KRT
CITAT (malarmaster @ 14-09-2011, 18:40) *

Problemet är väl oftast hur man definierar "BRA MAT"......
Ska man se på endast näringsinnehåll, på smak (som ju är extremt individuell) på hur många som äter, hur många som är nöjda eller hur mycket mat som slängs?Gäller ju även skolmaten - hur definierar man bra mat?

Det handlar nog mer om att man måste försöka fundera ut VAD man vill uppnå, därefter försöka klura ut HUR man uppnår det och sedan kan man göra förändringarna i praktiken. Men som vanligt i Sverige tänker man inte praktiskt; man försöker bara hitta snabba och enkla svar och sedan snabba och enkla sätt at fixa det. Blir det bra då?
Motti
Jag började i skolan 1959 och gick ut 1967 då lagades all mat i skolköket av råvaror men även på den tiden gnällde vi skolbarn fast igentligen var det obefogat vi fick ju jättebra mat och själv åt jag det mesta av den och tyckte det var gott,men så klart var ju min mormors mat bäst lagad i liten skala och inte uppvärmd.I dagens skolor finns ju ingen husmanskost som min generation är uppvuxen med utan det mesta är ju skräpmat och halvfabrikat ,pizza pasta Hamburgare lasange osv osv.Hur många barn i dag har fått lära sig äta rotmos eller Ärtsoppa Kalopps Isterband mm.Jo därför att de flesta föräldrar orkar inte laga husmanskost utan det blir skräpmat bla hämtmat Billys Panpizza ,Mac Donalds mm frusen mat färdiga köttbullar pomes cocakola mm.Inte konstigt att vi har så många överviktiga barn i dag för de blir fullproppade med fet onyttig mat för att inte tala om alla chipps de sätter i sig.Ingen har tid att bry sig om sin hälsa i dag stress stress.Tänker på vad en känd boxare sa Paulo Roberto ! folk lägger ner hundra tusentals kronor lät på ett kök men de annvänder det aldrig ,men så är det ju och det är fan i mig inte klokt ursäkta språket.Vill uppmana alla att titta på Per Morbergs Matresa på 7:an.
tomas99
CITAT (Motti @ 30-09-2011, 00:05) *
Jag började i skolan 1959 och gick ut 1967 då lagades all mat i skolköket av råvaror men även på den tiden gnällde vi skolbarn fast igentligen var det obefogat vi fick ju jättebra mat och själv åt jag det mesta av den och tyckte det var gott,men så klart var ju min mormors mat bäst lagad i liten skala och inte uppvärmd.I dagens skolor finns ju ingen husmanskost som min generation är uppvuxen med utan det mesta är ju skräpmat och halvfabrikat ,pizza pasta Hamburgare lasange osv osv.Hur många barn i dag har fått lära sig äta rotmos eller Ärtsoppa Kalopps Isterband mm.Jo därför att de flesta föräldrar orkar inte laga husmanskost utan det blir skräpmat bla hämtmat Billys Panpizza ,Mac Donalds mm frusen mat färdiga köttbullar pomes cocakola mm.Inte konstigt att vi har så många överviktiga barn i dag för de blir fullproppade med fet onyttig mat för att inte tala om alla chipps de sätter i sig.Ingen har tid att bry sig om sin hälsa i dag stress stress.Tänker på vad en känd boxare sa Paulo Roberto ! folk lägger ner hundra tusentals kronor lät på ett kök men de annvänder det aldrig ,men så är det ju och det är fan i mig inte klokt ursäkta språket.Vill uppmana alla att titta på Per Morbergs Matresa på 7:an.

+1
solbrud
Jag försöker smyga mig in här med ett svar och gör mig liten som en hasselmus så ingen blir arg över en negativt svar.
Vi har nyss flyttat och sönerna som är i början på tonåren har bytt skola. Skolan är enormt sliten, maten kommer från nåt storkök"
De gillar maten, det finns 2-3 rätter dagligen varav en är soppa.
När jag då och då försiktigt frågar om de åtit i "bamba" så tittar det förvånat på mig.
De äter dagligen och säger att det är jag som lärt dem genom att "tvinga" dem att smaka på olika rätter. (undrar om jag lagar dålig mat???)
De berättar att det är poppis att klaga på maten bland ungarna. Ett vanligt alternativ är att köpa Red bull-energidryck och en påse bullar och godis.

Faktum är att jag känner mig lite stolt över att de tycker att den är ok och det är en självklarhet att de ska äta där även om det inte alltid smakar kanon. Frågan är om jag har lyckats med den delen av uppfostran eller inte.
caprifol
Men - Motti - det behöver väl inte vara skräpmat för att det är relativt snabblagat och för att det inte är gammal svensk husmanskost! Jag vill påstå att en snabblagad wok med massor av grönsaker är nyttigare än isterband, ärtsoppa och rotmos m fl långkok där det nog inte finns så mycket vitaminer kvar. Populära Tacos som ju hos de flesta av oss "kryllar" av grönsaker är både gott och nyttigt. Finns hur många exempel som helst som säkert är lika näringsrika som den gamla svenska husmanskosten.
Anma
Är det någon som gör sin egen isterband?
malarmaster
CITAT (solbrud @ 05-10-2011, 16:22) *
Jag försöker smyga mig in här med ett svar och gör mig liten som en hasselmus så ingen blir arg över en negativt svar.
Vi har nyss flyttat och sönerna som är i början på tonåren har bytt skola. Skolan är enormt sliten, maten kommer från nåt storkök"
De gillar maten, det finns 2-3 rätter dagligen varav en är soppa.
När jag då och då försiktigt frågar om de åtit i "bamba" så tittar det förvånat på mig.
De äter dagligen och säger att det är jag som lärt dem genom att "tvinga" dem att smaka på olika rätter. (undrar om jag lagar dålig mat???)
De berättar att det är poppis att klaga på maten bland ungarna. Ett vanligt alternativ är att köpa Red bull-energidryck och en påse bullar och godis.

Faktum är att jag känner mig lite stolt över att de tycker att den är ok och det är en självklarhet att de ska äta där även om det inte alltid smakar kanon. Frågan är om jag har lyckats med den delen av uppfostran eller inte.

precis samma uppfostran ang. mat som mina föräldrar praktiserade,upplevt att många barn helt enkelt tycker att det smakar äckligt just för att de är ovana vid olika smaker. oftast beror det på att de får enahanda mat hemma,många gånger hämtmat,pizza,kebab ,macdonalds m.m.
det är ju egentligen inte barnens fel utan föräldrarnas. ser dagligen hur föräldrar hämtar pizza på vår lokala bypizzeria vid 4-snåret på väg hem från jobbet.tyvärr lever många så.

tycker du skall vara stolt över din uppfostran,du har lärt dina barn att våga prova. Ulf
mamamaggan
Skolmaten varierar säkert från ommun till kommun. Min definition av bra skolmat är att den ska ge ungarna rätt näring i rätt mängder och vara vällagad.

Solbrud, ni är bara att gratulera som bor i en kommun där barnen kan få välja på olika rätter.

I vår kommun får de välja på dagens enda rätt ,alt flingor eller hårt bröd. När våra söner gick i skolan på 80 - 90 - talet så fick vår son som inte tål laktos minst 3 dagar i veckan leva på hårt bröd eftersom man inte tillhandahöll laktosfri mat .

Man lagade endast en sorts mat för allergiker , ena dagen passade den glutenallergiker och nästa dag laktosallergiker osv.

Det är numera bevisat att växande barn/ungdomar behöver näringsriktig mat för att bl a hjärnan ska utvecklas . Dras det in på maten mer i vår kommun så blir det problem om c:a 15 år.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon