|
Full version: PRO eller SPF?
Biggan_
14-09-2011, 18:46
Jaha! Man hinner inte ens fylla pensionär förrän Pensionärsföreningarna fyller postlådan med ansökningsblanketter. En "tant"  från PRO var och knackade på redan i somras och ville prata med mej, men jag hade inte tid, skulle till jobbet! Jag funderar på vilken man skall välja, PRO eller SPF, om man nu skall välja någon överhuvudtaget. Jag är intresserad att höra om någon av er har valt, och varför ni valde just den!
*Stintan*
14-09-2011, 19:33
Nej det är inte min grej att vara med i föreningar överhuvudtaget numera och allra minst bara för att man blivit pensionär?
Meriona
14-09-2011, 19:50
Konstiga förkortningar. SPF är det inte solskyddsfaktor? PRO, tja pro-nånting är ju FÖRE eller FÖR nånting, pensionen kommer väl ändå för sjutton EFTER arbetslivet?  De är inte kloka på en fläck, springer omkring med sina varukorgar och gör mätningar och jämförelser.
Bengalow
14-09-2011, 20:47
Kanske det, men dom påverkar butikernas prissättning, har jag hört...! Beträffande förkortningar, så står "pro" för professionell för mig. SPF kallades Svenska Pälsdjurens Förening när den bildades långt senare. Förmodligen av någon PRO:are Jag tror båda föreningarna har mycket att erbjuda sina medlemmar. Aktivitet är ju något som är på avtagande hos flertalet äldre.
mamamaggan
14-09-2011, 20:50
Kan man inte vara med i båda om man vill ?
Tror min mans syster är med i båda och får då dubbelt så många erbjudanden om resor mm.
Har en bekant som titt som tätt är ute på någon resa med PRO. Vilken förening man väljer kanske beror på var man bor och vilken som är närmast.
*Stintan*
14-09-2011, 21:03
CITAT (mamamaggan @ 14-09-2011, 21:50)  Kan man inte vara med i båda om man vill ?
Tror min mans syster är med i båda och får då dubbelt så många erbjudanden om resor mm. Kan man kanske fast de båda föreningarna brukar vara inte se på varandra med särskilt blida ögon hehehe. Vet det därför att jag genom mitt arbete haft en hel del med dom att göra.
Biggan_
14-09-2011, 21:19
CITAT (Meriona @ 14-09-2011, 20:50)  Konstiga förkortningar. SPF är det inte solskyddsfaktor? PRO, tja pro-nånting är ju FÖRE eller FÖR nånting, pensionen kommer väl ändå för sjutton EFTER arbetslivet?  De är inte kloka på en fläck, springer omkring med sina varukorgar och gör mätningar och jämförelser.   CITAT (mamamaggan @ 14-09-2011, 21:50)  Kan man inte vara med i båda om man vill ?
Tror min mans syster är med i båda och får då dubbelt så många erbjudanden om resor mm. Får nog kolla om pensionen räcker först!  CITAT (Bengalow @ 14-09-2011, 21:47)  Kanske det, men dom påverkar butikernas prissättning, har jag hört...! Beträffande förkortningar, så står "pro" för professionell för mig. SPF kallades Svenska Pälsdjurens Förening när den bildades långt senare. Förmodligen av någon PRO:are Jag tror båda föreningarna har mycket att erbjuda sina medlemmar. Aktivitet är ju något som är på avtagande hos flertalet äldre. Butikerna har ju höjt priserna efter att PRO varit där! CITAT (*Stintan* @ 14-09-2011, 22:03)  Kan man kanske fast de båda föreningarna brukar vara inte se på varandra med särskilt blida ögon hehehe. Vet det därför att jag genom mitt arbete haft en hel del med dom att göra. Dom slåss väl om medlemmarna!
*Stintan*
14-09-2011, 21:24
CITAT (Biggan_ @ 14-09-2011, 22:19)  Dom slåss väl om medlemmarna! Det är nog lite politiskt vilket man väljer. Iallafall var det det på den orten. SPF var lite "finare" tror jag dom tyckte som var med där hahaha.
Biggan_
14-09-2011, 21:27
CITAT (*Stintan* @ 14-09-2011, 20:33)  Nej det är inte min grej att vara med i föreningar överhuvudtaget numera och allra minst bara för att man blivit pensionär? Jag har inte varit med i någon förening innan, förutom facket då. Men jag tänkte att man kanske kommer ut på lite kul förströelse eller nåt, ja inte vet jag! Egentligen har man fullt upp med trädgård, hus och barnbarn!....och Odla så klart!  CITAT (*Stintan* @ 14-09-2011, 22:24)  Det är nog lite politiskt vilket man väljer. Iallafall var det det på den orten. SPF var lite "finare" tror jag dom tyckte som var med där hahaha. I så fall blir det PRO! Fast dom skall ju vara opolitiska vilken som. Men det beror ju såklart på vem som är med!
Aqvakul
14-09-2011, 21:29
SPF är mer borgerligt, medan PRO stått nära socialdemokraterna..
Biggan_
14-09-2011, 21:32
CITAT (Aqvakul @ 14-09-2011, 22:29)  SPF är mer borgerligt, medan PRO stått nära socialdemokraterna.. Tack, då vet jag att det är PRO som i så fall blir aktuellt om det nu blir.
*Stintan*
14-09-2011, 21:35
CITAT (Biggan_ @ 14-09-2011, 22:27)  Jag har inte varit med i någon förening innan, förutom facket då. Men jag tänkte att man kanske kommer ut på lite kul förströelse eller nåt, ja inte vet jag! Egentligen har man fullt upp med trädgård, hus och barnbarn!....och Odla så klart! I så fall blir det PRO! Fast dom skall ju vara opolitiska vilken som. Men det beror ju såklart på vem som är med! Lite pensionärsdans eller körsång kanske eller varför inte gemensam stavgångspromenad eller ålandskryssning
Biggan_
14-09-2011, 21:48
CITAT (*Stintan* @ 14-09-2011, 22:35)  Lite pensionärsdans eller körsång kanske eller varför inte gemensam stavgångspromenad eller ålandskryssning  Pensionärsdans och körsång nobbar jag på en gång! Stavgång kan jag gå själv! Ålandskryssning är väl kasedans det också? Jag får väl gå in på deras hemsida och kolla om det finns något som lockar!
Snigelhatare
14-09-2011, 22:01
TROR, vet inte säkert, att PRO är mer arbetare och SPF är mer tjänstemän. Tror nog inte att det ska ha med politikt att göra. Anledningen är nog att de som tex jobbat som handläggare eller chef av något slag kan tycka att det är lite jobbigt att vara tillsammans med människor som tidigare på sätt och vis var deras arbetsuppgift. Vet inte om det är så längre, samhället har ju ändrat sig rätt mycket på senare år.
Våra trevliga grannar är med i PRO och dom tycker att det är jättetrevligt. Dom är ständigt och jämt ute på alla möjliga och omöjliga slags resor som PRO anordnar....och vi får ta in posten och vattna blommorna åt dem när de är ute och fröjdas....
Biggan_
14-09-2011, 22:09
CITAT (Snigelhatare @ 14-09-2011, 23:01)  Anledningen är nog att de som tex jobbat som handläggare eller chef av något slag kan tycka att det är lite jobbigt att vara tillsammans med människor som tidigare på sätt och vis var deras arbetsuppgift. Det vill man ju inte utsätta dom för!
Meriona
15-09-2011, 12:28
Min f.d. arbetskamrat går nån vinprovarkurs via PRO, de är lite på snusen rätt vad det är mitt på dan - hihi!  Hon vågar inte ta bussen hem eftersom hon tror att hon blir klassad som alkis, så hon går många många kilometer.
Blomstertanten
15-09-2011, 13:29
Aktiva seniorer finns det visst nåt som heter också Tänkte du skulle ha nåt mer att välja mellan
Red Top
15-09-2011, 14:47
Det finns oxå Röda Hatt grupper och Pantertanter utspridda lite varstans i sverige.
CITAT (Red Top @ 15-09-2011, 15:47)  Det finns oxå Röda Hatt grupper och Pantertanter utspridda lite varstans i sverige.  jag är för ung! Synd!
Jag gick med i PRO,men upptäckte att det inte var min grey.Möterna var urtråkiga,alla väntade bara på kaffe och "7"sorters kakor,nä jag gick ur ganskar snabbt,är ingen föreningsmänniska.Jag har roligt utan pensionärsförening.Det är en smakfråga vilken man väljer och om man trivs i föreningar.
Biggan_
15-09-2011, 23:08
CITAT (renate @ 15-09-2011, 22:17)  Jag gick med i PRO,men upptäckte att det inte var min grey.Möterna var urtråkiga,alla väntade bara på kaffe och "7"sorters kakor,nä jag gick ur ganskar snabbt,är ingen föreningsmänniska.Jag har roligt utan pensionärsförening.Det är en smakfråga vilken man väljer och om man trivs i föreningar. Ja så är det nog! CITAT (Red Top @ 15-09-2011, 15:47)  Det finns oxå Röda Hatt grupper och Pantertanter utspridda lite varstans i sverige.  Dom där röda hatt-tanterna var ju läckra!  CITAT (Blomstertanten @ 15-09-2011, 14:29)  Aktiva seniorer finns det visst nåt som heter också Tänkte du skulle ha nåt mer att välja mellan   CITAT (Cacki @ 14-09-2011, 23:08)  Våra trevliga grannar är med i PRO och dom tycker att det är jättetrevligt. Dom är ständigt och jämt ute på alla möjliga och omöjliga slags resor som PRO anordnar....och vi får ta in posten och vattna blommorna åt dem när de är ute och fröjdas....  Resor är nog det som lockar mej mest! Det är ju inte så kul att resa ensam. CITAT (Meriona @ 15-09-2011, 13:28)  Min f.d. arbetskamrat går nån vinprovarkurs via PRO, de är lite på snusen rätt vad det är mitt på dan - hihi!  Hon vågar inte ta bussen hem eftersom hon tror att hon blir klassad som alkis, så hon går många många kilometer.   Sen får man gå ur PRO och gå med i Länkarna istället!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|